وزارت علوم؛ مهم‌ترین نهاد برای تحقق شعار سال
کد خبر: 4045016
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
راهکارهای تحقق شعار سال/ ۱

وزارت علوم؛ مهم‌ترین نهاد برای تحقق شعار سال

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اینکه برای تحقق شعار سال مهم‌ترین نهادی که وظیفه‌مند می‌شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، گفت: گرچه همه نهادها برای تحقق شعار سال باید همسو باشند اما وزارت علوم نقش مؤثرتری را در این راستا ایفا می‌کند.

سید منوچهر حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا

سیدمنوچهر حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به مؤلفه‌ها و موارد تحقق شعار سال جدید، اظهار کرد: محصول دانش‌بنیان، محصولی است که مبتنی بر دانش باشد؛ این محصول ویژگی‌ها و مزایایی دارد که از جمله آنها کم‌هزینه بودن، کیفیت بالا و افزایش بهره‌وری است. این ویژگی‌ها شرایطی را فراهم می‌کند که محصول رقابت‌پذیر باشد و در عرصه‌های ملی و بین‌‌المللی بتواند در بازارهای داخلی و خارجی حضور یابد و گام مؤثری در جهت اقتصاد دانش‌بنیان برداشته شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی بر کشور ما حاکم شده و در شرایط فعلی همه افراد جامعه از این مشکلات رنج می‌برند، لازمه برطرف کردن این مشکلات این است که بتوانیم گام‌های مؤثری را برداریم تا اقتصاد ما متکی بر نفت نباشد.

حسینی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان که مبتنی بر محصول دانش بنیان است، از ارکان اقتصاد مقاومتی است، تأکید کرد: با متکی شدن اقتصاد به اقتصاد مقاومتی، کشور در مجامع بین‌المللی حرفی برای گفتن خواهد داشت و در برابر تحریم‌ها مقاوم شده و آسیب‌پذیر نخواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به اینکه برای تحقق شعار سال مهم‌ترین نهادی که وظیفه‌مند می‌شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، افزود: گرچه همه نهاد‌ها برای تحقق شعار سال باید همسو باشند اما وزارت علوم نقش مؤثرتری را در این راستا ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت علوم این نقش مؤثر را توسط بازیگران حوزه فناوری و نوآوری انجام می‌دهد که بازیگران این حوزه در کشور ما دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد هستند. دانشگاه‌ها نقش آموزش و پژوهش را دارند، پژوهشگاه‌ها نقش پژوهش در حوزه‌های بنیادی و کاربردی را ایفا می‌کنند، پارک‌های علم و فناوری در جهت توسعه و تجاری‌سازی فناوری در واحدهای فناور را دارند و مراکز رشد نیز پل ارتباطی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری هستند.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور داریم، افزود: ۲۲۴ مرکز رشد نیز در کشور فعال است که در این مراکز اساتید و دانشجویان ایده‌های خود را پرورش می‌دهند تا بتوانند تبدیل به محصول کرده و نیازهای جامعه را پاسخ دهند.

مدیر مرکز رشد دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: وزیر علوم از ابتدای ورود به وزارتخانه معاونت فناوری و نوآوری را تأسیس کرد که نقش سیاست‌گذاری در این حوزه را دارد، با توجه به نام‌گذاری شعار سال با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، این معاونت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود و با سیاست‌گذاری‌های این حوزه، نقش پررنگ‌تری را در تحقق شعار سال ایفا خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه دانشگاه‌های ما بیشتر دانشگاه‌های نسل اول و دوم هستند، افزود: ما باید دانشگاه‌های خود را به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم سوق دهیم‌ که این حرکت آغاز شده و باید سرعت بیشتری بگیرد. دانشگاه‌های نسل اول آموزش‌محور و دانشگاه‌های نسل دوم پژوهش‌محور هستند، اما باید به سمت دانشگاه نسل سوم که دانشگاه‌های کارآفرین هستند حرکت کنیم تا بتوانیم نیازهای جامعه را مبتنی بر دانش پاسخ دهیم این حرکت گام مؤثری در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه درصد اقتصاد کشور مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان است، افزود: اقتصاد دانش‌بنیان باید بخش مهمی از اقتصاد کشور را شامل شود. در حال حاضر حدود 10 هزار و ۶۰۰ واحد فناور داریم و حدود شش هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان که تقریبا ۴۰۰ هزار شغل به‌طور مستقیم ایجاد کرده‌اند. بر همین اساس باید سیاست‌گذاری‌هایی داشته باشیم که واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه و نیازهای جامعه را پاسخ دهیم برای همین منظور باید اولویت‌هایی را مدنظر قرار دهیم و سیاستگذاری‌هایی را انجام دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان تصریح کرد: در دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از جمله سیاست‌گذاری‌ها حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. این دانشجویان باید با صنعت آشنا شوند و پایان‌نامه‌های خود را با توجه به نیاز صنعت تعریف کنند. برای اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این مسیر قرار بگیرند و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را متناسب با نیاز صنعت تعریف کنند تا به یک محصول فن‌آور برسند، باید حمایت‌های مالی لازم از آنها صورت بگیرد.

انتهای پیام
captcha