انتقاد فعال قرآنی از جلسات هم‌اندیشی/ با وعده نیروی متخصص قرآن تربیت نمی‌شود
کد خبر: 4023243
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
اگر من مسئول بودم/ ۱۰

انتقاد فعال قرآنی از جلسات هم‌اندیشی/ با وعده نیروی متخصص قرآن تربیت نمی‌شود

حافظ کل و داور مسابقات قرآن با اشاره به اینکه با وعده تربیت نیروی متخصص قرآن پیش نخواهد رفت، گفت: جلسات متعدد هم‌اندیشی از سوی مسئولان برگزار می‌شود، اما نقطه نظرات فقط در حد جلسات باقی‌مانده و پرونده‌اش بسته می‌شود و در عمل نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

فاطمه کرمی، حافظ کل و داور مسابقات قرآن

فاطمه کرمی، حافظ کل و داور مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای آسیب‌شناسی مشکلات استان در حوزه قرآن، بر ضرورت خروجی جلسات و نشست‌ها در این حوزه تأکید کرد و افزود: در جلسات هم‌اندیشی نقاط ضعف و قوت مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما در مرحله عمل عملکرد پررنگی را شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه متولیان امر قرآن باید از میان جامعه قرآنی باشند، ادامه داد: مسئولان قرآنی استان شناخت و اشراف کامل به فعالان این حوزه ندارند، در صورتی‌که فردی باید متصدی این امر باشد که از دل این مجموعه بوده و از فعالیت تمامی فعالان اطلاعات کافی داشته باشد. به نظر من بزرگ‌ترین مشکل استان ما این است که برخی مسئولان خود قرآنی نیستند.


بیشتر بخوانید:


کرمی با اشاره به اینکه افراد دغدغه‌مند باید مسئول امر قرآنی باشند، اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات استان به ویژه بانوان نداشتن جلسات ثابت در مکانی مشخص است. برای اشاعه فرهنگ قرآن حتی باید از صفر شروع کرد، تعریف محفلی ثابت در مکانی معین در طول زمان به جذب افراد غیرقرآنی و گرایش آنان به سمت آموزه‌های دینی و در نهایت تحقق سبک زندگی قرآنی بسیار کمک می‌کند. نباید با خیالی آسوده نشست و سخنان ناامیدکننده زد، باید برخاست و در مسیر حرکت کرد تا خروجی مناسب به دست آید.

این حافظ کل قرآن ضرورت تغییر شرایط قرآنی در بخش‌های مختلف از جمله آموزش را یادآور شد و افزود: شرایط فعلی استان راضی‌کننده نیست و برای تغییر باید از خودمان شروع کنیم و مسئولان امر نیز به عنوان حامی نقش‌آفرین باشند. مطالبه‌گری حلقه گمشده جامعه قرآنی است، اگر فعالان این حوزه در سایه همدلی و اتحاد مشکلات استان را مطالبه و پیگیر باشند، قطعاً مسئولان نیز در مقام اجرا برخواهند آمد، چراکه با تحقق مبانی قرآنی آسیب در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی با کاهش چشمگیری مواجه شده و هزینه‌کردها در این زمینه نیز کاهش خواهد داشت.

وی با انتقاد از جلسات بدون خروجی تشریح کرد: جلسات متعدد هم‌اندیشی از سوی مسئولان برگزار می‌شود، اما نقطه نظرات فقط در حد جلسات باقی‌مانده و پرونده‌اش بسته می‌شود و در عمل نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. در صورتی‌که اگر نقطه نظرات از سوی مسئولان امر پیگیری شود فعالان قرآنی استان پابه‌کار هستند و آنان را برای رسیدن به اهداف یاری خواهند کرد. خروجی جلسات هم‌اندیشی قرآن منتج به اجرا نمی‌شود.

کرمی شناسایی و آموزش افراد مستعد به ویژه دانش‌آموزان در مناطق کم‌برخوردار را یکی از برنامه‌های مهم مسئولان امور قرآنی دانست و ادامه داد: امروز با وعده کار قرآنی و تربیت نیروی متخصص پیش نخواهد رفت. کودکان و نوجوانان برای ماندن در این مسیر نیاز به تشویق و انگیزه دارند و نگه‌داشتن آنان در این مسیر وظیفه مسئولان و ما مربیان است، چراکه اگر نوجوان در این مسیر قرار گیرد معنویت به خودی خود ایجاد خواهد شد و در گام اول ثبات قدم و ماندن در این مسیر است که باید مورد توجه همه ما قرار گیرد.

این حافظ کل قرآن در پایان ظرفیت فعالان قرآنی استان را قابل قبول توصیف کرد و افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان داریم که متأسفانه حمایت نمی‌شوند، جامعه قرآنی استان به ویژه بانوان از نداشتن جلسه‌ای ثابت رنج می‌برند، برپایی و حمایت از این جلسات باید در دستور کار سازمان‌ها و ادارات امور قرآنی در دستور کار قرار گیرند. برپایی جلسات متعدد هم به صورت ثابت و هم گردشی با حضور اساتید به نام و شناخته شده استان در مناطق مختلف شهری و روستایی به ایجاد انگیزه نوجوانان کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha