توصیه امیرالمؤمنین(ع) به حاکم جامعه اسلامی
کد خبر: 4036113
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱

توصیه امیرالمؤمنین(ع) به حاکم جامعه اسلامی

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک اشتر فرمود محبوب‌ترین کارها برای تو(حاکم) باید انجام چیزی باشد که به حق نزدیک‌تر، در عدالت، فراگیرتر و نسبت به رضایت عموم مردم، جامع‌تر است، زیرا اگر عموم مردم از تو ناراضی باشند و کار تو را نپسندند، لذت رضایت خواص از کام تو خارج می‌شود، اما اگر عموم مردم از تو راضی بودند، خشم خواص به تو صدمه نخواهد زد.

 حاکم جامعه اسلامیبه‌ گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد انصاریان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در نشست «تبیین منشور حکومت علوی، الگوی جهت‌گیری نظام اسلامی»  با موضوع «وظایف حکومت اسلامی در مورد اقشار آسیب‌پذیر جامعه» با ارائه شرح‌ حالی از مالک اشتر، گفت: حضرت علی(ع) در دستورالعملی که به مالک برای حکومت بر مصر دادند، مطالب مهمی را از ابعاد مختلف به مالک سفارش می‌کنند و هرچه در ارتباط با حاکم اسلامی لازم است را به او گوشزد کرده و نسبت به همه مسائل، راهکار نیز در اختیار او قرار می‌دهند.

وی افزود: سفارش حضرت این است که محبوب‌ترین کارها برای تو (حاکم) باید انجام چیزی باشد که به حق نزدیک‌تر، در عدالت، فراگیرتر و نسبت به رضایت عموم مردم، جامع‌تر است، زیرا اگر عموم مردم از تو ناراضی باشند و کار تو را نپسندند، لذت رضایت خواص از کام تو خارج می‌شود، اما اگر عموم مردم از تو راضی بودند، خشم خواص به تو صدمه نخواهد زد.

وی با بیان اینکه حضرت تأکید می‌کنند کسانی که در حالت آسایش بیشترین خرج را دارند و در هنگام دشواری کمترین کمک را ارائه می‌دهند، گفت: اینان عدل و انصاف را نمی‌پذیرند و علاوه بر اینکه بر خواسته خود اصرار و در مقابل سپاسگزاری کمتری دارند، عذر تو را قبول نمی‌کنند و هنگام سختی‌ها صبرشان از همه کمتر است؛ این‌ها خواص هستند.

انصاریان ادامه داد: طبق این فرمایش، عوام، ستون نظام اسلامی، شکوه اجتماع مسلمانان و آماده در میادین نبرد هستند که باید توجه تو به آن‌ها باشد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه امام‌علی(ع) در ادامه عامه مردم را به دو قسم معمولی و آسیب‌پذیر (طبقه سفلی) تقسیم می‌کنند، گفت: حضرت طبقه آسیب‌پذیر را کسانی می‌دانند که چاره‌ای برایشان نمانده که شامل فقرا، مساکین، نیازمندان و محتاجان است و به مالک توصیه می‌کنند آنچه خداوند نسبت به آن‌ها دستور داده را محافظت کند تا حق آنان ضایع نشود و قسمتی از بیت‌المال و قسمتی از محصول زمین‌های غنیمتی را برای آنان قرار دهد.

وی در ادامه گفت: حضرت به مالک می‌فرمایند که فقرا همین افراد نزدیک در شهر تو نیستند، بلکه در همه کشور تو پخش هستند و برای کسی که در دوردست است، قسمتی مساوی قرار بده و تو مسئول حق آن‌ها هستی و مبادا موقعیت و کارهای تو باعث فراموشی از آن‌ها شود و کارهای بزرگ، تو را از کارهای کوچک باز دارد؛ این‌ها قشر ضعیف هستند و چون خودت نمی‌توانی به تک ‌تک آن‌ها از نزدیک رسیدگی کنی، برای رسیدگی به آن‌ها فردی مورداعتماد و خداترس و متواضع قرار بده.

وی با اشاره به اینکه حضرت باز در بین این دسته آسیب‌پذیر، دو دسته را خصوصاً نام می‌برند که یتیمان و پیرهای از کار افتاده هستند که باید بیشتر به آن‌ها توجه شود، گفت: امام‌علی(ع) می‌فرمایند: این کارها بسیار سخت است ولی خداوند برای کسانی که برای او کار کنند و صبر و تحمل داشته باشند، کارها را آسان می‌کند.

انصاریان با اشاره به فراز دیگری از این نامه، گفت: حضرت توصیه می‌کنند که برای این حاجتمندان مجلسی تشکیل بده که از نزدیک به خواسته‌های آنان گوش دهی و با تواضع در کنار آنان بنشین. همچنین دربانان جلوی آنان را نگیرند تا قدرت تو باعث نشود نتوانند حرفشان را بزنند و از پیامبر اکرم در موارد بسیاری شنیدم که ملتی که حق ناتوان را از زورمندان نگیرد، رستگار نخواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به ویژگی‌های ستون نظام و آماده بودن در میدان نبرد برای عموم مردم، گفت: ملتی که حق ناتوان را از زورمندان نگیرد، رستگار نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha