بحران در شرق اروپا؛ از ابزار نگرانی صلیب سرخ نسبت به تحولات اوکراین تا سقوط فرودگاه‌ نظامی کی‌یف
کد خبر: 4038636
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲

بحران در شرق اروپا؛ از ابزار نگرانی صلیب سرخ نسبت به تحولات اوکراین تا سقوط فرودگاه‌ نظامی کی‌یف

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ امروز پنجشنبه از احتمال وجود «شمار گسترده قربانیان» به دنبال حمله روسیه به اوکراین ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «یورونیوز»، عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین سرانجام بامداد امروز، پنجم اسفندماه با فرمان ولادیمیر پوتین در چند شهر واقع در شرق و شمال شرق این کشور آغاز شد.

این حملات به دنبال سخنرانی تلویزیونی پوتین و با حمله جنگنده‌های روسی به چند شهر در شرق و شمال شرق اوکراین، شلیک موشک و پیاده‌کردن نیرو در ساحل جنوبی اوکراین آغاز و صدای انفجارهای شدید در چند شهر از جمله در کی‌یف، پایتخت، و خارکیف شنیده شد.

برخی منابع از جمله خبرگزاری اینترفاکس همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی فرودگاه اصلی پایتخت اوکراین خبر داده‌اند.

بیانیه گروه ۷: آماده مداخله در صورت اخلال در تامین انرژی هستیم

گروه هفت در بیانیه‌ای حمله روسیه به اوکراین را «تهدیدی جدی برای نظم بین‌الملل» خواند. در این بیانیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه متهم شده که در «سوی ناگوار تاریخ» ایستاده است.

کشورهای عضو گروه هفت همچنین تهدید کرده‌اند که در صورت «اخلال» در روند تامین انرژی آماده «مداخله» در بحران جاری هستند. 

سقوط یک فرودگاه نظامی در نزدیکی کی‌یف

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ساعت ۱۷ به وقت اروپای مرکزی (۱۹:۳۰ به وقت تهران) از سقوط یکی از فرودگاه‌های نظامی در نزدیکی کی‌یف، پایتخت این کشور خبر داد.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که ارتش روسیه کنترل این فرودگاه را به دست گرفته است. پیش از این گزارش‌هایی از نبرد در این فرودگاه منتشر شده بود. 

ولودیمیر زلنسکی همچنین مدعی شد که روسیه به دنبال تسخیر تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل، محل بدترین فاجعه هسته‌ای جهان است.

وزارت کشور اوکراین اعلام کرده است که نبرد در نزدیکی انبار زباله‌های هسته‌ای چرنوبیل در جریان است.

واکنش مسکو به تحریم‌های اتحادیه اروپا 

روسیه در واکنش به اعلام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور تأکید کرد که به این تحریم‌ها واکنش «شدید» نشان خواهد داد.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین شماری از مقامات روسیه از جمله سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور را تحریم کرده بود. 

وضع مقررات منع رفت و آمد در پایتخت اوکراین

شهردار کی‌یف، پایتخت اوکراین روز پنجشنبه به دنبال حمله نظامی روسیه اعلام کرد که در این شهر مقررات منع رفت و آمد به اجرا در خواهد آمد.

جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران اوکراین

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد.

منابع دیپلماتیک سازمان ملل اعلام کردند که رأی گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد پیش‌نویس قطعنامه در محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین فردا جمعه برگزار خواهد شد.

این منابع به خبرگزاری آناتولی گفتند که پایتخت‌های غربی هنوز در حال مذاکره درباره متن نهایی پیش‌نویس قطعنامه قبل از ارائه آن به اعضای شورا در جلسه اضطراری هستند که ممکن است فردا جمعه برگزار شود.

انتهای پیام
captcha