تدوین برنامه‌های آموزش معارف و باورهای قرآنی در مدارس ضروری است
کد خبر: 4114719
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

تدوین برنامه‌های آموزش معارف و باورهای قرآنی در مدارس ضروری است

یک فعال قرآنی با بیان اینکه تدوین برنامه‌های بیشتر در حوزه معارف دینی به ویژه معارف قرآنی برای کودکان و نوجوانان ضروری است، گفت: کودکان و نوجوانان جزو اقشار آسیب‌پذیری هستند که به راحتی می‌توان روی اعتقادات و باورهای آنها سرمایه‌گذاری کرد.

قرآن

راضیه توسلی، معلم، فعال قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان در خصوص اهمیت آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با معارف قرآنی، گفت: در حال حاضر با توجه به هجمه‌های فکری و فرهنگی که دشمن با استفاده از ابزار رسانه در حال انتشار بین اقشار مختلف است ضرورت دارد دقت نظر بیشتری نسبت به مسائل و باورهای دینی خودمان داشته باشیم و در این میان کودکان و نوجوانان جزو اقشار آسیب‌پذیری هستند که به راحتی می‌توان روی اعتقادات و باورهای آنها سرمایه‌گذاری کرد و اگر ما اهتمام بیشتری نسبت به این قشر نداشته باشیم در آینده نیز جامعه سالمی نخواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه تدوین برنامه‌های بیشتر و عمیق‌تر در حوزه معارف دینی و الهی به ویژه معارف قرآنی برای کودکان و نوجوانان ضروری است، افزود: دشمن از روش‌های مختلف برای ضربه زدن به فکر و ذهن نوجوانان بهره می‌برد و برای مقابله بهتر است که از استراتژی خود دشمن استفاده کرد. در این زمینه، دشمن از طریق رسانه و جذاب سازی اعتقادات و باورهای خود در حال نفوذ در بین اقشار مختلف جامعه است و بهتر است ما نیز از همین روش دشمن برای خنثی کردن توطئه‌های آنها کمک بگیریم.

این معلم موضوع تدریس قرآن در مدارس را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: در این ارتباط دو موضوع وجود دارد؛ یک موضوع در مورد روخوانی و تسلط بر روخوانی قرآن است و موضوع دیگر معارف قرآن و کاربردی کردن این معارف در زندگی است. آنچه که در مدارس وجود دارد با توجه به زمان محدودی که برای موضوع آموزش قرآن در نظر گرفته شده، تمرکز بیشتر بر تدریس حروف، کلمات و خواندن قرآن است‌.

وی تصریح کرد: جای خالی آموزش معارف و باورهای قرآنی در مدارس احساس می‌شود و ضروری است این موضوع در کلاس‌های درس کاربردی شود. قطعاً این مقداری که در مدارس تدریس می‌شود کافی نیست و زمانی که برای تدریس قرآن در مدارس در نظر گرفته می‌شود حتی فرصت تسلط کامل دانش‌آموز بر خواندن قرآن را نیز فراهم نمی‌کند.

وی همچنین نقش خانواده‌ها در مقابله با استراتژی دشمن را بسیار مهم دانست و گفت: خانواده‌ها باید با روش‌های مختلف قرآن را چه از نظر تلاوت و چه از نظر معارف عمیق قرآنی به فرزندان خود منتقل کنند. بقیه اقشار جامعه مانند مسئولان، مدارس و رسانه‌ها در این زمینه نقش الگویی را دارند.

وی اظهار کرد: خانواده اولین اجتماعی است که انسان با آن روبه‌رو است و تأثیر به سزایی در تعمیق باورهای دینی انسان دارد لذا در مرحله اول لازم است که خود والدین آگاهی‌های لازم را در حوزه معارف قرآنی داشته باشند. موضوع دوم شناخت روحیات کودک و نوجوان و موضوع سوم روش‌های آگاهی بخشی کودک و نوجوان نسبت به تعالیم قرآنی وچگونگی تبدیل گرایش‌ها به باور و نهادینه شدن این‌ باورها است که تمام این موضوعات برعهده خانواده است.

توسلی ادامه داد: این سه مرحله در مدرسه و اجتماع نیز قابل بررسی است که مدارس تا چه میزان به این مسئله ورود کرده‌اند، آیا برنامه‌هایی برای نهادینه کردن باورها و تعالیم قرآنی در ذهن کودک و نوجوان دارند، اجتماع و رسانه‌ها در تعمیق باورهای کودک و نوجوان برنامه‌هایی داشته‌اند و آیا این تلاش‌ها کافی بود است؛ این‌ها مواردی است که باید به آن پرداخته شود اما متأسفانه چیزی که امروز در جامعه وجود دارد نشان می‌دهد این تلاش‌ها به اندازه کافی نبوده و گرایش‌های کودکان و نوجوانان در حد گرایش باقی مانده و تبدیل به باور نشده است. در این زمینه خلاء و ضعف داریم و لازم است به آن بیشتر بپردازیم.

وی ادامه داد: لازم است از سبک و سیاقی که دشمن استفاده کرده تا کودک و نوجوان ما را درگیر باورهای غلط خود کند استفاده کنیم و باورهای عمیق خود را به فرزندان آموزش دهیم که در این زمینه استفاده از بحث هنر و رسانه بسیار کارگشا و جذاب است. زیرا امروز دانش‌آموزان و کودکان به رسانه‌های جمعی دسترسی دارند لذا باید از موضوع هنر کمک بگیریم و مفاهیم و معارف قرآنی را به روز رسانی و جذاب کرده تا وقتی که یک کودک و نوجوان با آن روبه‌رو می‌شود نسبت به قرآن و معارف الهی علاقه‌مند شود.

توسلی در پاسخ به این سؤال که چگونه آموزش قرآن برای کودکان و نوجوانان را جذاب‌تر کنیم، گفت: استفاده از ابزار هنر و عمومی کردن معارف الهی در سطح جامعه از مهم‌ترین راه‌های جذب کودکان و نوجوانان به قرآن است. همچنین باید از بُعد خواندن قرآن خارج شده و معارف قرآن را به صورت کاربردی در تمام سطوح زندگی برای کودک و نوجوان به عرصه نمایش بگذاریم. اگر معارف قرآن با سایر درس‌های مدرسه ممزوج، تعمیق، همراه و کاربردی شود قطعاً در ذهن کودک و نوجوان اثر بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha