آسیه؛ منجی موسی(ع) و الگویی برای زنان مومن
کد خبر: 4116566
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

آسیه؛ منجی موسی(ع) و الگویی برای زنان مومن

در قرآن کریم به جز نام حضرت مریم(س)، از زن دیگری به صورت مستقیم نام برده نشده است اما می‌توان آثاری از زنان مومن و یا کافر را مشاهده کرد. به عنوان نمونه از زنان حضرت نوح(ع) و حضرت لوط(ع) به عنوان زنان کافر یاد شده است و در مقابل از آسیه به عنوان الگویی برای زنان مومن یاد می‌کند؛ در حالی که همسر پادشاه ستمگر مصر بود.

به گزارش ایکنا، آسیه همسر فرعون، پادشاه مصر باستان در زمان زندگی حضرت موسی(ع) بود. برخی مفسران و تاریخ شناسان او را از بنی اسرائیل می‌دانند و برخی نیز او را عمه حضرت موسی(ع) معرفی کرده‌اند. آسیه در نجات حضرت موسی(ع) از رود نیل نقش داشت و به او ایمان آورد.

نام آسیه در قرآن نیامده است؛ اما مفسران منظور از «امْرَأَتَ فِرْعَوْن: زن فرعون» که دو بار در قرآن آمده، آسیه دانسته‌اند. بنابر آیه ۹ سوره قصص هنگامی که موسی را از آب گرفتند، آسیه فرعون را به زنده نگاه داشتن موسی راضی کرد. همچنین در آیه ۱۱ سوره تحریم، از آسیه در برابر زنانی مانند همسران نوح و لوط که از کافران بودند، به عنوان نمونه و الگویی برای زنان مومن عنوان شده است.

در این آیه آمده است که آسیه از خدا خواست خانه‌ای در بهشت برای او قرار دهد و او را از فرعون و قوم ظالمین نجات دهد: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ: و براى كسانى كه ايمان آورده‏ اند خدا همسر فرعون را مثل آورده آنگاه كه گفت پروردگارا پيش خود در بهشت‏ خانه‏‌اى برايم بساز و مرا از فرعون و كردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان» (تحریم/ 11).

آسیه هنگامی که معجزات موسی را دید به او ایمان آورد. هنگامی که فرعون از ایمان او آگاه شد، از او خواست تا از پرستش خدا دست بردارد، اما آسیه نپذیرفت و فرعون او را شکنجه کرد. فرعون، دستور داد دست و پای او را با میخ بر زمین بکوبند و بدنش را در آفتاب قرار دهند. آسیه در اثر همین شکنجه‌ها از دنیا رفت.

در برخی روایات از آسیه در کنار مریم (س)، خدیجه(س) و فاطمه(س) به عنوان برترین زنان دنیا یاد شده است.

انتهای پیام
captcha