از فعالیت قرآنی در اوج ممنوعیت تا سفیری صلح سازمان ملل
کد خبر: 4122126
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
بانوی مصری روایت کرد

از فعالیت قرآنی در اوج ممنوعیت تا سفیری صلح سازمان ملل

هاجر سعدالدین، نخستین زنی که به ریاست رادیو قرآن کریم مصر رسید، با توصیف تجربه عالی خود برای کار در این رادیو تصریح کرد: در دهه هفتاد میلادی انتشار صدای زنان از رادیو قرآن کریم مصر ممنوع بود و با تصمیم مجلس بود که مجوز حضور زنان در این رادیو صادر شد.

به گزارش ایکنا به نقل از المصری الیوم، هاجر سعدالدین، نخستین زن مصری که به مقام ریاست رادیوی قرآن کریم قاهره رسید، از تجربه شگفت‌انگیز خود در طول سال‌ها کار در این مرکز قرآن منحصربه‌فرد در مصر و جهان اسلام می‌گوید.

به گفته وی این رادیو در 25 مارس 1964 و پس از آن تأسیس شد که نسخه‌هایی از قرآن کریم که حاوی اشتباهاتی بود به قیمت ارزان در مصر به فروش رسید. در این زمان با توجه به حساسیت بالای این موضوع برای مسلمانان و به‌ویژه مردم مصر، جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور وقت دستور تأسیس رادیوی قرآن کریم مصر را صادر کرد و تهیه نخستین مجموعه صوتی قرآن در این رادیو به دست شیخ الحصری آغاز شد؛ راهی که بعدها توسط استاد عبدالباسط و البنا ادامه یافت.

از آن زمان تاکنون رادیو قرآن کریم مصر از سوی مردم این کشور با بیشترین اقبال مواجه شده است.

هاجر سعدالدین که فارغ‌التحصیل دانشگاه الازهر است ابتدا در بخش برنامه‌های عمومی این رادیو به کار مشغول شد و سپس به عنوان مدیر برنامه‌های بانوان فعالیت کرد و مدتی بعد به معاونت رادیو قرآن کریم مصر رسید.

هاجر سعدالدین فارغ‌التحصیل دانشگاه الازهر

او پس از بازنشستگی عبدالصمد الدسوقی در سال 1997 به مدت 7 ماه ریاست این رادیو را بر عهده داشت.

سعدالدین در بخش برنامه‌سازی نیز فعالیت کرده است و نخستین برنامه او «دنیا و دین» نام داشت که به تفسیر آیات قرآن از منظر دینی و علمی می‌پرداخت و در ماه رمضان پخش می‌شد. این برنامه به مدت یک سال ادامه یافت و با استقبال گسترده مردم مواجه شد.

سعدالدین تصریح کرد: من نخستین صدای زنانه در رادیوی قرآن کریم مصر نیستم، پیش‌ از من در سال 1979 فاطمه طاهر، مجری برنامه غنچه‌های ایمان بود، در آن دوره انتشار صدای زنان از رادیو قرآن کریم مصر ممنوع بود و با تصمیم مجلس مصر بود که مجوز حضور زنان در این رادیو صادر شد.

انتخاب برای سفیری صلح سازمان ملل

به گفته سعدالدین در حال حاضر زنان زیادی در این رادیو به فعالیت مشغول هستند و از این نظر هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

هاجر سعدالدین به دلیل نقشی که در ارتقای جایگاه زنان عرب داشته است، در سال 1996 از سوی سازمان ملل به عنوان «سفیر صلح این سازمان» انتخاب شد.

سعدالدین این روزها در حال اجرای برنامه دایرة‌المعارف فقه است که هر روز ساعت 12:10 بعد از نیمه‌شب از رادیو قرآن کریم قاهره پخش می‌شود، وی از نقش کنونی خود در این رادیو نیز اظهار خرسندی می‌کند.

انتهای پیام
captcha