عراق مدافع آرمان فلسطین باقی می‌ماند
کد خبر: 4033958
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
رهبر جریان حکمت ملی عراق:

عراق مدافع آرمان فلسطین باقی می‌ماند

سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم بر مخالفت عراقی‌‌ها با هر گونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات نیوز، سید عمار الحکیم، طی نطقی در مراسم سالروز شهادت آیت الله العظمی سید محمد باقر حکیم و روز شهید عراقی تأکید کرد که زنده کردن یاد علما و بزرگان و در رأس آن شهدایی که خون پاک خود را در راه دین و وطن فدا کردند، نشانه ارتباط محکم آنها با ارزش‌های ایثار و دلاورمردی است.

حکیم با تأکید بر پیمان ملت عراق با شهدا برای پایبندی به اتحاد ملی گفت: شهید محراب به گروهی مشخص در عراق تعلق ندارد. او پدر مهربان همگان و مدافع حقوق همه عراقی‌ها از عرب، کُرد، ترکمان، مسیحی، مسلمان و شبکی و غیره است.
وی افزود: شهید حکیم به قدرت عراقی‌ها در عبور از سختی‌ها و اهتمام آنها به یکپارچگی خاک و دفاع از آرمان‌های ملی اعتقاد و اطمینان زیادی داشت و امید داشت که آنها با عزم و اراده قوی خود یک دولت ملی مقتدر در خدمت به منافع عراقی‌ها و تأمین آزادی و شرافت آنها ایجاد می‌کنند.
او تأکید کرد: ما در جریان حکمت ملی سوگند می‌خوریم که این شهید بزرگ و افکار روشن و خط مشی ملی آن باقی خواهد ماند.

الحکیم تأکید کرد: عراقی‌ها در وهله نخست باید از آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی خود که به برکت خون شهدا حاصل شده است، صیانت کنند تا به استبداد و انحصار  قدرت تحت هیچ شرایطی بازنگردند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق درباره مسئله فرایند سیاسی و تشکیل دولت در این کشور گفت: پس از دو دهه تجربه دموکراسی در عراق باید ایمان داشته باشیم که تنها راه ایجاد تغییر و اصلاح انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و اجرای قانون است، زیرا دموکراسی ضامن ایجاد فرصت‌ها برای مشارکت در تشکیل دولت یا پیوستن به جریان معارض یا اتخاذ موضع بی‌طرفی مسالمت‌آمیز است.

وی افزود: بنابراین به‌کارگیری اصول دموکراسی باید خط مشی همگان باشد. هیچ کسی حق ندارد به جریان معارض غیر مسالمت‌آمیز ملحق شود یا حکومت خود را برای سرکوب دیگران و به حاشیه راندن آنها به کار گیرد. زیرا عراق از همه ما بزرگ‌تر است و همه ما در آن جای می‌گیریم و هیچ یک از ما نباید تحقیر و منزوی شویم.

سیدعمار حکیم ضمن دعوت به حمایت از هز نامزد دولت آتی و قبول کردن برنامه‌های دولتی آن گفت: ما نخست‌وزیری می‌خواهیم که همه مسئولیت خود را در مدیریت کابینه برعهده بگیرد و برنامه دولتی مصوب خود را اجرا کند و به دور از فشارها و جانبداری‌های سیاسی از این طرف و آن طرف موفقیت را به ارمغان آورد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز گفت: ما معتقدیم مسیر مهمی را در ترمیم روابط خود با همسایگانش و محیط عربی و اسلامی پیرامون خود و روابط بین‌المللی پیموده‌ایم آن هم با سیاستی متعادل و بی‌طرف که باید تداوم داشته باشد.

وی تأکید کرد: جانبداری از یک طرف به زیان طرف‌های دیگر یا دشمنی با طرف‌هایی به نفع طرف‌های دیگر سیاستی است که شکست و عواقب وخیم آن ثابت شده است.

الحکیم با تأکید بر رد هر سیاستی که خواستار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به هر بهانه یا توجیه واهی است، گفت: فلسطین آرمان اصلی عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و عراق هم مدافع حقوق ملت فلسطین باقی خواهد ماند.  

رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: امنیت و صلح و ثبات داخلی اهداف مقدسی است که نیاز به همبستگی و اتحاد همه نیروهای امنیتی دارد به خصوص در شرایطی که باندهای تروریستی و هسته‌های خفته داعش دوباره تحرکاتی از خود نشان دادند.

الحکیم در ادامه هر گونه تخلف امنیتی در حمله به تاسیسات غیرنظامی، نهادهای دولتی یا هیات‌های دیپلماتیک خارجی را محکوم کرد و گفت: ما به مزدورانی که می‌خواهند بین نهادهای دولتی شکاف ایجاد کنند و به برخی از جمله الحشد الشعبی تهمت بزنند هشدار می‌دهیم که سیاست گفت‌وگو و تفاهم و به رسمیت شناختن دیگری از اصول همه ادیان آسمانی و منشورهای انسانی است و دین حنیف اسلام هم بر آن تأکید کرده آنجایی که خداوند متعال فرموده است: «وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا..»

انتهای پیام
captcha