لزوم فعالیت توسعه‌ای در حوزه فرهنگ عمومی
کد خبر: 4118018
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
وزیر ارشاد در تکریم و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد

لزوم فعالیت توسعه‌ای در حوزه فرهنگ عمومی

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت یکی از کارهای مهم بر زمین‌ مانده شورا، فعالیت توسعه‌ای در حوزه فرهنگ عمومی بود، گفت:‌ جمع‌بندی‌ها نشان داد به تناسب کاری که در حوزه علم و دانش انجام شده، اتفاق این‌چنینی در حوزه فرهنگ رخ نداده است.

اسماعیلیبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، نهم بهمن‌ماه در آئین تکریم و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در محل تالار ایوان شمس برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام ماه رجب و دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: از زحمات حجت‌الاسلام عاملی تشکر می‌کنیم که کار مشکل و دشواری را در دو دولت اخیر جلو بردند و موفق شدند تا بحث تحول را با مدیریت رئیس جمهور و اعضای شورا به سرانجام برسانند.

وی افزود: سال‌ها بود توقع اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه راهبری حقیقی فرهنگی باشد مطرح می‌شد اما امکان آن فراهم‌ نشد تا اینکه با اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش همگان این مسیر، فراهم شد.

اسماعیلی با بیان اینکه حجت‌الاسلام عاملی این بستر را در دوران مسئولیت خود فراهم کرد، گفت: امروز شخصیت حجت‌الاسلام خسروپناه در جایگاهی قرار می‌گیرد که با شناختی که از ایشان سراغ داریم‌ و فهم‌ بالای ایشان از منویات رهبر معظم‌ انقلاب اسلامی و نیز تبحر ایشان در حوزه علوم انسانی این امید می‌رود که تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی به سرانجام برسد. این نگاه انسجام‌‌بخش در حوزه فرهنگی برآمده از اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران ریاست جمهوری ایشان بوده است که ایشان به نیکی واقف بودند که حرکت علمی وقتی به سرانجام می‌رسد که با اجماع نخبگی و نظر همراه باشد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاهی انسجام‌ساز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاهی انسجام‌ساز برای برداشتن گام‌های بلند در حوزه علم و فرهنگ است. اقدامات ۴۰ ساله این شورا نشان‌ می‌دهد که جایگاه کشور در حوزه علم و دانش بلند است. جایگاه کشور در حوزه‌های مختلف علمی نشان می‌دهد که ایران به برکت انقلاب به جایگاه والایی رسیده است.

وی اظهار کرد: در روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت یکی از کارهای مهم بر زمین‌ مانده شورا، فعالیت توسعه‌ای در حوزه فرهنگ عمومی بود. جمع‌بندی‌ها نشان داد که به تناسب کاری که در حوزه علم و دانش انجام شده، اتفاق این‌چنینی در حوزه فرهنگ رخ نداده است. اما توقع این بود که در دوره تحولی جدید شخصیتی بر مسند دبیری باشد که گرایش بیشتری به این حوزه داشته باشد و دلیل انتخاب حجت‌الاسلام خسروپناه این است که صاحب‌نظر در حوزه فرهنگی کشور است که ما را امیدوار می‌کند تا دبیر شورای عالی در جایگاه انسجام‌سازی در این حوزه موفق باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در وزارت فرهنگ به عنوان مسئولیت چند شورای اقماری شورای عالی، تلقی می‌کنیم که این‌ اتفاق می‌تواند این حوزه‌ها را قوام بخشیده و به حرکت فرهنگی و توسعه فرهنگی کشور دوام بیشتری بدهد. ان‌شاء‌الله در کنار حجت‌الاسلام خسروپناه خواهیم بود.

وی بیان‌ کرد: امروز به محوریت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حرکت رو به رشد کشور در عرصه فرهنگی نیاز داریم. اکنون تفاوت نگاه‌های گذشته وجود ندارد و همه ما در کنار هم‌ برای اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی آماده هستیم. همکاران ما در همه بخش‌های دولت اعلام آمادگی کامل برای همکاری با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخص دبیر دارند که بتوانیم کارهای بر زمین مانده را به زودی انجام داده و انقلاب اسلامی‌ که‌ انقلابی با خاستگاه اصیل فرهنگی بوده است به تحولات مدنظر دست یابد.

وی تصریح کرد: این دوره، دوره تکمیل گام سوم دولت اسلامی و حرکت به سمت تمدن اسلامی است و با طراحی‌های مختلف انقلاب به این‌ مسیر با قوت ادامه خواهیم داد تا به توفیق الهی شاهد تحولات چشمگیری در این‌ حوزه‌ها باشیم.

در ادامه این مراسم؛ حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم نیز در سخنانی گفت: دکتر عاملی اقدامات برجسته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام دادند و امیدواریم زمینه‌ای برای فعالیت‌های آینده ایشان شود.

وی ضمن تبریک به حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: ایشان از دانشمندان برجسته دین‌شناسی و دین‌پژوهی در کشور هستند و دغدغه فرهنگی دارند و نسبت به مسائل فرهنگی کشور بی‌تفاوت نبودند و مورد مراجعه مؤسسات فرهنگی بوده‌اند.

درک همه‌جانبه تحولات اجتماعی

غلامی با بیان اینکه ما به شدت نیازمند درک دقیق و همه‌جانبه تحولات اجتماعی؛ چه تحولات آشکار و چه تحولات زیرپوستی هستیم، گفت: باید از توهم‌زدگی و تقلیل‌گرایی در مدیریت فرهنگی پرهیز کنیم. تحولات بزرگی در حوزه فرهنگ در سال‌های اخیر اتفاق است. تغییرات زیادی در سبک زندگی مردم رخ داده که باید درک و تحلیل و آینده پیش‌بینی شود.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در بخش‌هایی از جامعه در سطحی با به هم ریختگی ارزشی روبرو هستیم و دچار نوعی به هم ریختگی ارزشی و انومی هستیم. درک و فهم این موضوع کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و پهلوان‌هایی در حوزه جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی باید این موضوع را بررسی کنند و برای برگرداندن به وضعیت طبیعی ایده‌پردازی کنند.

غلامی با اشاره به اینکه برای حکمرانی در حوزه فرهنگ، نیازمند ایده‌های طلایی هستیم، گفت: این ایده‌ها از متن شناخت عمیق متولد می‌شود.

لزوم کاهش شکاف اجتماعی

رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در مورد لزوم کاهش شکاف اجتماعی گفت: این شکاف قابل نفی نیست ولی در مورد سطح و میزان آن نباید بزرگ‌نمایی کرد. اگر در مورد سطح و میزان آن به شناخت نرسیم، حتماً در تحولی که رهبر انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی توقع کردند، به وجود نمی‌آید.

وی با بیان اینکه ما نیازمند همزبانی فرهنگی در سطح ملی و فراگیر هستیم اظهار کرد: برای این کار باید به سمت بازسازی عقلانیت اسلامی اجتماعی برویم. این موضوع فقط بعد نظری ندارد. هر چه به سمت عمل حرکت می‌کنیم، این عقلانیت ما ضعیف‌تر و رنجورتر می‌شود و بدون اصلاح آن نمی‌توانیم این بازسازی را رقم بزنیم. ایجاد همزبانی ملی و فراگیر مستلزم سعه صدر بالاست و باید بردباری خود را در مواجهه با برخی کج‌رفتاری ها بالا ببریم.

بهره‌مندی از نخبگان در طیف‌های مختلف

وی اظهار کرد: چاره‌ای نیست جز اینکه به سمت بهره‌برداری از نخبگان در طیف‌های مختلف جامعه برویم. نمی‌توانیم طیف‌های مختلف جامعه را نادیده بگیریم. باید همه نخبگان فرهنگی و افرادی که به اصل ایران و اصل ایران اسلامی عقیده دارند، به رسمیت شناخته شوند و زمینه بازیگری آنها فراهم شود تا همزبانی ملی رقم بخورد.

رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: در این دوره مدیریتی حتماً به انتظارات مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی نزدیک‌تر خواهیم شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد عالی فرهنگی کشور است و همه قوا باید در کشور حداکثر همکاری را با شورا داشته باشند.

گزارش از مجتبی افشار

انتهای پیام
captcha