بودجه دو درصد و نیم‌‌درصدی که نهایت تخصیص نمی‌یابد شوخی با فعالان قرآنی است + صوت
کد خبر: 4025288
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
رحیم خاکی:

بودجه دو درصد و نیم‌‌درصدی که نهایت تخصیص نمی‌یابد شوخی با فعالان قرآنی است + صوت

فعال و قاری بین‌المللی با اشاره به اینکه دوستان اجرایی کشور واقعا با مجموعه فعالیت‌های قرآنی شوخی می‌کنند، بیان کرد: اقدامی که به عنوان قرارگاه یا سازمان قرآنی در نظر است تا انجام شود، پشتوانه‌اش بودجه مشخصی نیست.

رحیم خاکیبه گزارش خبرنگار ایکنا، رحیم خاکی، قاری بین‌المللی 11 دی‌ماه در برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، با اشاره به اینکه از دهه 70 در کنار اساتید عرصه قرآنی حضور داشته است، گفت: اینکه رسانه‌ها به صورت جدی وارد نقد و بررسی موضوع تحول در امور قرآنی کشورمان شده‌اند از نقاط قوت است و این نتیجه حاصل شد که طی چند دهه گذشته، تجربه‌ شورایی اداره شدن فعالیت‌های قرآنی اثرگذار نبوده است.

این قاری بین‌المللی افزود: با حرکت شورایی و نوشتن اسناد، بیانیه‌ها و پیش‌نویس‌های متعدد نمی‌توانیم به جایی برسیم. هنگامی که نگاه مدیران اجرایی کشور درباره حوزه فعالیت‌های قرآنی را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که در حد شوخی است و اینگونه زحمات افرادی که سند می‌نویسند یا طرح‌های کاربردی را طراحی می‌کنند به جایی نمی‌رسد.

وی گفت: اینکه در مجمع فاخری چون شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون‌های آن اسناد نگاشته شود و نهایتاً یک مدیر اجرایی سازمان برنامه و بودجه، بودجه فعالیت‌های قرآنی سازمان‌ها را صفر کند و بعد استفاده از دو درصد بودجه دستگاه‌های کشور را برای فعالیت‌های قرآنی مجاز بداند! این یک شوخی به نظر می‌رسد و در نهایت هم همین دو درصد و نیم درصد یا پایین‌تر آن را نیز تخصیص نمی‌دهند.

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه دوستان اجرایی کشور واقعا با مجموعه فعالیت‌های قرآنی شوخی می‌کنند، بیان کرد: استان‌ها، شهرستان‌ها و نهادهای مردمی و سازمان‌های اداری و دولتی قرآنی این همه زحمت می‌کشند، اما در پایان بودجه نیست و می‌گویند وضعیت اقتصادی کشور موجب این امر می‌شود. چرا وقتی به قرآن می‌رسیم، بودجه ندارید؟

مؤسس و مدیرعامل اسبق ایکنا گفت: زمانی بودجه ایکنا را بدون اطلاع حذف کرده بودند، اما به خواست خدا در جلسه‌ای یکی از بزرگان کشور را دیدم و همانجا به ایشان گفتم و دستور پیگیری در مجلس را دادند و بودجه خبرگزاری برگشت.

این خادم‌ قرآن با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی شبیه این اتفاق برای اکثر مجموعه‌های قرآنی روی می‌دهد، افزود: این دو درصد را کدام فرد، تعیین کرده است؟ از آقای قالیباف پاسخ می‌خواهم، چون می‌دانم ایشان علاقه‌مند به حوزه قرآن هستند. اگر این دو درصد واقعی است، خواهش می‌کنم آن را پیگیری کنند و انجام دهند.

کد

وی با تأکید بر اینکه در حوزه بودجه، عمده مشکلات در ساختارهای دولتی است، بیان کرد: این ساختارهای دولتی باید کمک کنند تا این بودجه محقق شود. اقدامی که به عنوان قرارگاه یا سازمان قرآنی در نظر است تا انجام شود، پشتوانه‌اش برنامه و بودجه مشخصی نیست.

دبیر چند دوره مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن دانشجویان درباره حوزه فعالیت بخش مردمی، اظهار کرد: در این عرصه قرار نیست تمام فعالیت‌ها را به مردم واگذار کنیم و این شدنی نیست. واگذاری برگزاری مسابقات بین‌المللی به نهاد مردمی خطاست، بلکه باید سازمان رسمی قرآنی متولی این امر شود و زیرساخت‌هایی ایجاد کند تا نهادهای مردمی کارهایشان را ارائه کنند. همچنین در حوزه آموزش‌های تخصصی و استعدادمحور که برنامه‌های شاخصی داریم، انتظار نداشته باشیم که یک مؤسسه در یک استان یا شهرستان عهده‌دار شود، اینها به تمام کشور تعلق دارد.

مدیر سابق فرهنگسرای قرآن گفت: در زمینه‌هایی چون استعدادپروری و ساختارسازی رسانه‌ای کشور با حداقل‌ها کار را پیش می‌بریم، اما سؤال این است که چرا در حوزه‌های دیگر این اتفاق و کمبودهای بودجه رخ نمی‌دهد و تنها در حوزه قرآن این اتفاق می‌افتد؟ به طور مثال در فرهنگسرای قرآن برنامه‌های زیادی برای اجرا داشتیم، اما هنگامی که دیدم قابلیت اجرایی ندارد، خودم را معطل نکردم البته باید بگویم مدیران سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری و حجت‌الاسلام امرودی، حامی جدی در این عرصه بودند، اما واقعا کاری از عهده‌شان برنمی‌آمد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خبرگزاری قرآن، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما، نهادهای مردمی، سازمان اوقاف و ... اوضاعشان این نبود. می‌توانید مجموعه دریافت‌هایشان از بودجه دولت احصا شود تا ببینید مجموع دریافتی آنها حتی به اندازه نیم درصد بودجه یک فدراسیون نیست.

رحیم خاکی با اشاره به اینکه چند سالی در جلسات تفسیر رئیس جمهور قاری بودند، بیان کرد: ایشان نیز شخصیت ممتاز در حوزه حمایت از فعالیت‌های قرآنی هستند اما تا زمانی که به این جایگاه نرسیدیم که مستقیم حرفمان را بزنیم و مطالبه کنیم، اوضاع همین است.

وی با اشاره به اینکه چرا رئیس جمهور، مشاور قرآنی در کنار سایر مشاوران خود ندارد یا اینکه چرا در سازمان برنامه و بودجه عامل قدرت برای تصویب قانونی کردن بودجه‌ها نیست، در پایان اظهار کرد: با نظارت و شفاف‌سازی، نخواهیم گذاشت افرادی در لابه‌لای این فعالیت‌های فرهنگی راه بروند و مجموعه استراتژیک فعالیت‌های فرهنگی را بی‌اثر کنند. در حوزه فعالیت‌های قرآنی چیزهایی را می‌بینیم که زیبنده جامعه قرآنی نیست و در عمل همه را بی‌اثر می‌کند.

انتهای پیام
captcha