تربیت و رشد نیروهای انقلابی کارآمد رسالت کانون‌های مساجد است
کد خبر: 4127461
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷

تربیت و رشد نیروهای انقلابی کارآمد رسالت کانون‌های مساجد است

مدیر ستاد فهما استان گیلان با بیان اینکه تربیت و رشد نیروهای انقلابی کارآمد مهم‌ترین هدف برنامه‌ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است، گفت: توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهرهای کشور و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان از دیگر اهداف کانون‌های مساجد است.

حجت الاسلام حاجتی سرپرست کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌‌الاسلام رضا حاجتی، سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان امروز، 20 اسفندماه در نشست با اصحاب رسانه ضمن تبریک سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: بر اساس آیه شریفه «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ» ویژگی افرادی که می‌توانند مساجد را آباد کنند برشمرده شده است، بخشی از این آبادانی به بنا و امکانات برمی‌گردد و بخش دیگر که مهم‌تر از آبادی بنا و ساختمان است شامل کارکرد مساجد می‌شود.

وی افزود: مساجد باید به کارکرد اصلی خود برسد و تأثیر خود را در حکمرانی اسلامی بگذارد، چه بسا مساجدی داریم که شاید جایگاه و امکانات مناسبی نداشته باشند اما بهترین تأثیرات را در محل و منطقه دارند، توجه به مسجد روز به روز بیشتر اهمیت می‌یابد.

حاجتی با بیان اینکه آنچه که امروز اهمیت دارد و به ماهیت انقلاب نزدیک است احیای کارکرد مسجد در حکمرانی اسلامی است، گفت: مسجد از ابتدای اسلام محور حکمرانی قرار گرفته و در تاریخ اسلام محور همه اتفاقات بود، در انقلاب اسلامی هم مسجد مرکز تشکل نیروهای انقلابی برای تحقق اهداف انقلاب بوده است.

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان بیان کرد: بعد از انقلاب هم مساجد بودند که انقلاب را حفظ کردند، شهدا از بستر همین مساجد راهی جبهه‌ها شدند؛ اتفاقات مبارکی که با محوریت مساجد رقم خورد و همچنان آثار آن اتفاقات مبارک را می‌بینیم. بنابر مسائلی در طول سال‌ها از برخی کارکردهای مساجد دور شدیم، اگر می‌خواهیم حقیقتا حکمرانی اسلامی را شاهد باشیم باید مسجد مأمن و پناهگاه مردم باشد، احتیاجات و نیازها در بستر مسجد حل شود، خصوصا نیازهایی که نوجوانان و جوانان دارند.

وی افزود: یکی از نقش‌هایی که مسجد در جامعه اسلامی ایجاد کرد نقش آموزشی، تبلیغی و ترویجی است که محور برنامه‌ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد احیای همین امر بوده، اگر کسی قرار است به مسئله فرهنگ بپردازد باید در مسجد انجام دهد.

حاجتی با بیان اینکه تربیت و رشد نیروهای انقلابی کارآمد مهم‌ترین هدف برنامه‌ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است، تصریح کرد: کانو‌ن‌های فرهنگی هنری مساجد به دنبال این است که نیروهای متعهد، انقلابی و مسجدی هنرمند تربیت کند، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهرهای کشور و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان از دیگر اهداف کانون‌های مساجد است.

مدیر ستاد فهما گیلان یکی دیگر از رسالت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را تربیت سرباز برای عرصه هنر و رسانه دانست و گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قرار است برای فضای مجازی سرباز تربیت کنند تا بتوانند در عصر روایت‌ها، روایتگر خوبی برای جبهه اسلامی باشد.

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان در خصوص طرح و برنامه‌های کانون‌ها طی یکسالی که گذشت، گفت: یکی از طرح‌های اجرایی رویداد فرهنگی هنری «سردار تا سردار» بود که حتی با مشارکت خوب شرکت‌کنندگانی از دیگر استان‌ها برگزار شد، «عهدواره هنر و رسانه جنگل» عنوان طرح دیگر با محوریت میرزاکوچک خان است، برگزاری مسابقه کتابخوانی «برگی از جنگل» با مشارکت یک‌هزار و 158 شرکت‌کننده از سراسر کشور، مشارکت در اجرای سرود «آوای جنگل»، برگزاری رویداد فرهنگی هنری «مثل چراغ» که برنامه محوری سال 1402 است از طرح‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در راستای اجرای رسالت خود است.

وی بیان کرد: رویداد فرهنگی هنری «مثل چراغ» در 15 رشته و سه مرحله شامل برگزاری دوره‌های آموزشی مقدماتی و پیشرفته، اجرای کارگاه‌های تولید محور، فراخوان تولیدات هنری می‌باشد، در نهایت آثار برگزیده پس از داوری انتخاب و از برگزیدگان هر رشته تقدیر می‌شود.

حاجتی اصلی‌ترین طرح ستاد استان گیلان را در راستای احیای نقش کانون‌های فرهنگی و هنری عنوان کرد و گفت: مقابله با تهاجم فرهنگی، احیای نقش فرهنگی و هنری مساجد از مهم‌ترین رویکردهای ستاد در اجرای طرح‌هاست.

مدیر ستاد فهما استان گیلان با اشاره به اینکه 960 کانون فعال در سطح استان داریم، بیان کرد: برگزاری رویداد فرهنگی «نجوا» همزمان با ایام اعتکاف، برگزاری المپیاد جام میرزاکوچک با حضور 40 کانون، توزیع پنج مرحله گوشت بین افراد کم برخوردار به اندازه 6 هزار بسته در سراسر استان، برگزاری طرح «فجرانه» با مشارکت 485 کانون، برگزاری طرح «سهم من» با مشارکت 37 کانون، برگزاری طرح «حرف حساب» با محوریت شعارهای انقلابی با مشارکت 53 کانون، طرح ساخت مترسک با همت 18 کانون، اجرای مسابقه کتابخوانی ویژه 13 تا 19 سال با مشارکت 137 کانون، برگزاری طرح تربیتی «چکامه» در سطح کانون‌ها از جمله طرح‌های اجرایی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گیلان در طول سال‌جاری بوده است.

انتهای پیام
captcha