شاخصه‌های حکومت اسلامی از منظر امام علی(ع)
کد خبر: 4051660
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸

شاخصه‌های حکومت اسلامی از منظر امام علی(ع)

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان بیان کرد: در حکومت اسلامی اگر کسی به غیر از رسیدن اهداف اسلامی به فکر منفعت خود و قدرت باشد به بیان امام علی(ع) خائن است؛ همانطور که در حکومت ما شهید آیت‌الله بهشتی می‌گفت «ما تشنگان خدمتیم نه شیفتگان قدرت.»

حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی‌فقیه َدر استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، امروز، دوم اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی نماز جمعه اظهار کرد: اولین رسالت انبیا تذکر به فطرت انسانی است، لذا اولین کاری که ایشان در این مسیر انجام داده‌اند دعوت ما به این است که ما به تعهد خود پایبند باشیم.

وی افزود: اگر من و شما هم این تعهد را فراموش کرده‌ایم خداوند در قرآن کریم تذکر می‌دهد که در صف انبیای خدا حرکت کنید «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد زيرا وى دشمن آشكار شماست» (یس/آیه ۶۰).

وی توضیح داد: ما بندگان تعهد داده‌ایم که به‌خاطر حدود ۸۰ سال زندگی خود را در صف شیاطین قرار ندهیم. بعضی انسان‌ها نفس مطمئنه و وجود الهی خود را هزینه جهنم می‌کنند این تعهد آدم است که در صف انبیا قرار گرفته و هم‌نشین عیسی، نوح، ابراهیم و حضرت محمد(ص) باشد.

شعبانی با بیان اینکه انبیا نیامده‌اند بر ما برتری داشته باشند، گفت: عالم صدای خداست اگر مقداری از حواشی زندگی و دنیا جدا بشویم آن را می‌شنویم، ندیدن باطن عالم باعث خاموشی چراغ وجود آدمی می‌شود اگر این فطرت روشن شود و به فریاد درآید، انسان در مسیر خود قرار می‌گیرد. گاهی فقط به نداشته‌های منفی که نگاه می‌کنیم غرق بودن در نعمت را درک خواهیم کرد. در سوره ملک خداوند می‌فرماید چشم خود را بگردانید و تا این حد گرفتار خاک و دنیا نباشید، ما دعوت شده‌ایم به ملکوت اگر نفس‌مان بگذارد.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)، تصریح کرد: اگر دو اتفاق برای انسان بیفتد تبدیل به موجودی تاریک خواهد شد کسی که متوقف شده و در قفس اسیر است. اول پرداختن به هوای نفس و خواسته‌های شیطانی «دلم می‌خواهد‌های بدون خدا» و دوم پرداختن به آرزوهای شیطانی؛ دو مورد از موانع قرار گرفتن در مسیر الهی از منظر حضرت علی(ع) است.

امام‌جمعه همدان گفت: امام علی(ع) فرمود «دین خدا را با افراد نمی‌توان شناخت، عملکرد اشخاص معیار اسلام نیست» اگر می‌خواهیم تفسیر درستی از ماهیت جمهوری اسلامی داشته باشیم باید حق را بشناسیم، حکومت اسلامی حکومت ضابطه‌هاست، با این ضوابط باید عملکرد مسئولین را سنجید.

شعبانی با اشاره به شاخصه‌های حکومت اسلامی از منظر امام علی(ع) اظهار کرد: جامعه دوران امام علی(ع) که از دوران جکومت پیامبر(ص) ۲۵ سال می‌گذرد دچار احتجاجات فراوانی شده، وقتی مردم اصرار کردند و ایشان وارد حکومت شدند آرمان‌هایی را حکومت اسلامی بیان و نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنند.

وی افزود: ایشان در خطبه‌ای بیان می‌کنند که «خدا می‌داند اگر علی حکومت را می‌گیرد به دنبال منافع مادی نیست»، در حکومت اسلامی اگر کسی به غیر از رسیدن اهداف اسلامی به فکر منفعت خود و قدرت باشد به بیان امام علی(ع) خائن است؛ همان‌طور که در حکومت ما شهید آیت‌الله بهشتی می‌گفت «ما تشنگان خدمتیم نه شیفتگان قدرت.»

نماینده ولی‌فقیه در همدان با اشاره به اقدامات امام علی(ع) در ابتدای آغاز حکومتشان، تصریح کرد: از دید ایشان اولین قدم این است که نشانه‌های دین را در جامعه باید توسعه داد، دوم اصلاح مفاسد موجود در جامعه است.

شعبانی با توجه به مشکلات اقتصادی امروز جامعه ما به اصلاحات امام علی(ع) در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در خطبه ۴۰ نهج‌البلاغه  حکومت اسلامی حضرت(ع) مطرح می‌کنند که باید بستر جامعه را به سمتی حرکت داد که در آن مومن بتواند بهشت برود و هم اگر کافری خواست زندگی دنیایی داشته باشد برایش فراهم شود یعنی در حکومت اسلامی منافع کافر هم باید فراهم شود.

وی با اشاره به رفتار امام علی(ع) در برابر یک یهودی یا مسیحی که در حکومت ایشان در حال گدایی بوده است، بیان کرد: ایشان پیرمردی را در دوره‌ای که حاکم جامعه بودند در حال گدایی می‌بینند و وقتی همراهانش می‌گویند که این مسلمان نیست، حضرت می‌فرمایند این فرد حتی اگر مسلمان هم نباشد وقتی جوان بوده برای کشور کار کرده است و دستور می‌دهند از بیت المال برایش حقوق قرار دهند.

شعبانی با اشاره به اصلاحات اقتصادی امام علی(ع)، تصریح کرد: وقتی ایشان اقدام به اصلاح اقتصادی حکومتی که تحویل گرفته بودند کردند، چند اقدام مهم را انجام دادند، اقداماتی که جز آن برای نظام اسلامی ما راه دیگری وجود ندارد، اولین قدم مبارزه با غارتگران بود که اقدام به برگرداندن اموال غارت شده بیت‌المال کردند. خیلی از افراد زمین‌ خواری کرده بودند حضرت زمین‌های بخشیده شده را به صاحبانشان برگرداند.

وی افزود: دومین قدم تقسیم بیت‌المال بود امروز نیز در جامعه ما بعضی برداشت‌های زیادی از بیت‌المال دارند از جمله افرادی که حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند ولو اندک اما هستند. مردم امروز به مسئله تبعیض گله‌مند هستند، نمی‌شود عده‌ای برداشت‌های آنچنانی از بیت‌المال داشته باشند اما عده‌ای بهره‌ای ناچیز.

امام‌جمعه همدان اشاره‌ای به دلایل ایجاد جنگ جمل کرد و گفت: کسانی که با روی کار آامدن حکومت امام علی(ع) زیاده‌خواهی می‌کردند که من به‌طور مثال با افراد خاص قرابت دارم یا برای اسلام خیلی کار کرده‌ام و یا از فلان قبیله‌ام سهم بیشتری می‌خواستند، البته عده‌ای بیشتر کار می‌کردند و  دریافت بیشتری داشتند که این روش درست است، اما کارگزارانی که از گذشته در حکومت جا داشتند اما کارآمدی نداشتند و از بیت‌المال برداشت می‌کردند حضرت امیر(ع) دست آنان را کوتاه کرد.

وی با تأکید بر ضرورت اصلاح نظام مدیریتی در کشور، یادآور شد: اگر مجموعه دولت از صدر تا ذیل هماهنگ نباشند مشکلات اقتصادی و گرانی حذف نمی‌شود، امروز همچنان مشکل باقی است البته بخشی از آن مربوط به گذشته است، اما با دولت جهادی که در حال حاضر روی کار است می‌گوییم از کسانی استفاده کنید که متخصص باشند مدیر نماز شب‌خوان که کار بلد نیست به درد کشور نمی‌خورد، همانطور که امام علی(ع) کمیل که از اصحاب سر ایشان بود را کنار گذاشت و گفت تو مسئول خوبی نیستی. مسئول خوب یعنی کسی که بتواند بازار و یا مجموعه خودش را به خوبی کنترل کند.

شعبانی بیان کرد: امام علی(ع) در نامه به مالک گفت مبادا با سهم خواهی و رفاقت به کسی منصب بدهی. اگر کسی مسئولیتی قبول کرد، دانست و شناخت که بهتر از او وجود دارد و در این صورت به کار خود ادامه دهد، خیانت است.

نماینده ولی فقیه در همدان تأکید کرد: اینکه رهبر انقلاب بیش از ۱۰ سال که مسئله تولید را در نامگذاری سال‌ها مطرح می‌کنند برگرفته از شاخصه‌های حکومت اسلامی است که امام علی(ع) به آن ملتزم بودند.

وی با اشاره به حضور پرشور مردم در مراسم‌های این ماه مبارک یادآور شد: دشمنی که دینداری را در این کشور ضعیف می‌داند و مراسم شب‌های قدر و یا آئین اعتکاف را ببینند که مردم چگونه پرشور در این مناسبت‌ها حاضر می‌شوند. البته اگر دشمن در برابر آموزه‌های بلند قرآن منطق داشت چنین تصوراتی را در فضای عمومی القا نمی‌کرد.

شعبانی با اشاره به از سرگیری برگزاری برخی مراسم‌ها از جمله مراسم فاتحه یادآور شد: خوب است که از وجود روحانیون و طلاب برای بیان احادیث و روایات در این مراسم‌ها استفاده کنیم و این مراسم‌ها را تریبونی برای بیان مسائل اسلامی قرار دهیم.

وی در پایان به سالروز تشکیل سپاه پاسداران اشاره کرد و با گرامی داشتن این روز گفت: امنیت امروز کشور را مدیون سپاه و نیروهای نظامی هستیم.

انتهای پیام
captcha