پزشکان با درد مردم تجارت نکنند
کد خبر: 4080223
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

پزشکان با درد مردم تجارت نکنند

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ناپسندی زیرمیزی گرفتن پزشکان را آشکار کنیم، اظهار کرد: با توجه به اینکه علم پزشکی به سبب قرارگیری در کنار علم دین دارای ارزش و جایگاه والایی است نباید باب تجارت قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد طاهری، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قمحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد طاهری، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد(ع) و گرامیداشت روز پزشک، بیان کرد: علم پزشکی در کنار علم دین قرار می‌گیرد؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان» علم دو تا است: علم اديان و علم ابدان يعنى علم شريعت و علم پزشكى؛ و این حدیث گواه ارزشمند بودن علم پزشکی است.

وی با بیان اینکه علم ادیان سلامت روحی و روانی انسان را تأمین می‌کند، افزود: علم ابدان که سلامت جسمانی انسان را تأمین می‌کند زمینه‌ساز سلامت روحی و روانی است و با توجه به اینکه علم پزشکی به سبب قرارگیری در کنار علم دین دارای ارزش و جایگاه والایی است نباید باب تجارت قرار بگیرد.

طاهری با یادآوری اینکه علم پزشکی، خدمت به خلق خداست، تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ نادرست تحمیلی در کشورمان، علم پزشکی را به ابزاری برای کسب درآمد تبدیل کرده است و با پدیده‌های ضد فرهنگی و ضد ارزش‌های دینی مانند زیرمیزی گرفتن مواجه شدیم.

پزشکان متعهد از دوران دفاع مقدس تا به امروز خود را اثبات کردند

وی ادامه داد: بسیاری از پزشکان حرفه‌ای و متعهد از زمان دفاع مقدس و دوران جنگ تا به امروز خودشان را اثبات کرده و در این عرصه مانند حکیمانی هستند که مسیر ابن سینا را طی کردند، اما گاهی اوقات نیز برخی از پزشکان متأثر از فرهنگ تحمیلی و با داشتن نگاه سکولار، شغل خود را ابزاری برای رسیدن به منافع دنیوی می‌دانند و به ابعاد معنوی و حکیمانه این علم توجهی ندارند.

طاهری با اشاره به اینکه پدیده‌هایی مانند زیرمیزی ماحصل نگاه سکولاری و ابزاری به علم پزشکی است، تصریح کرد: حفظ ارشمندی و ارتقای ابعاد معنوی علم پزشکی و اصلاح برخی فرهنگ‌های نابجا در این عرصه ضرورت تشکیل حوزه علوم میان‌رشته‌ای در علم پزشکی را ایجاد کرد.

طاهری با اشاره به اینکه کژی و ناپسندی پدیده زیرمیزی گرفتن برخی از پزشکان را باید بیشتر آشکار کنیم، تصریح کرد: معرفی پزشکانی که از مراجعه‌کنندگان خود زیرمیزی دریافت می‌کنند و برخورد مناسب با آن‌ها می‌تواند سبب کاهش این آسیب در سطح جامعه پزشکی شود.

وی گفت: مطالعات میان‌رشته‌ای علوم انسانی و سلامت به این معناست که برای حل مسائل مربوط به این حیطه از دانشجویان و علاقه‌مندان به سلامت جمعی و مباحث علوم انسانی، کمک گرفته شود؛ انجام چنین مطالعاتی پدیده جدیدی نیست و همیشه در تاریخ علم وجود داشته است، اما آنچه اخیرا تحت عنوان مطالعات میان‌رشته‌ای مطرح شده است ماهیت متفاوتی دارد.

طاهری با اشاره به اینکه نگاه قرآن به علم پزشکی، اخلاق حرفه‌ای و تاریخ علوم برخی از مباحث دانش میان‌رشته‌ای در این حوزه به‌شمار می‌رود، بیان کرد: پزشکی مدرن با وجود پیشرفت‌­های تکنولوژیک دچار چالش‌­های ارائه خدمات شده است و پزشکان کمتر از گذشته به ناخوشی‌­های بیمار توجه می‌­کنند، این­‌ها مسائلی هستند که در فلسفه پزشکی به آن­‌ها پرداخته می­‌شود و هدف این است در مطالعات فلسفه پزشکی این مفاهیم در میان دانشجویان حیطه علوم پزشکی به‌عنوان آینده‌سازان نظام سلامت کشور گسترش یابد.

اجرای طرح «ضیافت مهربانی» ویژه دانشجویان علوم پزشکی

وی با اشاره به طرح «ضیافت مهربانی» که به مدت 10 روز در مشهد مقدس ویژه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی قم برگزار شد، افزود: این طرح با هدف توجه به بعد معرفتی، معنوی و اخلاقی و اصول حرفه‌ای پزشکی پزشکان آینده اجرا شد، زیرا زیربنای فکری و فرهنگی حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای بر آن است تا دانشجویان این عرصه تک بعدی پرورش نیابند و نسبت به مباحث اخلاقی آگاهی کامل داشته باشند.

طاهری با اشاره به ضرورت دانش‌افزایی اساتید و متخصصان علوم پزشکی در عرصه علوم معرفتی، سیاسی و اجتماعی، بیان کرد: سیر مطالعاتی طرح اندیشه نظام اسلامی براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری ویژه اساتید این رشته همواره در حال انجام است و در ذیل آن بیش از چهار دوره‌ آموزشی و حلقه‌ مطالعاتی و معرفتی برگزار شد و بیش از 120 استاد و اعضای هیئت علمی دانشگاه در این طرح شرکت کردند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی ویژه پزشکان کادر درمان، اظهار کرد: دوره‌های سلامت معنوی و اخلاقی ویژه پزشکان و غیر از اعضای هیئت علمی داشنگاه علوم پزشکی قم، برگزار شده است اما با این وجود این مباحث باید دائما تکرار شود.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه باید قدردان پزشکان متعهد، کارآمد و دلسوز باشیم، بیان کرد: بسیاری از پزشکان و متخصصان در هنگام سختی‌ها و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله انسانیت و اخلاقیات خود را اثبات کردند و بدون دریافت هیچ دستمزدی، در مناطق محروم و آسیب‌دیده حضور به هم رسانده و از هیچ کمکی برای رفع مشکلات جانی و مالی اهالی آن منطقه دریغ نکردند، تعداد این پزشکان در کشورمان و به‌ویژه در استان قم کم نیست.

انتهای پیام
captcha