جشن 43 سال استقامت و عزت در فارس / تجلی غیرت دینی را در انقلاب ببینیم
کد خبر: 4035576
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

جشن 43 سال استقامت و عزت در فارس / تجلی غیرت دینی را در انقلاب ببینیم

همزمان با سراسر کشور، جشن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جشن 43 سال عزت و استقامت و استقلال در تمام نقاط فارس برگزار شد.

جشن 43 سالگی انقلاب، فارس، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، تورق تاریخ ایران نشان می‌دهد که ملت ایران در طول تاریخ همواره ملتی حماسه‌ساز بوده‌اند. ملتی که ذلت و وابستگی را بر نمی‌تابند و همواره به دنبال عزت و استقلال و اقتدار هستند و این را به خوبی 43 سال پیش مشاهده کردیم که چگونه یک ملت به خروش آمدند و حماسه جانانه‌ای آفریدند که دنیا را تکان داد و هنوز هم که هنوز کل دنیا متأثر از آن حرکت انقلابی و بی‌نظیر ملت ایران است.

امسال ملت ایران جشن 43 سال استقامت و عزت و اقتدار خود را جشن گرفتند تا بار دیگر ثابت کنند که اینان از همان تبار نسلی هستند که مدرس‌ها، شیخ فضل‌الله نوری‌ها، دستغیب‌ها، مدنی‌ها، مطهری‌ها و غیره داده‌اند تا حریت و استقلال خویش را حفظ کنند و این خط همچنان ادامه دارد و تا زمانی که آرمان‌های امام و شهدا و پیروان راستین این خط هستند، قطعاً این انقلاب تداوم خواهد داشت و حماسه‌ها باز هم تکرار خواهند شد.

 امروز در جشن 43 سالگی انقلاب اسلامی گوشه گوشه استان فارس دیدنی بود. ملتی سرشار و سرگشته از عشق و شور به خیابان‌ها آمده بودند. در شهرهای قرمز مانند شیراز که امکان راهپیمایی وجود نداشت، مردم به صورت خانوادگی سوار بر خودروهای خود شده بودند و در مسیر تعیین شده حرکت می‌کردند. به هر خودرو که نگاه می‌کردی، نشانی از جشن پیروزی انقلاب با نصب پرچم یا به دست گرفتن پرچم جمهوری اسلامی مشاهده می‌کردی.

اشتیاق نسل جوان

زیبایی این مراسم به شور وصف‌ناپذیر کودکان و نوجوانان بود که چگونه با ذوق و شوق پرچم‌های ایران را به دست گرفته و از کنار پنجره خودرو آن را حرکت می‌دادند. حرکتی باعث ایجاد شعف در دل هر دلسوز انقلاب می‌شود تا به نسل آینده و این انقلاب امیدوار باشد که قطعاً این نسل، تداوم‌گر راه شهدایی هستند که برای حفظ این انقلاب جان عزیز خویش را بر کف دست گذاشتند و تقدیم کردند.

از سوی دیگر حرکت‌های موتورها هم به زیبایی این مراسم می‌افزود چرا که همگی دارای حرکتی هماهنگ همراه با پرچم‌های ایران اسلامی داشتند و این حرکت چشم‌های بینندگان را نوازش می‌کرد.

تجمع پایانی مراسم امروز در شیراز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، میعادگاه همیشگی عاشقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت(ع) و مجاوران و زائرین سومین حرم اهل بیت(ع) بود. جایی که همیشه حضور در آن عطر و صفایی دیگر دارد مخصوصاً امروز جشن ایستادگی و عزت ملت ایران هم که بود.

از هر قشری آمده بودند. اکثر افراد به‌صورت خانوادگی آمده بودند. مادر و پدر دست فرزندان خود را به دست گرفته بودند تا آنان را در این جشن سهیم کنند. دقایقی با پدر خانواده همکلام شدم. وی خودش را محمد امین‌زاده معرفی کرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در حقیقت 22 بهمن نوعی غدیر انقلاب است یعنی به لحاظ سیاسی بزرگترین جشن جمهوری اسلامی ایران است به همین دلیل تلاش کردیم تا با خانواده خود در این جشن بزرگ شرکت کنم.

وی افزود: امروز هر سه فرزندم که سنشان حتی از مقطع دبستانی هم بالاتر نیست همراه آورده‌ام تا از همین سنین کودکی با آرمان‌های انقلاب و شهدا و امام آشنا شوند. آن‌ها باید بدانند که چرا ما در جشن انقلاب اینقدر خوشحالیم. باید این جشن‌ها را از نزدیک ببینند و حس و شور و خوشحالی آن را احساس کنند.

از اکنون به فکر تربیت نسل آینده باشیم

زهرا طبیعی، مادر خانواده هم به خبرنگار ایکنا گفت: برای اینکه بخواهیم آینده کشورمان را تضمین کنیم، قطعاً باید به فکر تربیت نسل آینده باشیم. وقتی فرزندان خود را در برنامه‌های مهمی نظیر جشن انقلاب همراه می‌کنیم، به نوعی به صورت عملی به آنان یادآور می‌شویم که این مناسبت مهمی است و قطعاً برای آنان سؤال می‌شود، دلیل این جشن چیست و برای آنان به‌صورت ریز به ریز توضیح می‌دهیم که چه بود و چه شد و چرا باید برای چنین روزی خوشحال باشیم.

وی بیان کرد: درست است که من و همسرم در زمان پیش از انقلاب نبودیم اما دوران دفاع مقدس را حس کردیم و مشاهده کردیم که چگونه شهدای ما برای حفظ این انقلاب، جانفشانی کردند و قطعاً این راه مقدس باید ادامه یابد.

در گوشه دیگر صحن پیرمردی را دیدم که عصا به دست قدم می‌زد. دقایقی هم با او همکلام شدم و از او دلیل حضورش در این مراسم را عنوان کند که گفت: من از نسل انقلابی‌های شیراز هستم. هر ساله در جشن انقلاب حضور پیدا می‌کنم تا هم خاطرات آن دوران را برای خود تداعی کنم و هم نشان دهم که بر همان عهدی که از اول بستم، مانده‌ام.

وی تصریح کرد: درست است که من مانند دیگر همکلاسی‌هایم که در قبل از انقلاب در تظاهرات شرکت می‌کردیم، در دوران جنگ توفیق شهادت نصیبم نشد، اما هیچگاه یاد و خاطره آنان را فراموش نمی‌کنم. هیچگاه آرمان‌ها و آرزوهای آنان را فراموش نمی‌کنم و همواره تلاش کرده‌ام تا هم خودم و هم فرزندانم را در خط آرمان‌های آنان نگه دارم.

حضور دسته جمعی چند دختر نوجوان در گوشه صحن نظرم را جلب کرد و به سراغ آنان رفتم. سمیرا سمیع‌زاده، دختر 16 ساله دانش‌آموز به خبرنگار ایکنا گفت: امروز همراه دوستانم آمدیم تا در جشن انقلاب شرکت کنیم. کلاً همیشه برنامه‌هایی که متعلق به ایران است را دوست دارم و همیشه سعی می‌کنم به هر طریقی است در آن شرکت کنم.

وی در پاسخ به اینکه چرا علاقه به شرکت در این مراسم داشته است، گفت: ما از نسل همان افرادی هستیم که روزی با دستان خالی اما با غیرت ملی و مذهبی که داشتند، بر علیه استبداد و استعمار قیام کردند. آنان عزت و آزادگی و استقلال را می‌خواستند و برای رسیدن به آن خون‌ها دادند و امروز نوبت ماست که ادامه‌گر راه آنان باشیم.

تجلی غیرت دینی را در انقلاب و دفاع مقدس ببینیم نه تعصبات قومی

لیدا کیانیان، بانوی 18 ساله هم به خبرنگار ایکنا گفت: امروز اتفاقاتی پیش افتاده است که هجمه‌های زیادی بر علیه اعتقادات مذهبی و به خصوص غیرت دینی می‌کنند، در صورتی که نماد غیرت دینی در انقلاب ملت ایران و دفاع مقدس تجلی یافته بود نه در قتل‌های ناموسی که مربوط به تعصبات قومی و قبیله‌ای و فرهنگ یک خانواده است. نباید اینها را با یکدیگر اشتباه بگیریم. غیرت دینی یعنی اینکه یک ملت برای مقابله با استبداد و استکبار و استعمار هزاران شهید تقدیم کنند تا بتوانند عزت و آزادی و استقلال خود را حفظ کنند و امروز به مرحله‌ای برسند که در معادلات جهانی تأثیرگذار باشند.

محمدرضا دهقانیان، 30 ساله نیز به خبرنگار ایکنا گفت: امروز سالروز رهایی یک ملت از یوغ استبداد و استعمار است. وقتی برگ برگ تاریخ را رقم می‌زنیم مشاهده می‌کنیم که روزگاری چگونه بیگانگان در این کشور به نوعی سلطنت می‌کردند و تمام ثروت‌های این مملکت را به تاراج می‌بردند و هیچ کس در مقابل آنان ایستادگی نمی‌کرد اما در نهایت این ملت غیور با رهبری امام خمینی(ره) با غیرت دینی و ملی که همیشه داشته و دارند، در مقابل این جنایات خروشیدند تا در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی ختم شد.

وی افزود: از زمان پیروزی انقلاب تاکنون همواره مشاهده کرده‌ایم که ابرقدرت‌هایی که تلاش می‌کنند تا کل دنیا را در سیطره و استبداد خود نگه دارند، با انقلاب ایران دشمنی می‌کنند و در طی 43 سال گذشته از هیچ توطئه‌ای کوتاهی نکردند و همه بلایی سر این کشور و ملت درآوردند و این اواخر هم روی به جنگ اقتصادی آورده‌اند تا ملت را به ستوه آورند ولی فراموش کرده‌اند که به قول جمله معروف سردار ملی ایران ستار خان، این ملت خاک می‌خورد اما خاک نمی‌دهد. ما همچنان بر عهد و پیمانی که از روز اول با این انقلاب بسته‌ایم مانده‌ایم و تا پای جان از آن دفاع خواهیم کرد.

قطعنامه پایانی

در ادامه این مراسم بعد از پخش قرائت قرآن و اجرای سرودهای حماسی 22 بهمن، قطعنامه پایانی یوم‌الله 22 بهمن سال 1400 قرائت شد که در این قطعنامه آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ (سوره محمد آیه ۳۵)

پس هرگز سست نشوید و دشمنان را به صلح ذلّت‌بار دعوت نکنید در حالی که شما برترید،

و خداوند با شماست و چیزی از ثواب اعمالتان را کم نمی‌کند!

حمد و سپاس ذات اقدس احدیّت جلّ و علا را که چنین روزی به نام مقدس «یوم‌الله» آراسته گردید و نظام جمهوری اسلامی ایران، با قیام قیامت‌گونه ملت، نخستین حکومت در عصر غیبت بر مبنای قرآن را ایجاد و در سایه‌ی نعمت اسلام و ولایت و رهبری پیامبرگونه حضرت امام خمینی(قدس سره الشریف) حماسه‌ای بی‌نظیر برپا، و در پرتو آن محرومان و مستضعفان را فلاح و رستگاری بخشید و ۲۲ بهمن را به فجر رهایی مبدل و الگوی نجات‌بخش سایر ملل قرار داد.

اینک در طلیعه چهل‌وچهارمین بهار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که گفتمان انقلاب اسلامی با گسترش محور مقاومت و مقابله با نظام استکبار و ایادی آن، فصل نوینی را در پیش روی جهانیان قرار داده و هندسه قدرت را تغییر و فتح دروازه تمدن نوین اسلامی را با رهبری آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) مژده می‌دهد، ما شرکت‌کنندگان در مراسم ۲۲ بهمن به نمایندگی از تمام مردم حق‌جو و حق‌گوی ایران اسلامی و پیروان راه و مرام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ضمن تجدید میثاق با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و بیعت با ولی فقیه و مقتدای عظیم‌الشان انقلاب اسلامی و همچنین ارواح طیبه شهدای این مسیر نورانی به شکرانه سالگشتِ پیروزی انقلاب از عید ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) تا ولادت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) را جشن گرفته و یوم‌الله ۲۲ بهمن را در قامت یک جشن بزرگ ملی گرامی داشته و با بانگ رسای توحیدی «الله اکبر ـ خامنه‌ای رهبر» و فریاد کوبنده «مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و مرگ بر اسرائیل» اعلام می‌نماییم:

۱- ملت شهیدپرور و خداجوی ایران اسلامی، تحت هدایت و رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و بر حسب بینش انقلابی خود، نیک دریافته است که دشمن کژاندیش و اهرمن خوی می‌کوشد که با تهاجم ترکیبی و با بهره‌گیری از دیکتاتوری رسانه‌ای، اقدامات فخرآفرین و حماسه‌های بزرگ پیشرفت  در عرصه‌های گوناگون را کم‌رنگ و بی‌اهمیت نشان دهد؛ از این رو، از تمامی دستگاه‌های ذیربط بخصوص رسانه ملی و همچنین اندیشمندان، اهل قلم و افسران جنگ نرم می‌خواهیم که در جـهاد گسترده تبیین، ترفـندهای دشمنان را نقش بر آب کرده و مردم ایران، نسل جـوان و نیز افکار عمومی مسلمانان و جهانیان را از دستاوردهای بزرگ ملت ایران در پرتو انقلاب اسلامی آگاه سازند.

۲- ادامه مسیر پرفروغ انقلاب اسلامی، درس‌آموزی و عمل به بیانیه گام دوم انقلاب است و با جهاد تبیین به‌عنوان فریضه قطعی و فوری می‌توان به بلندای تشخیص نیاز لحظه و قله‌های رفیع آن دست یافت و ارتقای روز افزون حوزه‌های علمی و فناوری، اقتصادی و نظامی و بویژه استیفای کامل حقوق هسته‌ای ملت ایران و تقویت روز افزون بنیه صنایع بازدارنده دفاعی و موشکی را مطالبه همگان دانسته و ضمن محکوم نمودن مواضع مقامات ارشد غربی درباره مبانی دفاعی ایران، با تقدیر از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده، خواهان تبعیت از منویات ولی امر مسلمین و توجه به قوانین مجلس شورای اسلامی با تکیه بر عزم خلل‌ناپذیر جوانان مومن انقلابی کشور در فتح قله‌های پیشرفت و توسعه کشور هستیم.

۳- تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه جهش و جهاد تولید را تنها راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور دانسته و ضمن مطالبه جدی و تاکید بر اهتمام مضاعف مسئولان، نهادهای قانون‌گذار و دستگاه‌های اجرایی به منظور پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، ارتقای کیفیت محصولات داخلی را از تولید کنندگان خواستاریم و این مهم را در سایه توجه به افسران و رزمندگان جنگ اقتصادی، یعنی کارآفرینان و کارگران، قابل تحقق می‌دانیم. ما شرکت‌کنندگان در این حماسه ملی، خود را ملزم به استفاده از کالاهای بومی با هدف حمایت از اشتغال و رفع بیکاری جوانان دانسته و از هموطنان عزیزمان دعوت می‌نماییم با رعایت اصلاح الگوی مصرف و حمایت از کار و کالای ایرانی، در جهت تحقق نظام پیشرفته اسلامی قدم بردارند.

۴- بار دیگر بر حفظ وحدت ملی و دوری از هرگونه اقدام و عمل تفرقه‌افکنانه و فتنه‌گرایانه جریان‌های داخلی و خارجی تاکید و بر حمایت همه جانبه خود از همبستگی جهان اسلام و جبهه مقاومت دفاع از فلسطین و قدس اشغالی به عنوان مسئله اول مسلمین تصریح و همچنین جنایات وحشیانه رژیم مرتجع آل‌سعود و هم‌پیمانان آن در یمن و سکوت مجامع بین‌المللی و مدعی حقوق بشر را محکوم می‌نمائیم.

۵- با تقدیر از تلاش‌های دولت مردمی و خدمت‌گذار، مجلس انقلابی و قوه قضائیه عدالت محور، بر پیگیری مطالبات و انتظارات بر حق مردم، مبارزه با فساد، مسدود نمودن روزنه‌های تبعیض، رانت‌خواری و جلوگیری از حاکم نمودن جو یأس و ناامیدی در کشور و رفع مشکلات معیشتی تاکید می‌نماییم.

۶- ما ملت انقلابی و استکبارستیز ضمن حمایت از رویکرد جدید دولت بر ایجاد تعادل و توازن در تعامل با کشور ها و وقوف کامل به نقشه‌های شوم شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار و آگاهی از جنگِ شناختی و رسانه‌ای دشمن، هرگونه مداخله و شبه‌افکنی و تخریب چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی را خیال خام دانسته و از پیشرفت‌ها و دستاوردهای بزرگ در حوزه‌ علم و فن‌آوری، نظامی، امنیتی و سیاسی حمایت قاطع نموده و آمادگی خود را برای جان‌فشانی و دفاع در مقابل هرگونه تهدید احتمالی اعلام می‌نماییم.»

پایان‌بخش این مراسم سخنرانی حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خواهد بود و در پایان هم خطبه‌های نماز جمعه و اقامه این نماز به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی اردکانی، امام‌جمعه موقت شیراز انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha