دو سؤالی که پس از انقلاب بی‌جواب نماند
کد خبر: 4035768
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

دو سؤالی که پس از انقلاب بی‌جواب نماند

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: انقلاب اسلامی توانست به دو سؤال اساسی به زیباترین روش ممکن پاسخ دهد، سؤال اول چه کسی باید حکومت کند و سؤال دوم اینکه چگونه باید حکومت کرد.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی،حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی خود یک موضوع و مجموعه گسترده است و ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را دربر می‌گیرد که در هر حوزه آثار ارزشمندی رؤیت می‌شود؛ این دستاوردها را می‌توان به دو بخش داخلی و بین‌المللی تقسیم کرد.

این مدرس حوزه علمیه گفت: در سطح داخلی در میدان سیاست می‌توان به سرنگونی نظام شاهنشاهی که با قدمت و سابقه  ۲۵۰۰ ساله است اشاره کرد و همچنین استقرار حاکمیت الهی نظام اسلامی نیز یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است چراکه به گفته بسیاری و به تحلیل آنها تداوم انقلاب بسیار کوتاه خواهد بود اما همچنان با قوت بیش از پیش ادامه دارد.

هاشمی ادامه داد: افزایش آگاهی، بینش عمومی، مشارکت سیاسی مردم، استقلال‌طلبی و دگرگونی در اصول سیاست خارجی که قبل از انقلاب وابستگی زیاد بود، اما بعد از انقلاب ایران یک کشور مستقل آزاد شد اشاره کرد، سیاست خارجی ایران بر اصل عزت و اقتدار و حکمت پیش‌بینی و اجرا می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: در سطح داخلی در میدان فرهنگ نیز می‌توان به نفی و کنار زدن مظاهر فرهنگ غربی مثل تجمل‌گرایی، مادی‌گرایی، تفکر اومانیسم و سوق به سمت تفکر الهی و دین و ساده‌زیستی اشاره کرد.

وی افزود: آموزش عمومی و ارتقای سطح علمی جامعه یکی دیگر از دستاوردهای فرهنگی است؛ ارتقای جایگاه زنان در جامعه نیز از موارد مهم است؛ ایران رتبه اول نسبت دختران به پسران در تحصیلات ابتدایی را در دنیا داراست؛ تعداد اساتید زن و دختران تحصیل‌کرده دانشگاهی نیز افزایش چشمگیری داشته است.

هاشمی ضمن اشاره به دستاوردهای داخلی کشور، افزود: افزایش امید به زندگی بانوان نیز از نکات مهم است که طبق پژوهش‌ها در ایران از ۵۷ سالگی به ۷۷ سالگی رسیده است؛ در حوزه پزشکان متخصص نسبت زن به مرد از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد رسیده است. نسبت پزشکان متخصص زن در حوزه زنان از ۱۶ درصد به ۹۸ درصد افزایش پیدا کرده است و این‌ موارد آماری است که در سطح جهانی نیز مورد تأیید است.

وی تصریح کرد: در سطح بین‌المللی در میدان فرهنگی نیز می‌توان به ترویج فرهنگ مردم‌سالاری دینی و پیوند دین و سیاست اشاره کرد؛ انقلاب اسلامی توانست به دو سؤال اساسی به زیباترین روش ممکن پاسخ دهد، سؤال اول چه کسی باید حکومت کند و سؤال دوم اینکه چگونه باید حکومت کرد.

 دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: انقلاب اسلامی با مطرح کردن فرهنگ مردم‌سالاری دینی به این سؤال پاسخ داد و آن این امر بود کسی که دین او را مشخص کرده باشد باید حکومت کند؛ یعنی ولی‌فقیه که از طریق مشارکت حداکثری و آرای مردمی نیز انجام می‌شود.

هاشمی با اشاره به دستاوردهای بین‌المللی انقلاب اسلامی، افزود: ترویج فرهنگ استقلال‌خواهی و استکبارستیزی، ایجاد جنبش‌های آزادی‌خواه در منطقه و جهان و نیز بیداری‌های اسلامی و اعتراضات جهانی علیه سرمایه‌داری و نظام‌های استکباری حاکم بر جهان مانند جنبش جلیقه‌ زردها در فرانسه یا جنبش اعتراض ۹۹ درصد علیه یک درصد آمریکا از دستاوردها و برکات انقلاب اسلامی است.

این مدرس حوزه علمیه یادآور شد: وحدت تمدنی جهانی اسلام که عملاً شیعه و سنی و اقلیت‌های دینی و مذهبی را تحت تمدن جهانی اسلام با یکدیگر متحد و یکپارچه می‌کند از دستاوردهای فرهنگی در سطح بین‌المللی انقلاب اسلامی است.

وی بیان کرد: در سطح بین‌المللی در عرصه سیاست می‌توان به شکل‌گیری برخی گروه‌های سیاسی مانند جنبش عمل از شاخه‌های اخوان‌المسلمین یا مرکز جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه بعد از انقلاب اسلامی و نهضت اجرای فقه جعفری در پاکستان یا جنبش دیگری که در لبنان با عنوان حزب‌الله و مقاومت است اشاره کرد که همه اینها از دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی است؛ همچنین مهم‌ترین تأثیر انقلاب اسلامی بر راهبرد ابرقدرت‌های بزرگ منطقه است.

انتهای پیام
captcha