اعمال محدودیت سنی در پذیرش حجاج بازی جدید آل‌سعود است
کد خبر: 4070080
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸

اعمال محدودیت سنی در پذیرش حجاج بازی جدید آل‌سعود است

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، با صدور پیامی از اعمال شرایط سنی در سفر حج امسال از سوی عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت: محدودیت سنی در پذیرش حجاج، بازی جدید آل‌سعود در تضعیف حقوق مسلمانان است.

آیت الله دری نجف آبادی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، با صدور پیامی از اعمال شرایط سنی در سفر حج امسال از سوی عربستان سعودی انتقاد کرد.

متن پیام بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ

اعمال محدودیت سنی در اعزام‌حجاج به سرزمین وحی از سوی عربستان، اقدامی غیر کارشناسی و غیر منطقی است؛ چراکه ممکن است فردی با سن بالا، بنیه جسمی لازم را داشته باشد و توانایی انجام‌ مناسک حج را داشته باشد.

با توجه به اینکه حج؛ عبادت عمر محسوب می‌شود و ممکن است برای برخی افراد تنها یکبار در طول عمر اتفاق بیفتد، باید زمینه اعزام حجاج با توان‌جسمی مطلوب به سرزمین وحی از سوی عربستان فراهم شود.

محدودیت سنی در پذیرش حجاج، بازی جدید آل‌سعود در تضعیف حقوق مسلمانان است؛ چراکه حج متعلق به آحاد مسلمین است و عربستان به عنوان خادم حرمین شریفین باید به جای اتخاذ چنین‌ تصمیمات غیرکارشناسی، در برقراری امنیت و آرامش و رفاه حجاج تلاش کند.

هر ساله در شرایط حدود ۲ میلیون زائر از نقاط مختلف جهان برای مناسک حج به عربستان اعزام می‌شوند و در پایان نیز نارضایتی در بین حجاج موج می‌زند، اما در پیاده‌روی اربعین پیش از شیوع کرونا، هرساله ۲۰ میلیون زائر در این آیین معنوی شرکت می‌کردند و هیچ مشکلی هم برای یک زائر ایجاد نمی‌شد.

خادمان حرمین شریفین در عربستان باید همانند خادمان عراقی که به زائران اربعین حسینی با جان و دل خدمات خاص و رایگان ارائه می‌دهند، خدمت کنند. از این رو شیوه کشور میزبان با اعمال سیاست‌های یک جانبه و خودخواهانه صحیح نیست و آل سعود باید در این شیوه رفتاری خود در سال‌های آینده تجدید نظر کند».

انتهای پیام
captcha