معرفی مدرسه علوم انسانی عبادالرحمن
کد خبر: 4026160
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹

معرفی مدرسه علوم انسانی عبادالرحمن

مدرسه علوم انسانی عبادالرحمن از مجموع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران است که با هدف اقامه حاکمیت نظام هدایتی که از فرد انسان شروع شده و تا جامعه ادامه پیدا می‌کند، راه‌اندازی شده است.

مدرسه علوم انسانی عبادالرحمنبه گزارش ایکنا، مدرسه علوم انسانی عبادالرحمن از مجموع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با هدف اقامه حاکمیت نظام هدایتی که از فرد انسان شروع شده و تا جامعه ادامه پیدا می‌کند و در کل عالم فراگیر می‌شود، راه‌اندازی شده است.

از نظر ساختاری مدرسه دارای سه بخش کلی شامل پژوهش، آموزش و اجراست که برای عملیاتی شدن هر موضوع کارگروهی طراحی شده و این کارگروه‌ها در بخش‌هایی فعالیت دارند.

پژوهش دارای سه سطح بنیادی، راهبردی و مهارتی است، آموزش شامل دو بال تدبر و تخصص می‌شود و هر فرد در مدرسه علوم انسانی لازم است که این دو مسیر را برای خود برنامه‌ریزی و پیگیری کند، بنابراین برای پیگیری آموزش تدبر می‌تواند وارد دوره‌های تدبر مدرسه دانشجویی قرآن و عترت شود و به دو صورت مجازی و خودخوان نیز مسیر علمی تدبری خود را پیگیری کند.

کارگروه‌های مدرسه بر اساس نقشه انسان‌شناسی برآمده از قرآن است. دوره عمومی شامل مباحث ساختار وجودی انسان، تفکر نفس، سیر تحول رشد انسان است که به صورت کلاس برخط یا بسته مجازی و صوت موجود است.

در ناحیه تخصصی هم دوره‌های متفاوتی توسط کارگروه‌های مدرسه علوم انسانی در حال برگزاری است یا بسته‌های مجازی کتب موجود است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

در حال حاضر مدرسه دارای پنج کارگروه فعال شامل کارگروه ساختار وجودی انسان، کارگروه رشد، کارگروه تفکر، کارگروه شاکله و کارگروه مشاوره و روانشناسی است، در ادامه توضیحی مختصر از هر کارگروه ارائه می‌شود.

در کارگروه ساختار وجودی انسان، نگاه ساختاری و چرخه‌ای به توان‌ها و قواهای انسان شده و مراحل علم تا عمل که شامل حوزه ادراک، ایمان، اراده و رفتار است، با نگاهی پژوهشی مورد واکاوی قرار داده شده و قوانین حاکم بر آن از منبع متقن آیات و روایات در قالب گزاره‌هایی بیان شده است که باب پژوهش را برای علاقه‌مندان این حوزه می‌گشاید.

کارگروه منظومه رشد شامل موضوعات در هم تنیده‌ای است که همه حقایق زندگی انسان در دوره‌های مختلف سنی را در نظر گرفته است. محورهای رشد عبارتند از طیب، خیر، حسن، ایمان، صدق و ولایت، هر کدام از این محورها دارای سه بخش معناشناسی، فرایندشناسی و نظام‌سازی هستند. منظومه رشد در مجموع دارای حدود 40 کتاب است که کارگروه رشد، جهت پژوهش، آموزش و عملیات پیرامون آن برنامه‌ریزی‎هایی انجام داده است.

کارگروه تفکر دوره‌ای با نام احیاکنندگان تفکر را برگزار کرده است. این دوره کمک می‌کند که در سیری مشخص با انواع تفکر آشنا شده و به مرور پس از شناخت آن را وارد زندگی خود کرده و نهایتا در هر موضوعی که تخصص داریم بتوانیم بر اساس تفکر و عقل‌ورزی حرکت کنیم. این دوره شامل ارائه کتب به ترتیب زیر است: تفکر نفس، تفکر شنیداری، تفکر مشاهده‌ای، تفکر بنیادی، تفکر قرآنی، تفکر پرسشی، تفکر اجتماعی، تفکر بلاغی و تفکر امی.

کارگروه شاکله و استعدادشناسی یکی از کارگروه‌های مدرسه علوم انسانی است. غایت و نهایت این کارگروه، ورود به عرصه‌های آموزشی ـ پژوهشی در حیطه‌های شخصیت‌شناسی و استعدادشناسی است تا به طور مثال بر مبنای دوره‌های رشدی و ویژگی‌های شخصیتی و استعدادی که از افراد شناسایی می‌شود آن‌ها را به سمت و سوی مناسب با توانمندی‌های خودشان و مهم‌تر از همه تصدی‌گری فعالیت‌های اجتماعی متناسب با توانمندی‌های منحصر به فردشان هدایت کند.

کارگروه روانشناسی درصدد است تا با جذب نیروهای متخصص روانشناسی و آموزش دوره‌های تدبر در حد تخصصی مسیری را برای پژوهش‌های روانشناختی در قرآن و همچنین ارائه خدمات روانشناختی توسط افراد متخصص و متعهد بر مبنای منابع قرآنی و روایی ارائه کند. در حال حاضر این کارگروه در از طریق علم شهر روانشناسی و علوم تربیتی و مرکز مشاوره زندگی توحیدی در حال آموزش افراد متخصص است.

انتهای پیام
captcha