زن در قاموس اسلام/ حضرت فاطمه(س) را بهتر بشناسیم
کد خبر: 4030663
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱

زن در قاموس اسلام/ حضرت فاطمه(س) را بهتر بشناسیم

حجت‌الاسلام عالی، خطیب کشورمان با اشاره به روایات و آیات قرآن به تبیین جایگاه زن در قاموس اسلام پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) نشان دادند که جایگاه زن، مادر و همسر به چه شکل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، خطیب برجسته کشورمانبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، خطیب کشورمان، امروز، 3 بهمن در جشن سالروز ولادت حضرت زهرا(س) در جمع مردم شهرک سعدی شیراز ضمن تبریک فرا رسیدن این سالروز خجسته گفت: در اسلام چیزی به نام روز زن، مادر، پدر و معلم نداریم زیرا همه روزها روز مادر، پدر، زن و معلم هستند. اینکه تنها یک روز را به نام روز مادر یا پدر قرار می‌دهیم، محصول یک غفلت است که نقش و ارزش مادر را فراموش می‌کنیم و بعد مجبور می‌شویم یک روز را با تبلیغات به نام روز مادر قرار دهیم و بگوییم به فکر مادر یا پدرتان هم باشید.

وی با یادآوری روایتی از حضرت رسول(ص) درباره جایگاه مادر گفت: حضرت رسول(ص) در روایتی کفاره زنده به گور کردن دختر برای فردی که در زمان مشرک بودن، دخترانش را زنده به گور کرده بود، را احترام به مادر و در صورت نبود مادر، احترام به خاله عنوان کرده است. در این فرهنگ و دین نقش مادر کمرنگ نیست که در صورت نبود مادر، احترام به خاله کفاره گناهی به بزرگی زنده به گور کردن دختر است پس نقش مادر در اسلام کمرنگ نیست.

عالی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند حق پدر این است که تا وقتی زنده است از او اطاعت کنیم، اما اگر به تعداد ریگ‌های باران و قطرات باران خدا به انسان عمر دهد به مادر خدمت کنید، حق حتی دوران بارداری او را نمی‌توانید به جا آورید، گفت: در آیه 15 سوره احقاف، خداوند اول می‌فرماید «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا...؛ و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم...»، دلیلش که خداوند می‌خواهد ذکر کند در ادامه می‌فرماید «... حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ...؛... مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنيا آورد و بار برداشتن و از شيرگرفتن او سى ماه است تا آنگاه كه به رشد كامل خود برسد...» 30 ماه دوره بارداری و شیردهی کودک است که مادر تمام این سختی‌ها را تحمل کرد. یعنی اول خداوند می‌فرماید به پدر و مادر احترام کنید و بعد دلیل آن را سختی‌های مادر ذکر می‌کند و این نشان می‌دهد شأن و جایگاه مادر فوق‌العاده بالاست.

وی با تأکید بر اینکه پدر و مادر چه زنده باشند چه سال‌ها از دنیا رفته باشند، فرقی نمی‌کند و نباید آن‌ها را فراموش کنیم، گفت: امام باقر(ع) فرمودند برخی از بچه‌ها در زمان حیات پدر و مادر به آنان نیکی می‌کنند اما وقتی از دنیا رفتند آن‌ها را فراموش می‌کنند و پدر و مادر از عالم برزخ نفرینشان می‌کنند یعنی بعد از مرگ پدر و مادر آق والدین می‌شوند. برعکس هم هست برخی‌ها هستند در زمان حیات پدر و مادر آنقدر به آنان بدی و جفا کردند مورد نفرین و آق والدین قرار می‌گیرند و بعد که از دنیا می‌روند، آن فرزندان آن‌قدر خوبی و خیرات در حق پدر و مادرشان می‌کنند که از عالم برزخ آنان را دعا می‌کنند. مرگ پایان زندگی نیست و زندگی بعد از مرگ ادامه دارد و این‌گونه نیست که وقتی پدر و مادری از دنیا رفتند، آن‌ها را فراموش کنیم.

خطیب کشورمان پدر و مادر را وسیله برکت در زندگی انسان‌ها دانست و افزود: متأسفانه در زمانه‌ و دنیایی زندگی می‌کنیم که فرهنگ سکولار و مادی که در جهان حاکم است، کاری می‌کند که زن هویت خود را از دست دهد یعنی کاری می‌کند تا زن از زن بودن، مادر بودن و همسر بودن پشیمان شود البته برای مرد هم به شکل دیگری است. شاخصه اصلی هویت مرد، جوانمردی و غیرت است و کاری می‌کنند که مرد غیرت و جوانمردی خود را از دست دهد و همین‌طور شاخصه اصلی زن هم عفت و حیاست، کاری می‌کنند که عفت و حیایش را از دست دهد.

وی اظهار کرد: امروز آنقدر زن را به اجتماع کشانده‌اند و از آن سوءاستفاده کرده و تبدیل به یک کالای لوکس کرده‌اند به طوری که سومین تجارت پرسود جهانی بعد از تجارت اسلحه و مواد مخدر در دنیا، تجارت زن و کودک است یعنی تبدیل به یک کالا شده است. آن‌قدر در مسائل تبلیغاتی از آن استفاده کرده و تنها از جسم و زنانگی او استفاده کرده‌اند که تبدیل به یک کالای لوکس شده است. رسماً از برخی از کشورها به خصوص آسیاهای شرقی، صادرات زن به برخی از کشورهای اروپایی دارند.

این مبلغ دینی بیان کرد: در چنین موقعیتی حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س)، حضرت خدیجه(س)  نورافشانی می‌کنند که راه گم نشود و بدانیم زن یعنی چه و اینها علامت‌های راه هستند تا راه را گم نکنیم. زن باید زن باشد با همان عفت و حیا و خصوصیات زنانگی و نخواهد ادای مرد درآورد و کارهای مردانه کند.

عالی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) نشان دادند که زن بودن، مادر بودن و همسر بودن یعنی چه، آن حضرت را الگویی با عظمت توصیف کرد و افزود: پیامبر(ص) اول شخص عالم وجود به استقبال حضرت زهرا(س) می‌آمد و خم می‌شد و دست ایشان را می‌بوسید. ابن‌حدید در شرح نهج‌البلاغه می‌گوید رابطه پیامبر(ص) با دخترش فراتر از رابطه پدر و دختری بود زیرا هر زمان ایشان را می‌دید به استقبال می‌آمد و دستش را می‌بوسید. این شأن زن است آن هم در زمانی که دختر را زنده به گور می‌کردند و هیچ شخصیت و ارزشی برای زن قائل نبودند پیامبر(ص) با دخترش اینگونه رفتار کرد و نشان داد که این زن عظمت چه شأنی دارد. هم زن بودن، هم خانه دار هم محور خانواده بودن عظمت زیادی دارد.

عالی اظهار کرد: متأسفانه امروز گویا خانه‌دار بودن برای زن کسر شأن است و آن را بی‌سواد می‌دانند در صورتی که چنین نیست. این مربوط به فرهنگ سرمایه‌داری است چون زن در خانه تولید سرمایه و سود نمی‌کند چون ارزش را به سرمایه می‌دهند و چون زن خانه‌دار مصرف‌کننده است، ارزشش را کم می‌دانند اما در فرهنگ ما اولین شأن زن این است که زن باشد، دومین شأن این است که همسر خوب و محور آرامش در خانواده و سومین شأنش این است که مادر خوب و تربیت‌کننده فرزندانش باشد و اگر این سه شأن را توانست رعایت کند، بعد شغل‌های دیگر می‌تواند داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) خانه‌دار بودند در صورتی که همان موقع هم زنان شغل داشتند، گفت: اینان با وجودی که خانه دار بودند در جایی که لازم بود، آمدند و خطبه خواندند و از حق دفاع کردند.

عالی بر لزوم الگوگیری از حضرت زهرا(س) توسط مردان نیز تأکید کرد و گفت: متأسفانه در ذهنمان از حضرت زهرا(س) زنی را ترسیم می‌کنیم که دائم در گوشه‌ای دست به دعا و در حال گریه است در صورتی که حضرت این‌گونه نبودند، لذا خوب است که کتاب «فرهنگ فاطمیه» تألیف مهدی نیلی‌پور که جزئیات زندگی حضرت زهرا(س) را به تصویر کشیده است، مطالعه کنیم.  

انتهای پیام
captcha