برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد در همدان اعلام شد
کد خبر: 4058790
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد در همدان اعلام شد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با اعلام برنامه‌های سالروز بزرگداشت فتح خرمشهر در استان گفت: عملیات بیت‌المقدس عملیاتی بود که فکر و استراتژی تهاجمی دشمن را برهم زد؛ بعد از آن عملیات استراتژی دشمن از حالت تهاجمی به دفاعی تغییر کرد.

سردار مهدی ظفری مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، مهدی ظفری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان، امروز، اول خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد تشریح برنامه‌های سوم خرداد در این استان، اظهار کرد: وقتی جنگی آغاز می‌شود، استراتژی کشور مهاجم یک استراتژی تهاجمی است و برنامه‌ریزی‌های آن عموما بر اساس تهاجم شکل می‌گیرد.

وی افزود: قبل از حمله به ایران صدام جلسه‌ای با رژیم بعث برگزار می‌کند و در آن جمله‌ای بیان می‌کند که «تصرف ایران توسط ارتش عراق یک تفریح نظامی است» تفریح نظامی یعنی اجازه هر گونه تجاوز را خواهند داشت.

ظفری با اشاره به اینکه عملیات بیت‌المقدس عملیاتی بود که فکر و استراتژی تهاجمی دشمن را به هم زد، تصریح کرد: قبل از فتح خرمشهر پس از هر عملیات و مقاومتی از سوی رزمندگان ایرانی؛ دشمن به دنبال راه نفوذ و رخنه با این استراتژی بود اما بعد از عملیات بیت‌المقدس استراتژی دشمن از حالت تهاجمی به دفاعی تغییر کرد و ایران وارد فاز عملیاتی تهاجمی شد و حرکت‌های دشمن تبدیل به تاکتیک‌های حرکتی شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان عملیات بیت‌المقدس، والفجر ۸ و کربلای ۵ سه عملیات‌ بزرگی بود که تاریخ و سرنوشت دفاع مقدس را تغییر داد، گفت: هر سال در این ایام ستادی تشکیل می‌شود، امسال نیز برنامه‌های پیشنهادی به دستگاه‌ها ابلاغ شده است، 200 عنوان برنامه‌ همزمان با ایام پیروزی این عملیات در استان در نظر گرفته شده شده که در راستای اهداف و همسو با سیاست‌های کلان کنگره دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان است.

وی اظهار کرد: 100 عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت در حوزه ادبیات دفاع مقدس در ذیل کنگره طی یک سال آینده تألیف خواهد شد، از آنجا که فعالیت فرهنگی باید ساختارمند پیش برود از این رو باید افراد و نویسندگان جوان و نوقلم تربیت شوند، البته ظرفیت استان همدان بسیار بیشتر از این تعداد کتاب است و فراتر از این باید نگاه کنیم. سال گذشته همدان به عنوان استان برتر در حوزه ادبیات دفاع مقدس معرفی شد.

ظفری با اشاره به اینکه شعار امسال سالروز آزادسازی خرمشهر «ما مقاوم هستیم» است، یادآور شد: در این راستا ۸۰ یادواره شهید در قالب «آبروی محله» در همدان برگزار می‌شود، یادواره‌هایی که تکراری نمی‌شوند و باید حفظ شوند، چراکه دیدار و ارتباط با خانواده شهدا برای مسئولان یک نیاز است. همایش نهضت ترجمه در راستای جهاد تبیین روز گذشته که برگزار شد، در قالب یک حرکت جدید طراحی شده بود که ویژه دانشجویان خارجی از ۲۰ کشور مختلف در آن حضور داشتند برگزار شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت: سعی شده از ظرفیت هنرمندان استان در زمینه معرفی مفاهیم ایثار و شهادت استفاده شود. صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در پایگاه شهید نوژه، برگزاری یادواره شهدا در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و امامزادگان و ...، عطرافشانی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مسابقات ورزشی، اجرای نمایش خیابانی، عصر شعر و خاطره و برگزاری اردوهای جهادی، توزیع بسته معیشتی از جمله برنامه‌های اجرایی در این ایام است.

ظفری با اشاره به اجرای یک برنامه ویژه و متمرکز در این ایام تصریح کرد: برنامه‌ای با حضور 300 فرمانده نظامی در سراسر کشور در تهران برگزار می‌شود که در این برنامه 15 فرمانده از گردان رزمی سپاه انصارالحسین(ع) حضور دارند هم‌چنین در این برنامه از خانواده شهید مازویی شهید شاخص استان همدان و با عنوان «فرمانده شهید گردان تخریب» تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: صدا و سیمای استان برنامه‌های متنوع رادیویی و تلویزیونی را در این ایام در نظر گرفته است، روز سوم خرداد بازدید از باغ موزه دفاع مقدس برای همشهریان و هم استانی‌ها رایگان است، هم‌چنین تهیه اینفوگرافیک شهدای استان همدان و تولید نماهنگ و موشن‌گرافی در دست طراحی است که از طریق صدا و سیما بازنشر داده خواهد شد.

ظفری یادآور شد: شورای هماهنگی حفظ آثار نو قلمان و خوش قلمان را شناسایی کرده و با توجه به ظرفیت هر شهرستان جمع‌آوری خاطرات شهدا در قالب تاریخ شفاهی، خاطره شفاهی و شعر کودک را به آنها می‌سپارد، در این زمینه در سال گذشته تعداد کتاب 17 کتای در شهرستان اسدآباد، 19 کتاب در بهار، 12 کتاب در ملایر، 7 کتاب در نهاوند و 7 کتاب در تویسرکان و ... به تألیف درآمد.

ظفری بیان کرد: در استان همدان نزدیک به ۱۰۰ نویسنده نوقلم شناسایی شده‌اند، در این زمینه از ظرفیت خبرنگاران و اصحاب رسانه همدان هم می‌توان بهره‌مند شد همانطور که اولین کتاب حوزه جهادگران سلامت به قلم خبرنگار ایکنا جمع‌آوری و به چاپ رسید و در حال حاضر کتابی در مورد یک شهید به قلم خبرنگار دیگر از استان در حال گردآوری است.

وی با اشاره به نامگذاری بزرگداشت سوم خرداد روز اول هفته به نام «رسانه دفاع مقدس و مقاومت»، روز دوم دوشنبه دوم خرداد به نام «شهدا، ایثارگران و پیروان ولایت»، روز سوم «ایثار و روز ولایتمداری» و روز چهارم با نام «دزفول، روز مقاومت و پیروزی» انتخاب شده است.

ظفری از برگزاری یادواره شهدای روحانی استان در روز چهارشنبه به‌صورت ویدئوکنفرانس با تهران خبر داد و گفت: دوره روایت‌گری ویژه طلاب در ذیل یاوداره شهدای روحانی همدان در حال برگزاری است، هم‌چنین مجمع پیشکسوتان فردا دوم خرداد در استان برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در پایان با اشاره به اینکه اندیشه بزرگ و عظیم حاج قاسم را در خود پرورش دهیم، تأکید کرد: کار را برای خدا انجام دهیم و به دنبال دیده شدن نباشیم، ارزش کار خود را با بزرگ فکر کردن بالاتر ببریم.

یادآور می‌شود، در این مراسم از پوسترهای روز سوم خرداد رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha