کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد
کد خبر: 4105671
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲

کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه امروز لازم است در محیط‌های دانشگاهی و علمی فضای آزاد اندیشی و اظهار نظر دانشجویان فراهم شود و دانشگاه‌های استان مسئله کرسی‌‌های آزاد‌اندیشی را جدی بگیرند، گفت: کرسی‌ های آزاد‌اندیشی به عنوان مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب بوده و در دستور کار متولیان قرار گیرد.

آیت الله حبیب‌الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان، امروز جمعه 18 آذر ماه در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه همدان ضمن سفارش نمازگزاران به تقوای الهی اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه مردم را به تقوای الهی خواندند و نسبت به امر و نهی الهی و اطاعت از خدا سفارش کردند.

وی گفت: یکی از مسائلی که از زندگی حضرت زهرا(س) مورد توجه است مسئله علم و ادب است. طبق روایتی از امیر مؤمنان علی(ع) که فرمود علم و ادب ارزش و ادب شماست و قدر و ارزش انسانها به ظواهر، رنگ، لعاب و پوشش نیست، انسان به بالاترین قیمت با ادب و علم می‌رسد.

شعبانی با اشاره به فضایل و شخصیت حضرت زهرا(س) بیان کرد: ایشان در ابعاد مختلف برای همه ما به ویژه بانوان الگویی کامل است. همه ما به ویژه بانوان باید سیره حضرت زهرا (س) را مطالعه و در زندگی پیاده کنند.

وی با بیان اینکه امروز بانوان جوان ما باید در حوزه ازدواج الگوی خود را حضرت زهرا (س) قرار دهند، گفت: ایشان دختر پادشاه عالم بود اما در هنگام ازدواج به حضرت علی(ع) جواب مثبت دادند چرا که علم و ادب ایشان بالا بود.

امام جمعه همدان گفت: در روایات ما علم و ادب و رعایت کرامت بسیار مطرح است، طبق روایتی که فرمودند اگر دو روز در دنیا بودید یک روز را به دنبال علم و ادب بروید تا با علم و ادب به خداوند نزدیک تر شوید. باطن حضرت زهرا (س) لیله القدر است و همه وجودش بهشت محض بود و احترام و ادب بودن ایشان در همه حوزه‌ها بی‌نظیر بود.

نماینده ولی فقیه در استان افزود:
در سیره حضرت زهرا(س) بین سیاست و دیانت ارتباط دو طرفه وجود داشت و برای پیوند دین و سیاست حضرت(س) در صحنه حاضر شدند و در خطبه فدکیه، حاکمیت ولی خدا در جامعه را مطرح کردند.

وی گفت: سیاست در اسلام یعنی تدبیر وحیانی و عقلانی در جامعه، نه قدرت طلبی و سلطه جویی، در خطبه فدکیه، حضرت زهرا(س) هشدار دادند که حذف امیرالمومنین(ع) به عنوان نماد دین از عرصه سیاست و ولایت، برای جامعه خسارت بار است.

شعبانی تصریح کرد: از اصول دیگر خطبه فدکیه، قاطعیت حضرت زهرا(س) در برابر مستکبران و دفاع از حق بود، امروز وظیفه شاگردان مکتب حضرت زهرا(س)، فریاد زدن در جایی است که حق، ناحق و تضییع می‌شود.

خطیب جمعه همدان با اشاره به اغتشاشات اخیر کشور گفت: سوال اینجاست که اغتشاشات اخیر برای کشور چه آورده‌ای داشته است؟ بلکه فقط تجربه تلخی بود.

وی گفت: این ایام در کنار وارد آمدن آسیب به بیت‌المال و ضربه به امنیت و اقتصاد کشور، مطالبات به حق مردم نیز به حاشیه رفت، اگر گاهی مطالباتی هست این اغتشاشات باعت می‌شود تا به آن مطالبه پاسخی داده نشود.

وی بیان کرد: اغتشاشات و آشوب نه تنها مشکل کشور برطرف نمی‌شود بلکه باعث ایجاد مشکلات بیشتر نیز می‌شود، این تجربه تلخ قابل مطالعه است و نخبگان جامعه باید آن را مطالعه کنند. غالب مردم در شرایط گذشته آسیب دیدند.

خطیب جمعه همدان با تاکید بر اینکه امروز لازم است در محیط‌های دانشگاهی و علمی فضای آزاد اندیشی و اظهار نظر دانشجویان فراهم شود و دانشگاه‌های استان مسئله کرسی‌‌های آزاد‌اندیشی را جدی بگیرند، گفت: کرسی آزاد اندیشی به عنوان مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب بوده و در دستور کار متولیان قرار گیرد.

شعبانی با بیان اینکه مطالبات مردم در خصوص هنجارها در حفظ هنجارهای اجتماعی امروز باید دیده شود، گفت: در طی چند ماه اخیر دیدیم اکثریت جامعه نسبت به حفظ هنجارهای اجتماعی و دینی حساس هستند و تقید دارند.

انتهای پیام
captcha