آیا ظهور با قیامت یکی است
کد خبر: 4040144
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۹

آیا ظهور با قیامت یکی است

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه یکی از سؤالاتی که درباره مهدویت مطرح می‌شود این است که آیا ظهور با قیامت یکی است، با ذکر آیات و روایات اسلامی به پاسخ این سؤال پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 13 اسفندماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از سؤالاتی که درباره مهدویت مطرح می‌شود این است که آیا ظهور با قیامت یکی است.

وی افزود: آنچه از روایات اولیای معصومین استفاده می‌کنیم، بیانگر این است که قطعاً ظهور با قیامت متفاوت است. دوران ظهور وعده‌ای است که خداوند به بشریت عنایت فرموده که طعم عدالت و مهرورزی را بچشد.

حدائق اظهار کرد: خداوند در آیه 105 سوره انبیا می‌فرماید «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ و در حقيقت در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد» خداوند تأکید می‌کند که وارثان حقیقی زمین بندگان صالح هستند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: این بشارت حقیقی است که خداوند در قرآن کریم به بشریت داده است که قطعاً حکومت جهانی تحقق خواهد پیدا کرد و بشریت آن طعم شیرین جامعه ارزشمند مدینه فاضله را تجربه خواهند کرد، پس این ارتباطی با قیامت ندارد.

وی همچنین به روایتی از حضرت رسول(ص) که در کتاب شریف منتخب‌الاثر اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) فرمود اگر از عمر دنیا یک روز بیشتر باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را آنقدر طولانی خواهد کرد تا اینکه از نسل و فرزندان من شخصی قیام و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد همانگونه که دنیا پر از ظلم و جور شده است، این فرزند من خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد و قسط خواهد کرد و بشریت طعم عدالت را خواهند چشید.

حدائق بیان کرد: از حدیث مذکور و آیات شریفه استفاده می‌کنیم که بین ظهور امام زمان(عج) و قیامت فاصله است. عصر ظهور یک دوران جداگانه‌ای است که بشارت خداست که بندگان صالح طعم عدالت را خواهند چشید.

عضو جامعه روحانیت شیراز تأکید کرد: عالم قیامت سرا و عالم دیگری است و روز محاسبه اعمال و روز نتیجه‌گیری از عملکردهایی است که مردم در دنیا کار و فعالیت کرده‌اند، آن روز باید به نتیجه کارهای خود واصل و نائل شوند لذا ظهور و قیامت قطعاً تفکیک شده هستند.

وی ادامه داد: طبق احادیث و روایات و آیات، ظهور امام زمان(عج) را بخشی از عمر این دنیا می‌دانیم و قطعاً چنین روزی به نص صریح قرآن و روایات معصومین خواهد رسید.

امیدواری؛ ویژگی‌ منتظران ظهور

حدائق در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ویژگی‌های منتظران ظهور را امیدواری برشمرد و گفت: القای امید یکی از ضروریاتی است که در جامعه اسلامی باید همواره مدنظر باشد.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با تأکید بر اینکه نباید روزنه‌های امید بندگان خدا را ببندیم، افزود: در تاریخ اسلام سراغ نداریم که پیامبر(ص) حتی یک بار به کسی گفته باشد تو تارک‌الصلاة و انسان بدی هستی. وقتی آن حضرت برخورد می‌کرد این‌گونه بود که اگر با تارک‌الصلاة و یا با شراب‌خور و فاسد هم روبه‌رو می‌شد (فاسدی که جامعه را فاسد نکرده)، فساد را زیرِ سؤال می‌برد نه این فاسد را. یعنی زمینه‌ برگشت برای این فرد را پیغمبر باقی می‌گذاشت.

وی با ذکر این نکته که پیغمبر(ص) با کارِ بد برخورد می‌کرد، گفت: اگر کسی غیبت می‌کند، به او نگوییم تو آدمِ بدی هستی؛ بلکه بگوییم: غیبت کارِ خوبی نیست و بگذاریم برگردد. همچنین اگر بانویی حجاب رعایت نمی‌کند بگوییم رعایت نکردن حجاب کار شایسته‌ای نیست و نباید بگوییم تو بدی.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس باز هم تأکید کرد: نباید روزنه‌های امید را به روی مردم ببندیم بلکه باید امر به معروف و نهی از منکر را از راه منطقی و صحیح انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha