جهاددانشگاهی سازمان‌دهنده شبکه نخبگانی باشد
کد خبر: 4109708
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
آیت‌الله کعبی:

جهاددانشگاهی سازمان‌دهنده شبکه نخبگانی باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ارتباط نزدیک ماموریت‌های جهاد دانشگاهی با 5 وزارتخانه آموزش عالی،بهداشت و درمان، صمت، فرهنگ و ارشاد و جهاد کشاورزی گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند موتور محرک، پیشران و پشتیبان این وزارتخانه‌ها و به مثابه ‌سازمان دهنده شبکه نخبگانی باشد و در حوزه ابتکار، ابداع و خلاقیت و تحول در کشور جهشی ایجاد کند.

آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قمبه گزارش ایکنا از قم، علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم روز گذشته چهارم دی‌ماه با آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این جلسه معاون فرهنگی و سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی قم به تشریح بخش‌های مختلف فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و آموزشی پرداخت.

حسینی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های دو خبرگزاری ايسنا و ايکنا که در جهاددانشگاهی مستقر هستند، ارائه داد.

وی هم‌چنین گزارشی از روند برگزاری جشنواره مهدویت و اقدامات انجام شده در این حوزه، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایرانی ایسپا، سازمان دانشجویان و دفاتر جهاد در دانشگاه‌های قم ارائه کرد.

ظرفیت‌های بی‌نظیر جهاد دانشگاهی

در این جلسه آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی است و عرصه این فعالیت انقلابی در حوزه‌ ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی با رویکرد جهادی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: جهاد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری، ایجاد انگیزه، عزم و اراده و همت برای تحول فرهنگی، پیشرفت همه جانبه و عدالت در همه‌ عرصه‌ها می‌تواند نقش‌آفرینی داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ظرفیت جهاد دانشگاهی با چند وزارتخانه مرتبط است، یادآور شد: ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی با وزارت آموزش عالی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط است. همچنین ارتباط تنگاتنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند موتور محرک، پیشران، پشتیبان و حرکت‌دهنده این پنج وزارتخانه و به مثابه ‌سازمان دهنده شبکه نخبگانی باشد و در حوزه ابتکار، ابداع و خلاقیت و تحول در کشور جهشی ایجاد کند.

کعبی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و فعال سازی پارک‌های علم و فناوری، ارتباط اثر گذار با سازمان فنی و حرفه‌ای و مهارت آفرینی منشأ تأثیر باشد.

جهاددانشگاهی باید شتاب‌دهنده باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: جهاد دانشگاهی به شرطی می‌تواند در عرصه‌های مختلف منشأ تاثیر باشد که چند رویکرد را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه رویکرد اول جهاد دانشگاهی باید رویکرد مدیریت جهادی باشد، ابراز کرد: مدیریت جهادی، مدیریت با انگیزه و خستگی‌ناپذیر و مدیریت مؤمنانه، متعهدانه و مسئولانه است و از جهت دیگر مدیریت جهادی مدیریتی است که می‌تواند در عرصه‌های مختلف ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری رویکرد دیگر جهاد دانشگاهی را استفاده از ظرفیت جوانان تحصیلکرده دانست و اضافه کرد: جهاد دانشگاهی باید بتواند از ظرفیت جوانان تحصیل کرده و دانشگاهی استفاده بهینه داشته باشد.

وی افزود: رویکرد سوم جهاد دانشگاهی که بسیار اهمیت دارد این است که جهاد دانشگاهی نباید به یک نهاد اداری و سازمانی در کنار سازمان‌های دیگر تبدیل شود جهاد دانشگاهی باید شتاب دهنده باشد.

کعبی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در مثلث تحول فرهنگی، پیشرفت علمی و فناوری، حل معضلات و مشکلات پایه‌ای کشور و مقابله با فقر، فساد و تبعیض طراحی و برنامه ریزی کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در میدان عملیاتی باید جریان‌سازی کند، بیان کرد: جهاد دانشگاهی باید در راستای سازماندهی نسل جوان، تشکیل کارگاه‌های کارآفرینی و مهارت‌افزایی و تولید ثروت در میان این نسل و همچنین در جهت تبدیل آسیب‌های بزرگ اجتماعی به توانمندسازی‌های اجتماعی تلاش کند.

جهاددانشگاهی مراقب خصلت جهادی و انقلابی خود باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر قرار باشد جهاد دانشگاهی همچون دیگر نهادها فقط بخش آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و خبرگزاری داشته باشد و به یک سازمان در کنار دیگر سازمان‌ها تبدیل شود نمی‌تواند تحول آفرین باشد و خصلت انقلابی و جهادی خود را از دست می دهد.

وی ابراز کرد: اگر جهاد دانشگاهی خلصت جهادی و انقلابی خود را از دست بدهد دیگر جهاد دانشگاهی نیست لذا نباید به ابتکار و خلاقیت منحصر شود، ابتکار و خلاقیت، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تنها یکی از عرصه‌هایی است که جهاد دانشگاهی باید انجام دهد.

کعبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید به یک سازمان چابک تبدیل شود، یادآور شد: رویکرد مدیریت در همه بخش‌های جهاد دانشگاهی باید مدیریت انقلابی باشد و از نیروهای متعهد و متخصص و با انگیزه استفاده کند.

انتهای پیام
captcha