ضرورت بهره‌گیری از ساحت‌های تربیتی آمیخته با تعالیم اسلامی
کد خبر: 4100305
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
روح‌الله حریزاوی تأکید کرد:

ضرورت بهره‌گیری از ساحت‌های تربیتی آمیخته با تعالیم اسلامی

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی بر بهره‌گیری از ساحت‌های تربیتی آمیخته با تعالیم اسلامی در حوزه سبک زندگی تأکید کرد و گفت: عصر امروز عصر سبک زندگی و بازطراحی گونه‌های نو از حیات برای بشر است.

حجت‌الاسلام حریزاویبه گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت دهمین سالگرد مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه سبک زندگی، «رویداد ملی زندگی» امروز، ۲۶ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل، دبیر رویداد ملی زندگی در محل تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از پخش کلیپ رونمایی از پوستر رویداد ملی زندگی، حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل، دبیر رویداد ملی زندگی طی سخنانی اظهار کرد: دهمین سالگرد فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با سبک زندگی است که آن را در سخنرانی خود در استان خراسان رضوی مطرح فرمودند. امروز با پدیده‌ای به نام سبد مصرف مواجه هستیم که شامل مسائل و ابزار مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، رو حی،‌ جسمی و ... است.

وی ادامه داد: تعریف سبد مصرف با اقلام مناسب، دغدغه امروز ماست و برای دستیابی به سبک زندگی صحیح و اسلامی ـ ایرانی باید در مورد دستیابی به سبد مصرف مناسب تلاش کنیم. جنگ امروز، جنگ سبد مصرف است و باید ضمن بازتعریف این سبد، برای آن محصول نیز تولید کنیم.

دبیر رویداد ملی زندگی بیان کرد: امروز تمامی مجموعه‌ها و افراد کنشگر در حوزه سبک زندگی باید در کنار هم جمع شده تا بتوانند سبد مصرف جوان و نوجوان را تعریف کنند. این دغدغه باعث ایجاد رویدادی به نام رویداد ملی زندگی شد تا با اجرای آن، عناصر فعال حوزه سبک زندگی در کشور کنار یکدیگر جمع شده و ضمن گفت‌و گو و تعامل، نظرات خود درباره سبد مصرف مورد نظر را به اشتراک بگذارند.

عباسی اصل تصریح کرد: در راستای برپایی این رویداد ملی، با نهادهای مختلفی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، بنیاد خاتم‌الاوصیا و وزارت ورزش و جوانان هماهنگی و گفت‌وگو شد و قرار بر این شد که این طرح به صورت عمومی در کشور اجرا شود.

وی اظهار کرد: امروز تعداد ۱۰۲ مجموعه سبک زندگی در کشور شناسایی شده که از این تعداد، ۶۲ مجموعه نظریات و دیدگاه‌های خود در راستای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و سند مصرف را ارائه دادند و در نهایت نیز از ۴۵ مجموعه برای شرکت در این رویداد ملی دعوت شد.

وی بیان کرد: در ادامه برپایی این رویداد ملی، موضوعات محوری مختلفی بررسی خواهد شد. یکی از این موضوعات، بررسی سند بالادستی مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با سبک زندگی است. امروز باید تمامی کنشگران عرصه سبک زندگی موضع خود را نسبت به این سند بالادستی روشن کرده و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهند. همچنین، مجموعه‌های مردمی نیز باید میزان تناسب خود با این سند را به خوبی تعیین کنند.

عباسی اصل تصریح کرد: مجموعه‌ای که دست‌اندرکاران رویداد ملی زندگی در آن فعالیت می‌کنند، مجموعه ‌میراث سبک زندگی است که فقط در حوزه آموزشی و پژوهشی فعالیت دارد. اگرچه این مجموعه در حوزه خود از تخصص لازم برخوردار است، اما در سایر حوزه‌ها تخصصی نداشته و برای پر کردن خلأها باید تمامی مجموعه‌های مؤثر و صاحب‌نظر در حوزه سبک زندگی در کنار یکدیگر باشند و بتوانند جبهه سبک زندگی را صورت داده و جمعی شوند که فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با گام دوم انقلاب اسلامی را ‌به صورت کامل و جامع پیگیری و در نهایت عملی کنند.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی نیز در سخنانی بیان کرد: امروز گرد یکدیگر جمع شده‌ایم تا مطالبه به حق مقام معظم رهبری را پیگیری کرده و به نتایج مطلوبی در این حوزه دست پیدا کنیم.

وی افزود: عصر امروز عصر سبک زندگی و بازطراحی گونه‌های نو از حیات برای بشر است. عصر امروز عصر نشان دادن طرح مرصعی از زندگی پاک اسلامی است که قرآن کریم نام آن را حیات طیبه گذاشته است. حال این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم این مطاع گرانبها را به جهانیان عرضه کنیم؟

حریزاوی ادامه داد: شعاری که دشمن از ما سرقت کرده یعنی همان شعار «زن، زندگی، آزادی» در حقیقت شعار اصلی اسلام است. اسلام زن را نجات داد اما غرب در حال نابود کردن زن است. اسلام آزادی حقیقی را به بشر ارائه کرد و در دنیای امروزی نیز حرف اسلام، حرفی نو است.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: مبنای مباحثات گسترده در حوزه سبک زندگی از کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی مشخص می‌کند که سبک زندگی حقیقی و ایرانی ـ اسلامی همان سبک زندگی مبتنی بر نظریه تربیت در اسلام است و امروز لازم است تا به نظریه جامعی در حوزه تربیت دست پیدا کنیم تا هم فرد، هم جامعه و هم پدیده‌ای به نام تمدن را مخاطب خود قرار دهد.

وی تصریح کرد: اگر تمامی کنشگران حوزه سبک زندگی و فعالان عرصه اجتماعی این نظریه تربیتی را بپذیرند، دیگر تفاوت و تنوع محصولات در این حوزه زیاد مهم ‌نیست و اتفاقا هرچقدر میزان تفاوت در این حوزه بیشتر باشد، ضریب نفوذ بیشتری نیز در میان مخاطبان خود خواهد داشت. برای مثال امروز می‌توانیم ده‌ها مؤسسه داشته باشیم که به موضوع آزادی زن از نظرگاه‌های مختلف علمی، روش‌شناسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... بپردازند.

حریزاوی با طرح این سؤال که نظریه تربیتی مختار که قرار است بر سر آن اجماع شود، چیست و چگونه به دست می‌آید؟ گفت: براساس آنچه امام راحل(ره) در کتاب ۴۰ حدیث آورده‌اند، به نظر می‌رسد که این نظریه مبتنی بر همان ارکان نظریه تربیتی اسلام یعنی تربیت در حوزه‌های عقلانی، معنوی و عملی(انقلابی) است.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در حوزه سبک زندگی، ‌ساحت عقل ساحتی بسیار پررنگ است و اگر به درستی و با تربیت صحیح اسلامی به این ساحت بپردازیم، می‌توانیم به درک صحیحی از تربیت و سبک زندگی صحیح دست پیدا کنیم. در تفکرات اسلامی بر خلاف غرب که احساس و عاطفه از جمله ارکان مهم در حوزه تربیتی است، معنویت در این جایگاه قرار داشته و انسان معنوی را دارای بالاترین وابستگی و احساسات برمی‌شمرد.

وی تصریح کرد: برخی دانشمندان علم تربیت این‌گونه مطرح می‌کنند که باید به تربیت رفتاری برای انسان بپردازیم. در نگرش انسان‌شناسی غربیان که انسان را حیوان توسعه یافته و ناطق می‌دانند، تفاوت چندانی میان رفتار و عادات قائل نمی‌شوند. این درست همان چیزی است که امروز در فضای مجازی مشاهده می‌شود و غربیان صاحبان قدرت، انسان را به حد کاربر تنزل داده و به سبک خاصی از زندگی عادت می‌دهند.

حریزاوی اظهار کرد: از منظر اسلام، انسان باید به فعلیت برسد و آزادانه به پا خیزد. تمامی سخن قرآن کریم این است‌ که انسان باید برای خدا به پا خواسته و قیام کند. به دلیل همین تحولات شگرف است که می‌توان از تربیت انقلابی به جای تربیت رفتاری نام برد. زمانی که تربیت انقلابی در انسان ایجاد شود، تربیت تمدنی نیز پدید خواهد آمد.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود بیان کرد: چنانچه قرار است تا در حوزه سبک زندگی کار ممتازی انجام شود، باید این فعالیت با ساحت‌های علم تربیت متناسب باشد، البته ساحت‌هایی که با آموزه‌های اسلامی تطبیق داده شود.

انتهای پیام
captcha