توجه به بخش تعاون راهی برای جلوگیری از استثمار نوین است
کد خبر: 4082063
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

توجه به بخش تعاون راهی برای جلوگیری از استثمار نوین است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: اگر می‌خواهیم جلوی استثمار نوین را بگیریم، تنها راه فقط حمایت از بخش تعاون است.

محمدامین بابایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدامین بابایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، شامگاه، هشتم شهریورماه، در چهارمین کارگروه تخصصی اشتغال و سرمایه‌گذاری کاشمر که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با توجه به اهمیت تعاون، اظهار کرد: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی اقتصاد کشور به دو بخش اقتصاد دولتی و تعاونی تقسیم شده و بخش خصوصی مکمل بخش دولتی و تعاونی است.

وی با بیان اینکه اگر دو بخش دولتی و تعاونی نتوانند فعالیت اقتصادی انجام دهند، بخش خصوصی می‌تواند وارد شود، بیان کرد: هرچند پس از انقلاب سیاسی و انقلاب فرهنگی همه به دنبال انقلاب اسلامی بودیم، اما بارها امام راحل و رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که به سمت حکومت اسلامی در حرکت هستیم و مدعی نیستیم دارای این حکومت هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اظهار کرد: اگر این سخنان مطرح می‌شود چون بسیاری از بانک‌ها هنوز به سمت بانکداری اسلامی حرکت نکرده‌اند.

وی گفت: بعد از اینکه رهبر انقلاب سیاست‌های اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند دکترین اقتصادی جمهوری اسلامی را تبیین کردند، به‌نوعی جمهوری اسلامی بعد از انقلاب سیاسی و انقلاب فرهنگی، انقلاب اقتصادی را با سیاست‌ها و اقتصاد مقاومتی مطرح کرد.

بابایی مطرح کرد: از درون اقتصاد مقاومتی می‌توان ۵ اصل درون‌زا، برون‌گرا، دانش‌بنیان، مردمی و عدالت اجتماعی بودن اقتصاد را استخراج کرد.

وی افزود: تنها جایی که مردمی بودن اقتصاد را ایجاد می‌کند بخش تعاون است، هرچند مدل اقتصاد بخش تعاون اقتصادی است اما اقتصادی از جنس اجتماعی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: اگرچه بخش تعاون درآمد ایجاد می‌کند، اما تولید و انباشت ثروت نمی‌کند.

وی اظهار کرد: هرچند بخش خصوصی خوب است، اما مشروط بر اینکه در مدار نظام سرمایه‌مداری قرار نگیرد، متأسفانه بخش اقتصادی بر مدار نظام سرمایه‌مداری قرار گرفت و این موجب شد روز به روز فاصله طبقاتی در جامعه افزایش یابد.

بابایی گفت: درآمدهایی که در نظام ایجاد و سودی که تقسیم می‌شود، افراد زیادی ذی‌نفع هستند، هیچ‌گاه به انباشت ثروت منجر نمی‌شود و این از دستاوردهای نظام تعاون است.

وی بیان کرد: اگرچه شرکت تعاونی‌های سهام عدالت با همین هدف ایجاد شد، اما دولت‌های گذشته از جیب سهام عدالت کسری بودجه خود را تأمین کردند، در دولت قبل سر شرکت تعاونی‌های سهام عدالت را بریدند و اکنون نزدیک به ۸ سال است که مجامع این تعاونی برگزار نمی‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: اگر پولی که در شرکت تعاونی‌های سهام عدالت است، وارد پروژه‌های عمرانی شهرستان شود، نیاز به یک ریال تسهیلات نخواهد بود.

وی افزود: متأسفانه بخش تعاون را هدفمند زدند چون می‌دانستند اگر بخش تعاون فعال شود گره‌گشای مشکلات بسیار کشور خواهد بود، متأسفانه ما دولتی‌ها همیشه سعی کرده‌ایم سخنان رهبر معظم انقلاب را به عکس تبدیل کرده و بالای سرخود بچسبانیم و برعکسان عمل کنیم، همان‌گونه که بر عکس راه شهدا داریم عمل می‌کنیم.

بابایی افزود: در این سال‌ها اگر فقط ۱۰درصد به صحبت‌های رهبر انقلاب عمل می‌کردیم وضعیت امروزمان این‌گونه نبود، اگر می‌خواهیم در حوزه مشاغل خانگی و دیگر حوزه‌ها جلوی استثمار نوین را بگیریم فقط باید از بخش تعاون حمایت شود.

در این جلسه هادی معماریان، رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر راه‌اندازی ستاد تسهیل کسب‌وکار برای تسریع در صدور مجوزهای لازم مرتبط با دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: مرکز نوآوری و شتاب‌دهی ترشیز که در زیر مجموعه مرکز آموزش عالی قرار دارد، آمادگی همکاری با تمامی شرکت‌هایی که قابلیت دانش‌بنیان شدن را دارند است.

وی گفت: هم‌زمان با ورود دانشجویان از مهرماه دو مدرسه مهارتی کارآفرینی و مدرسه مهارتی بازارهای مالی و تجارت الکترونیکی برنامه‌ریزی و اساتید نیز مشخص شده‌اند. این دو مدرسه در راستای سند راهبردی مرکز آموزش عالی کاشمر و کارآفرینی و اشتغال‌زایی است.

انتهای پیام
captcha