از امامزاده‌های ناشناخته تا موانع توسعه گردشگری مذهبی در البرز
کد خبر: 4046702
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

از امامزاده‌های ناشناخته تا موانع توسعه گردشگری مذهبی در البرز

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه البرز گفت: به‌طور میانگین 50 درصد از البرزی‌ها از وجود امامزاده‌های اطراف خود بی‌خبرند و این نشان از عدم پرداخت دستگاه‌های فرهنگی از جمله رسانه‌ها به این مقوله است.

بقاع متبرکه البرز

بهروز عاشری، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با بیان اینکه در استان البرز 85 بقعه و امامزاده وجود دارد، اظهار کرد: این تعداد امامزاده در نوع خود پتانسیل مناسبی برای تبدیل استان به قطب گردشگری مذهبی است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل بقاع متبرکه به قطب گردشگری جهت توسعه گردشگری مذهبی در ایران، افزود: تبدیل این بقاع به مراکز گردشگری نیازمند ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در این اماکن است اما با این‌ وجود هنوز زیرساخت‌های مناسب برای تحقق این هدف به‌طور شایسته فراهم نشده است.

این مسئول یکی از دلایل عدم موفقیت طرح تبدیل بقاع متبرکه به قطب گردشگری را نبود این طرح در سند آمایش سرزمینی دانست و گفت: در سند آمایش استان به نقش و ظرفیت بقای متبرکه توجه نشده و به همین دلیل دستگاه‌ها نیز نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.

عاشری تصریح کرد: نبود طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی در حوزه ظرفیت‌های گردشگری این مکان‌ها و عدم شناخت موانع و مشکلات در این حوزه، نبود سند ملی بقاع متبرکه، عدم وجود طرح‌ها و برنامه‌های جامع در معرفی جاذبه‌های پیرامون این اماکن و عدم ترمیم و بازسازی این اماکن نیز از دلایل و موانع سر راه اجرای این طرح است.

وی با اشاره به قدمت بناهای بقاع متبرکه استان البرز، گفت: بخش زیادی از اماکن متبرکه استان در لیست میراث‌ فرهنگی استان ثبت شده‌اند اما هنوز اقدام خاصی در زمینه ترمیم این بناها صورت نگرفته و در برخی از اماکن 100 درصد بنا نابود شده است.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه استان البرز ادامه داد: متأسفانه سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری استان برنامه‌ای برای احیای این بناها ندارد در حالی که وجود بنای مناسب در ابتدای کار برای جذب گردشگر ضروری است.

عاشری تأکید کرد: خوشبختانه 100 درصد امامزاده‌های استان ظرفیت تبدیل‌ شدن به قطب گردشگری را دارند چون همه آنها با توجه به شرایط آب و هوایی استان در اقلیم‌های مختلف معتدل، کوهستانی و بیابانی بنا شده‌اند که این تنوع آب و هوایی در نوع خود پتانسیل مناسبی برای گردشگری فصلی نیز به‌شمار می‌روند.

وی در ادامه میزان استقبال عموم مردم از امامزاده‌های استان را بالا ذکر کرد و گفت: خوشبختانه استقبال از این اماکن با وجود کم‌ بودن امکانات زیرساختی خیلی زیاد است و ما در ایام مختلف سال مانند محرم، رمضان و فراخوان‌های نوع‌دوستی و کمک مردمی شاهد این استقبال‌های گسترده هستیم.

این مسئول عدم شناخت بسیاری از امامزاده‌های استان را یکی دیگر از موانع توسعه گردشگری مذهبی دانست و افزود: به‌طور میانگین 50 درصد از البرزی‌ها از وجود امامزاده‌های اطراف خود بی‌خبرند و این نشان از عدم پرداخت دستگاه‌های فرهنگی از جمله رسانه‌ها به این مقوله است.

عاشری اضافه کرد: با ترمیم بنای امامزاده در ابتدای امر و در کنار آن ساخت زیر‌ساخت‌های گردشگری مانند غذاخوری‌ها، سرویس بهداشتی‌، بازارچه‌های خرید، وجود تابلوهای راهنما و توجه به نیاز گردشگران در آن منطقه می‌توان به هدف اصلی که همان توسعه گردشگری مذهبی است برسیم.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف و امور خیریه استان البرز با تأکید بر ضرورت تعیین دقیق جایگاه و نقش بقاع متبرکه در سند آمایش سرزمینی، گفت: این امر در تدوین برنامه جامع و کامل در استان جهت توسعه گردشگری مذهبی ضروری است و بستن تفاهم‌نامه فی‌مابین دستگاه‌های متولی امر از جمله اوقاف و میراث‌ فرهنگی نیز می‌تواند در پیش‌برد امر یاری‌دهنده باشد.

این مسئول گفت: استفاده از شبکه‌های مجازی جهت معرفی هرچه بیشتر امامزاده‌های ناشناخته و طراحی و اجرای تورهای زیارتی ـ سیاحتی در ایام مختلف و فصول متفاوت سال و نصب بنرهای و تابلوهای معرفی امامزاده‌ها در طول مسیر برای هدایت گردشگر می‌تواند راه‌حل‌های مناسبی برای معرفی این اماکن در سطح استان و کشور باشد.

انتهای پیام
captcha