زخم‌های بی‌اخلاقی بر زندگی فردی و اجتماعی
کد خبر: 4040078
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
برخط جامعه

زخم‌های بی‌اخلاقی بر زندگی فردی و اجتماعی

انتشار بخش دوم نشست بررسی مطالبات جهادگران، اخلاق و دینداری، سیاست‌گذاری رسانه‌ای و خشونت خانوادگی، برپایی نمایشگاه همام و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ چاپ مقالات برگزیده کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی در نشریات علمی پژوهشی، اقدامات وزارت تعاون برای مبارزه با فساد و تحقق عدالت درون‌سازمانی، استقبال وزیر توسعه اداری سوریه از فناوری‌های تولید شده توسط جهاددانشگاهی، 20 اسفند؛ آغاز ثبت نام قطعی متقاضیان سفر نوروزی به سوریه، برنامه دولت برای رفع فقر مطلق، بازدید و خرید سخنگوی وزارت امور خارجه از نمایشگاه همام، اهداف سه‌گانه سند جامع خیر ماندگار تشریح شد، روند رو به کاهش نقش مربی تربیتی در مدارس، بلاتکلیفی رسانه در مواجهه با خشونت، سردر‌های علوی؛ زینت‌بخش منازل پایتخت، اخلاقیات در کجای دینداری ما وجود دارد؟، حمایت دولتی‌ها و مجلسی‌ها از هنرمندان توانیاب، معرفی ۳۵ هنرمند برتر توانیاب کشور، کارنامه موفقی در اخلاق اجتماعی نداریم، دست‌هایی را که محرومیت‌زدایی می‌کنند خم نکنیم، برگزاری نهمین همایش «قرآن، عترت و سلامت» و اماکن تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی سرطان نارنجی شدند را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چاپ مقالات برگزیده کنفرانس خانواده و تربیت معنوی در نشریات علمی پژوهشی

بنابر مصوبه کمیته اخیر علمی کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی»، مقالات منتخب بعد از تأیید و داوری، علاوه بر نمایه سازی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام Islamic World Science Citation Center یا به اختصار ISC در نشریات معتبر علمی پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم نیز به چاپ خواهند رسید.

تاکنون مراکزی همچون پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی(نشریه خانواده پژوهی)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه(تمام نشریات متناسب با موضوع مقاله) و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه(نشریه مطالعات فرهنگی و اجتماعی) موافقت خود را با چاپ مقالات برگزیده کنفرانس اعلام نموده اند و رایزنی کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» برای کسب موافقت سایر نشریات معتبر داخلی و خارجی نیز ادامه دارد.

اقدامات وزارت تعاون برای مبارزه با فساد

مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای وزارت مردم، روز شنبه ۷ اسفند، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم اظهار کرد: در زمینه مقابله با مفاسد اقتصادی و ایجاد عدالت در سازمان اقدامات متعددی انجام گرفته و حقوق بسیاری از مدیران کاهش یافته و در برابر حقوق کسانی که کمترین میزان دریافتی داشتند را افزایش دادیم.

استقبال وزیر توسعه اداری سوریه از فناوری‌های تولید شده توسط جهاددانشگاهی

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و سلام سفاف، وزیر توسعه اداری سوریه، شنبه ۷ اسفندماه در یک نشست مشترک در دفتر مرکزی این نهاد پیرامون توسعه همکاری‌های مشترک دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس جهاددانشگاهی در این نشست مشترک که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران کل این نهاد برگزار شد با اشاره به شکل‌گیری جهاددانشگاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در سال ۱۹۸۰ میلادی تعدادی از دانشجویان علاقه‌مند به آینده، توسعه و پیشرفت کشور تصمیم به تأسیس سازمانی به‌دوراز بروکراسی اداری گرفتند تا در آن توسعه علم و فناوری، فرهنگی و آموزشی را بازسازی کنند.

وزیر توسعه اداری سوریه نیز در این نشست مشترک با استقبال از فناوری‌های ارائه‌ شده توسط جهاددانشگاهی گفت: در بسیاری از موارد زیرساخت‌ها و نیروی موردنیاز در کشور سوریه وجود دارد که با انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی فناوری می‌توان بسیاری از کارها را در سوریه توسعه داد.

جمعه/////هفته‌ای با رنگ و بوی مبعث پیامبر اکرم(ص) و مباحث اخلاقی جامعه

20 اسفند؛ آغاز ثبت نام قطعی متقاضیان سفر نوروزی به سوریه

روابط عمومی سازمان حج و زیارت، اعلام کرد: با عنایت به برنامه‌ریزی انجام شده برای اعزام‌های عتبات مقدسه سوریه از ایستگاه‌های پروازی تهران، مشهد، تبریز، کرمان و شیراز از تاریخ ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ به اطلاع می‌رساند متقاضیانی که در پیش ثبت نام سوریه ثبت نام کرده‌اند برای انتخاب کاروان و قطعی کردن ثبت نام می توانند از ساعت ۱۰ روز دوشنبه مورخ ۹ اسفند ماه لغایت ۱۰ صبح چهارشنبه مورخ ۱۱ اسفند ماه به سامانه زیارت به نشانی (https:‏/‏/ziarat.haj.ir) مراجعه و یا از طریق دفاتر زیارتی سطح استان اقدام کنند.

این اطلاعیه می‌افزاید: بدیهی است بعد از اتمام زمان تعیین شده برای ثبت نام متقاضیانی که پیش ثبت نام داشته‌اند، ظرفیت باقی مانده در اختیار عموم قرار گرفته تا دفاتر زیارتی و دیگر متقاضیان ثبت نام کنند.

بازدید و خرید سخنگوی وزارت امور خارجه از نمایشگاه همام

دومین جشنواره ملی هنری همام ویژه رقابت آثار هنری توانیابان کشور از روز ششم اسفندماه در فرهنگستان هنر کار خود را آغاز کرد.

در دومین روز از نمایشگاه جشنواره همام که به نمایش ۲۴۰ اثر فاخر هنرمندان توانیاب اختصاص دارد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه طی حضوری دو ساعته در این نمایشگاه علاوه بر بازدید آثار با تمامی هنرمندان توان‌یابی که در نمایشگاه حضار بودند، گفت‌وگو کردند.

خطیب‌زاده که رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه نیز هست، همچنین تعدادی از آثار فاخر این نمایشگاه را برای این وزارتخانه خریداری کرد.

اهداف سه‌گانه سند جامع خیر ماندگار تشریح شد

نشست خبری معرفی اطلس خیر ایران به منظور تشریح اهداف و ارکان این اطلس، یکشنبه، هشتم اسفندماه به همت بنیاد آلاء و با حضور جمعی از اصحاب خبر و رسانه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری، قائم‌مقام مدیرعامل بنیاد آلاء در امور خیر ماندگار و مدیر مرکز توسعه نیکوکاری در این نشست با اشاره به نحوه شکل‌گیری خیر ماندگار بیان کرد: بنیاد خیریه آلاء با دو دهه تجربه فعالیت‌های خیرخواهانه مبتنی بر کارهای خیر ماندگار از سال ۱۳۹۳ مهمترین اولویت و نیاز حوزه خیر را فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه خیر تشخیص داد و به همین منظور طراحی و تدوین سند جامع خیر ماندگار را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: بر همین اساس در یک برنامه زمانی دو ساله و با حضور جمع کثیری از اندیشمندان و اصحاب دانش در حوزه نیکوکاری طراحی و تدوین سند جامع خیرماندگار به منظور توسعه دانش‌بنیان امر خیر در ایران و مبتنی بر سه هدف کلان در سال ۱۳۹۵ به سرانجام رسید.

جمعه/////هفته‌ای با رنگ و بوی مبعث پیامبر اکرم(ص) و مباحث اخلاقی جامعه

روند رو به کاهش نقش مربی تربیتی در مدارس

آیین بزرگداشت روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در کانون فرهنگی و تربیتی آفتاب واقع در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

یوسف نوری در این آیین ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: در سالروز تأسیس نهاد مقدس امور تربیتی توفیقی شد تا تجدید میثاقی با امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی داشته باشیم. باید همراه امام و در راه شهیدان انقلاب اسلامی حرکت کنیم و آینده‌سازان کشور را آن گونه ببینیم که آن‌ها دیدند و آن گونه تربیت کنیم که آن‌ها خواستند. امیدواریم با کمک مربیان پرورشی، خانواده‌ها و معلمان بتوانیم اهداف تربیتی مدنظر بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری را به خوبی محقق کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در آیین بزرگداشت روز امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی با بیان اینکه ۴۱ هزار مربی پرورشی در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستند، تصریح کرد: متأسفانه هدفی که رهبری از قانون احیاء ترسیم کرده بودند را نتوانستیم برآورده کنیم، زیرا حمایت جدی و همه جانبه از امور تربیتی وجود نداشت.

بلاتکلیفی رسانه در مواجهه با خشونت

هفتمین پیش نشست برخط اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با موضوع «سیاست‌گذاری رسانه‌ای و خشونت خانوادگی» با همکاری وزارت عتف، مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایکنا در سالن جلسات شهید تقوی این خبرگزاری برگزار شد.

در این پیش نشست داود نعمتی انارکی، دانشیار دانشگاه صدا و سیما؛ فاطمه سادات رازقی، مدرس دانشگاه، روانشناس و کنشگر خانواده و محمدحسین چاوشیان، رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم به ایراد سخن پرداختند.

در هفتمین پیش نشست اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با موضوع «سیاست‌گذاری رسانه‌ای و خشونت خانوادگی» از نبود شفافیت آماری در مقوله آسیب‌های اجتماعی و نقش رسانه در ترویج خشونت و همین‌طور سیاست‌گذاری رسانه‌ها در مبحث خشونت سخن به میان آمد و کارشناسان موضوع قتل‌های ناموسی را نیز مورد بررسی قرار دادند.

سردر‌های علوی؛ زینت‌بخش منازل پایتخت

امیرحسین راهنمایی، سرپرست مدیریت محصولات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تشریح روند طراحی و ساخت کتیبه سردر خانه‌های علوی، اظهار کرد: در درجه نخست انتخاب محتوا جهت بکارگیری در طراحی این کتیبه بود که قطعا شیوا‌تر از حدیث «ولایة علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» که به روایتی نادر و البته معتبر از، اما رضا(ع) و نسبت نقل قول این روایت به اجداد خویش، این حدیثی قدسی محسوب می‌شود که در ایام و سده‌های پیشتر نیز بر سر درب خانه‌ها و نیز نگین انگشتری‌ها نقش بسته است. در مرحله دوم طراحی و پیاده سازی در فرمی قابل ارائه برای قالب‌های مختلف بود که در پروژه «خانه‌های علوی» با اولویت کتیبه سردرخانه‌ها مد نظر قرار گرفت از این رو به دنبال تولیدی بودیم که به لحاظ زیبایی بصری و جلب نگاه مخاطبان موفق باشد. طرح‌های مختلف ارائه شد و سرانجام با همکاری جناب آقای مصطفی مومیوند طرح فعلی طراحی و تایید‌های لازمه را دریافت کرد.

وی ادامه داد: در مرحله پیاده‌سازی و اجرا انتخاب مواد و کیفیت محصول که بتواند حق مطلب را ادا کند مورد نظر بود که با بررسی و تست روی چند ماده (متریال) از جمله پلی استر نهایتا با در نظر گرفتن سه مولفه «استحکام محصول»، «وزن به جهت بالا بردن ایمنی» و نیز «نصب آسان» نهایتا به متریال رزین اپوکسی رسیدیم که به لحاظ وزن نسبت به نمونه اول ۵۰ درصد کاهش و از نظر استحکام و نیز ایمنی تا ۳۰ برابر بیشتر بود.

اخلاقیات در کجای دینداری ما وجود دارد؟

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته و به منسبت روز مبعث پیامبر(ص)، اقدام به انتشار گفت‌وگویی با سیدحسین سراج‌زاده، جامعه‌شناس ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در رابطه با موضوع بروز و ظهور اخلاق در جامعه پرداخت که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: « رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در گفت‌وگو با ایکنا به تبیین جایگاه اخلاق در جامعه امروز پرداخت و اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم نوع جامعه‌پذیری افراد بر اساس فرهنگ دینی موجود در کشور است. اساساً امروزه شاهد برخی از رفتارها یا گفتارهایی هستیم که به‌هیچ‌عنوان با معیارهای اخلاقی نمی‌توان آن را تأیید کرد اما کسانی که مرتکب چنین رفتارهایی می‌شوند چه بسی ادعای دین‌داری نیز می‌کنند.

سراج‌زاده افزود: در بررسی دین اسلام و سایر ادیان الهی متوجه خواهیم شد که پیامبران الهی به‌خصوص حضرت محمد(ص) جایگاه بسیار شایسته و ویژه‌ای برای اخلاق در نظر گرفتند. همان‌گونه که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند که «إنما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ من مبعوث شدم تا جامعه شاهد مکارم اخلاق باشد».

برای مشاهده کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

جمعه/////هفته‌ای با رنگ و بوی مبعث پیامبر اکرم(ص) و مباحث اخلاقی جامعه

حمایت دولتی‌ها و مجلسی‌ها از هنرمندان توانیاب

آخرین روز نمایشگاه همام(ویژه آثار هنری توانیابان کشور) میزبان وزیر آموزش و پرورش، سخنگوی دولت و جمعی از نمایندگان مجلس بود.

صبح روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با حضور در فرهنگستان صبا از ۲۴۰ اثر هنرمندان توانیاب بازدید و در گفت‌وگو با هنرمندان و خانواده‌های آنها در جریان مشکلات آموزشی توانیابان قرار گرفت.

نوری پس از بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در روز مبعث و هفته تربیت اسلامی قرار داریم، گفت: هدف بعثت انبیا هم تربیت بوده است برای اینکه ما معرفت نسبت به خداوند پیدا کنیم. معرفت نسبت به خداوند این است که اطرافمان را ببینیم، با دقت نگاه کنیم و از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش، سخنگوی دولت و جمعی از نمایندگام مجلس امروز از ۲۴۰ اثر هنرمندان توانیاب در نمایشگاه همام بازدید و اعلام کردند از این هنرمندان حمایت می‌کنند.

معرفی ۳۵ هنرمند برتر توانیاب کشور

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان دومین دوره جشنواره هنری همام روز سه شنبه ۱۰ اسفندماه مصادف با روز مبعث حضرت رسول اکرم(ص) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

محمدرضا مشهدی، دبیر جشنواره همام طی سخنانی با تشکر از حامیان و هنرمندانی که در جشنواره حضور پیدا کردند، گفت: ۲۱۰ هنرمند در این دوره جشنواره حضور پیدا کردند. امسال تقریبا تمامی آثار هنرمندان به فروش رفت و تعدادی از هنرمندان نیز سفارش کار گرفتند و تلاش داریم این آثار و هنرمندان در عرصه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند.

همچنین، در ادامه نیز جایزه سوم و لوح تقدیر این جشنواره تعلق گرفت به ۱۴ هنرمند توانیاب لیلا شهسواری، حسین اهنزی، عین‌الله نوروزی، سیده طاهره حسینی، علی اصغر رجب لو، سهیل پاکزاد، محمود بیات، امین بحیرایی، سمیه قاسمی و علی فتحی، محدثه محمدی، بهنام حسین پور، مدینه عزیزی، مینا احمدی و سحر شکری.

کارنامه موفقی در اخلاق اجتماعی نداریم

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت و به مناسبت روز مبعث پیامبر اکرم(ص)، نسبت به انتشار گفت‌وگویی ویژه با عماد افروغ، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه دین در رابطه با تبیین جایگاه اخلاق در جامعه امروز اقدام کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «عماد افروغ، جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه دین به تبیین جایگاه اخلاق در جامعه امروز پرداخت و اظهار کرد: بحث نظری و عملی اخلاق سخت و دشوار است و در همین ارتباط یکی از فیلسوفان ما عنوان می‌کرد که زیر بار مباحث اخلاقی نمی‌رود چراکه مبحث بسیار دشواری است؛ اما به‌هرحال سخت بودن بحث اخلاق نباید مانع آن شود که درباره آن گفت‌وگو نکنیم و در خصوص ارزیابی اخلاقی جامعه سخنی به میان نیاوریم.

افروغ افزود: وقتی پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «انَّما بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق؛ فلسفه بعثت من برای تکمیل مکارم اخلاقی است تا نیکی‌های اخلاقی به اوج خود برسانم»، ناگزیر برای ارائه یک شرح و تفسیر خوب از این فرمایش پیامبر(ص) باید بحث کنیم اخلاقی که ایشان فلسفه بعثت خود را معطوف به اتمام و اکمال آن معرفی می‌کند، چیست؟ ولو در هر حدی که فکر می‌کنیم از عهده آن برمی‌آییم».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

دست‌هایی را که محرومیت‌زدایی می‌کنند خم نکنیم

دومین بخش از نشست اعضای مجمع جهادگران کشور که طی روزهای گذشته در ایکنا برگزار شده بود، در هفته‌ای که گذشت بر روی خروجی گروه اجتماعی این خبرگزار منتشر که در بخش‌هایی از آن آمده است: « زمانی که مقام معظم رهبری از عمومی شدن این گفتمان در جامعه سخن به میان می‌آورند، تمامی جامعه در قبال این توصیه موظف می‌‎شوند. در رابطه با بحث حمایت از گروه‌های جهادی، یکی از وظایف اصلی، تربیت نیروی هم‌تراز انقلاب اسلامی است. اساساً جامعه و حکومت‌ها را نیروی انسانی باید اداره کند. تربیت نیروی هم‌تراز انقلاب اسلامی امروز به خودی خود جاری شده و جوانان به میدان آمده‌اند اما این حرکت نیاز به هدایت، راهبری و حمایت دارد. تمام دستگاه‌های متولی فرهنگی کشور مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پروش و تمام نهادهایی که با موضوعیت آموزش فعالیت دارند، باید نسبت به تربیت نیروی هم‌تراز انقلاب اسلامی به عنوان مدیران آینده کشور وارد عرصه شوند».

برای مطالعه کامل گزارش این نشست اینجا کلیک کنید!

جمعه/////هفته‌ای با رنگ و بوی مبعث پیامبر اکرم(ص) و مباحث اخلاقی جامعه

نهمین همایش «قرآن، عترت و سلامت» 

نهمین همایش قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی با موضوع «قرآن و عترت، محور تحول معنوی جامعه پزشکی» به همت فرهنگستان علوم پزشکی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران طی روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفندماه در محل آمفی‌ تئاتر ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این همایش روز پنج‌شنبه از ساعت ۸ با سخنرانی مسئولان و شخصیت‌های عالی رتبه نظام سلامت کشور و چهره‌های ممتاز قرآنی جامعه پزشکی آغاز و در ادامه از پرچم متبرک اعتاب مقدسه حرم حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) رونمایی ‌شد. تقدیر از خانواده‌های شهدای مدافع سلامت نیز بخشی از برنامه صبح این همایش بود.

در ادامه این همایش، نشست‌های تخصصی «جامعه پزشکی، تحول قرآنی شاخص‌ها و معیارها»؛ «تعهد حرفه‌ای از دیدگاه قرآن و عترت» و «مصادیق تحول قرآنی و معنوی در جامعه پزشکی» برگزار شد.

اماکن تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی سرطان نارنجی شدند

به مناسبت روز جهانی سرطان، تعدادی از ابنیه تاریخی و تجاری کشور به دعوت مؤسسه خیریه محک به رنگ نارنجی درآمدند.

برج آزادی تهران، گنبد جبليه کرمان، سرای عامری‌های کاشان، عمارت یخچال اصفهان، حسینیه شاه ابوالقاسم یزد و مرکز خرید سانا در تهران براساس عمل به مسئولیت اجتماعی خود و به دعوت محک با پیوستن به کمپین آگاهی‌رسانی درخصوص بیماری سرطان و به مناسبت روز جهانی سرطان به رنگ نارنجی درآمدند.

هدف از این اقدام اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر در خصوص بیماری سرطان در بین تمامی اقشار جامعه است. این کمپین با عنوان «دسترسی عادلانه به مراقبت‌های سرطان» (CLOSE THE CARE GAP) به همت محک و به مناسبت روز جهانی سرطان (۱۵ بهمن ماه) راه‌اندازی شده بود.

انتهای پیام
captcha