به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، شامگاه دوم دیماه در مراسم بزرگداشت علامه محمد واعظزاده خراسانی که با حضور شخصیتهای برجسته علمی و فرهنگی کشوری در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: من در دورانی که در آستان قدس رضوی فعالیت داشتم با نام بزرگ ایشان آشنا شدم اما متأسفانه توفیق حضور در محضر علامه واعظزاده را نداشتم. با بررسی و دقتی که در احوال ایشان داشتم نکتهای برای من متصور شد و آن اینکه درست است که ما 27 آذرماه را روز وحدت حوزه و دانشگاه مینامیم، اما با توجه به اینکه این عالم بزرگوار در تاریخ 28 آذرماه وفات کردند، بدون شک این روز نیز روز وحدت حوزه و دانشگاه است.
وی بیان کرد: بنابراین با بررسی احوال ایشان در مییابیم که تفکرات این علامه بزگوار به گونهای بوده است که میتوان به ایشان بهعنوان مظهر وحدت حوزه و دانشگاه هم بنگریم، چراکه در کنار نگاه تقریبی ایشان و اثرگذاری که در مکتب تقریب داشتهاند به اندازهای بزرگ و مهم است که از این امر غفلت کردهایم، اما در حالی که این نگاه وحدت حوزه و دانشگاه را نیز باید همواره مورد توجه قرار دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: من نگاه ایشان را مبنی بر اینکه وحدت بین مسلمین را امری ذاتی و نه مصلحتی میدانستند و همواره معتقد بودند که تقریب بین مذاهب محدودیتی ذاتی دارد را با تکیه بر یکی از آیات قرآن کریم و بروز و ظهوری که این امر در طبیعت، صنعت و اجتماع دارد؛ بیان کنم.
طهرانچی بیان کرد: در سوره الرحمن خداوند میفرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ، بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ، فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ، يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ، فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ»، خداوند در اینجا به یک پدیده طبیعی اشاره میکند و میفرماید که دو دریا به یکدیگر میرسند، بین این دو برزخی است که دیگری بر دیگری تجاوزی ندارد و در این حالت، فضایی ایجاد میشود که درون این دریا مروارید و مرجان رشد میکنند.
وی با بیان اینکه استفاده از این آیه شریفه در حوزه صنعت موجب انقلاب فناوری شد، اظهار کرد: ما امروزه با مقولهای به نام انقلاب الکترونیک مواجه هستیم که در حقیقت رسانهها و تمام دنیای کامپیوتر از این مقوله گرفته شده به گونهای که میتوان از این تعبیر اینگونه استفاده کرد که در حوزه صنعت دو قطعه و یا دو دریای الکترونیک که با خاصیت مثبت و منفی در کنار یکدیگر قرار گرفتند که بین آنها یک لایه برزخی وجود دارد و باعث شد که همه ادوات دنیای امروز ما را دگرکون کند و در نهایت نیز موجب انقلاب فناوری شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به استفاده از تعبیر این آیه شریفه در اجتماع نیز بیان کرد: اما در حوزه اجتماع که بنیان خانواده، اولین عنصر اجتماع است، زن و مرد بهعنوان دو دریا کنار یکدیگر قرار میگیرند و اگر بین این دو برزخی باشد که دیگری به حقوق دیگری تجاوز نکند، در این صورت فضایی فراهم میشود که درونشان فرزندانی همچون مروارید و مرجان رشد مییابد و این برزخی که این بین دو وجود دارد چیزی جز مودتی که خداوند در میان این دو قرار داده، نیست.
طهرانچی اضافه کرد: اما از طرفی نیز در جامعه که بخشی از این اجتماع است، میتوان از این تعبیر اینگونه استفاده کرد که جامعه مظهر دریاهایی است که به یکدیگر میرسند و این دریا زمانی به آرامش میرسد که بینشان برزخی باشد و بر هم تجاوزی نکنند.
وی با بیان اینکه این تفکرهای مختلف که بینشان برزخی لازم است، خداوند عالم این برزخ را به خوبی در این آیه شریفه در قرآن کریم اشاره میکند، تأکید کرد: همچنین همه پیامبران ما گفتهاند که ما اجری نمیخواهیم جز یک پیامبر(ص) که آن هم حضرت محمد(ص) است که یک فرهنگ را از ما مطالبه میکند و آن فرهنگ، مودت ذیالقربی است که این مودت ذیالقربی یک فرهنگ است که نظام یکپارچگی اجتماعی ما را تأمین میکند، بدین منظور که نظام یکپارچگی در جامعه اسلامی مودت ذیالقربی است و در کنار آن نیز برزخی است که اجازه میدهد این دریای بزرگ که همان امت اسلامی است، مروارید و مرجان را درون خود بپروراند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در حقیقت منادیان این مکتب در این جایگاه قرار دارند و اگر بخواهیم علامه بزرگ واعظزاده خراسانی را وصف کنیم، میتوان ایشان را باید به عنوان یک منادی مودت ذیالقربی در جامعه اسلامی برای اینکه ثمراتی چون مروارید و مرجان را داشته است، بدانیم و از طرفی نیز افرادی که منادی این نوع تفکر فرهنگی میشوند، مروارید و مرجانی هستند که در این دریا غرق میشوند و بهعنوان باقیات صالحات این افراد قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام