نقش جوایز را در مسابقات قرآن نمی‌توان نادیده گرفت
کد خبر: 4107453
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
نگاهی به وضعیت فینالیست‌های مسابقات قرآن اوقاف / ۳

نقش جوایز را در مسابقات قرآن نمی‌توان نادیده گرفت

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان اینکه مسائل مادی برای حضور برخی شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن بی‌تأثیر نیست، گفت: توجه به جوایز در مسابقات را نه می‌توان بزرگ‌نمایی کرد و نه نادیده گرفت.

حجت‌الاسلام حسن دهقانیحجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به عدم راه‌یابی نمایندگان استان به فینال رشته تحقیق مسابقات قرآن در دو بخش بانوان و آقایان، گفت: امسال برای اولین بار در این رشته نماینده نداریم و این امر می‌تواند به دو عامل تمرین و ممارست حرفه‌ای رقبا و نداشتن محافل قرآنی در استان مرتبط باشد.

وی به سطح بالای قرائت تحقیق در کشور اشاره و تصریح کرد: بیشترین توجهات برای مسابقات بین‌المللی و اعزام‌های برون‌مرزی بر قرائت تحقیق است و محافل قرآنی بر مدار تحقیق استوار است. انگیزه برای شرکت در این رشته با سایر رشته‌ها تفاوت قابل توجهی دارد؛ چراکه عرصه ظهور و بروز بیشتری دارد و جنبه‌های معنوی این رشته برای متسابقان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، البته که مسائل مادی نیز برای برخی شرکت‌کنندگان بی‌تأثیر نیست. توجه متسابقان به مباحث مادی در مسابقات را نه می‌توان بزرگ‌نمایی کرد و نه می‌توان نادیده گرفت.


بیشتر بخوانید:


دهقانی ادامه داد: سطح قرائت تحقیق به ویژه در بخش آقایان بسیار بالاتر از بانوان است. امسال خراسان رضوی در همین رشته بیش از 6 نماینده در فینال دارد و این امر نشان می‌دهد برخی استان‌ها زمینه را برای رشد قرائت تحقیق نمایندگان خود بهتر از استان ما فراهم کردند.

وی فراهم کردن زمینه را به معنای ایجاد کرسی‌های تلاوت متعدد در استان، حتی شهرهای کوچک توصیف کرد و افزود: قاریان ما به ویژه بانوان مکانی برای تلاوت ندارند و آقایان که زمینه رشد برایشان فراهم‌تر از بانوان است در کرسی‌ها به طور محدود تلاوت می‌کنند. قاری تا تلاوت نکند نمی‌تواند به نقاط ضعف خود پی ببرد و وقتی نقاط ضعف پنهان بماند فرد فکری برای ارتقا نیز نخواهد داشت.

محافل قرآنی مناسبتی برگزار می‌شود

دهقانی با اشاره به برگزاری محافل مناسبتی قرآن گفت: استان ما در مقایسه با برخی استان‌ها همچون خراسان رضوی در این بخش ضعف دارد. به برکت وجود بارگاه منور امام رضا(ع)، شبستان‌ها و رواق‌های متعدد این ظرفیت امکان تلاوت را برای قراء این شهر فراهم کرده است. استان مرکزی دارای فقط چند مسجد شاخص و چندین امامزاده است، حال باید دید از این بقاع متبرکه و مساجد چه میزان بهره‌مند می‌شویم و از سوی دیگر مردم چگونه استقبال می‌کنند.

وی گفت: نباید مردم را بدهکار کرد؛ چراکه عموم آنان شنیدن تلاوت زیبا را می‌پسندند و اگر تلاوت دلنشین بشنوند پای ثابت محافل خواهند شد. به طور مثال شنبه‌های هر هفته در امامزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) کرسی تلاوت برپاست، حال باید بررسی کرد که این کرسی تلاوت در چه سطحی برگزار می‌شود. قاریان مطرح استان در این کرسی حضور ندارند یا حضورشان کمرنگ است و افراد حاضر نیز برای پر کردن وقت میکروفن را بین خود دست به دست می‌کنند. طبیعی است که با این شیوه تلاوت ذائقه مخاطب آسیب خواهد دید و با این شیوه و سبک تلاوت نمی‌توان مردم را جذب کرد و استقبال داشت. باید در کرسی‌های تلاوت به ذائقه مخاطب توجه کرد.

دهقانی افزود: جلسات قرآنی متعدد در سطح شهر از سوی اساتید قرآن برگزار می‌شود و باید دید چند نفر از این جلسات استقبال می‌کنند؟ این امر نشان می‌دهد که در قرائت تحقیق دچار ضعف تاکتیک و راهبرد هستیم. در ارائه شیوه و ذائقه‌سازی برای مردم باید کار کرد. در واقع نه حرفه‌ای کار می‌کنیم و نه حتی عامه‌پسند و این امر باعث شده است تا در این رشته عقب بیفتیم. با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم قاریان به مراحل بالاتر راه پیدا کنند. البته که ناامید نیستیم و برای حرفه‌ای شدن قاریان استان باید برنامه‌ریزی خواهیم کرد.  

رشد 8 برابری راه‌یافتگان استان به فینال مسابقات قرآن اوقاف

وی با بیان اینکه سال گذشته فقط عادله شیخی جواز حضور در فینال مسابقات قرآن را کسب کرد و این رقم امسال 8 برابر شده است، ادامه داد: افزایش آمار راه‌یافتگان نشان از تمرین بیشتر داوطلبان و دغدغه آنان برای موفقیت دارد. استان دارای ظرفیت خوبی برای کسب رتبه است که تمامی دستگاه‌های متولی برای کسب نتیجه مطلوب باید با یکدیگر تعامل داشته باشند. بدون شک اگر راه‌یافتگان تمرین بیشتر داشته و از دوره‌هایی که در حال برگزاری است استفاده کنند به یاری خدا امسال در مسابقات فینال چندین رتبه کشوری خواهیم داشت. این امر مستلزم آن است که شرکت‌کنندگان خود را دست‌کم نگیرند و با اعتماد به نفس بالا در میدان رقابت حاضر باشند.

وی از عدم راه‌یابی حافظ کل بانوان به مرحله فینال نیز ابراز تأسف کرد و افزود: متأسفانه در این بخش نیز ضعف داریم و این امر تاحد بسیاری به کناره‌گیری حافظان کلی همچون خانم‌ها جفرسته، کرمی و بقایی ارتباط دارد. این حافظان عرصه رقابت در مسابقات اوقاف را ترک و با ورود به عرصه داوری میدان را برای جوان‌ترها خالی کردند و نبود این افراد باعث شد در این رشته اُفت داشته باشیم؛ از این رو برای جبران این کمبود ضرورت نخبه‌پروری احساس می‌شود.

دهقانی با تأکید براینکه برای موفقیت در مسابقات قرآن باید نقاط ضعف و قوت را با یکدیگر دید و برنامه‌ریزی کرد، ادامه داد: برای موفقیت هیچ‌گاه ناامید نیستیم و هر روز می‌توان برای کسب موفقیت برنامه داشت. تحقق این امر مستلزم آن است که از نظرات اساتید و نخبگان به‌موقع و به‌هنگام استفاده کرد تا بتوان در مواقع مقتضی همچون عرصه مسابقات کشوری  و حتی بین‌المللی بهره برد.

اوقاف برای برگزاری دوره ارتقا مشکلی ندارد

وی با بیان اینکه دوره آموزش و ارتقای سطح راه‌یافتگان به مرحله فینال با حضور اساتید بومی آغاز شده است، اضافه کرد: انتظار ما این است که شرکت‌کنندگان در مسابقات توقعات و راهکارهای خود برای کسب رتبه و موفقیت در رویدادهای قرآنی را اعلام کنند. نتیجه برگزاری دوره ارتقای سطح ویژه راه‌یافتگان استان به مرحله مقدماتی کشوری در کسب 8 جواز حضور در فینال مشخص شد. اوقاف برای برگزاری دوره ارتقا مشکلی ندارد و قطعاً با تمام توان به تعهدات خود عمل کرده و کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان در تکمیل سخنان خود انگیزه و تلاش متسابقان برای کسب رتبه در مرحله کشوری را یکی از ارکان موفقیت در رویدادهای قرآنی دانست و بیان کرد: راه‌یافتگان دوره‌ها را جدی گرفته و با انگیزه و امید به موفقیت شرکت کنند. لازم است روی نکاتی که از سوی داوران آموزش داده می‌شود تمرکز بیشتر داشته باشند. اگر قصد کسب رتبه داریم باید حرفه‌ای‌تر عمل کرده و قهرمان‌سازی کنیم؛ چراکه تربیت نخبگان و قهرمان‌پروری به الگوسازی و ایجاد انگیزه برای سایرین کمک می‌کند.

دهقانی با اشاره به اینکه فراهم کردن فضای فعالیت قرآنی ویژه اساتید باید مطالبه عمومی آقایان و بانوان باشد، گفت: تلاوت مجلسی قرآن در ابتدای جلسات می‌تواند در تغییر ذائقه مردم بسیار کمک کند. متأسفانه در اکثر جلسات قرآن دست به دست می‌شود تا شاید فردی تلاوت چند آیه را برعهده گیرد. بهتر است در تمام جلسات از قاریان مطرح همان شهر استفاده شده و فردی ترجمه آیات را کوتاه و مختصر بیان کند. مردم باید درک کنند تلاوت کلام وحی فقط برای اموات و مجالس ختم نیست و شوربختانه در همان مجالس نیز قرآن به صورت صحیح تلاوت نمی‌شود. نباید فرصت‌ها را از دست داده و در اختیار افراد غیرحرفه‌ای قرار دهیم. خوشبختانه استعداد، انگیزه، علاقه، ظرفیت همکاری به دستگاه‌ها و ادارات قرآنی در استان وجود دارد که باید بهره لازم را برد.

انتهای پیام
captcha