نقش مهم خیرین در پیشبرد برنامه‌های خانه قرآن «ترنج»
کد خبر: 4127603
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

نقش مهم خیرین در پیشبرد برنامه‌های خانه قرآن «ترنج»

خانه قرآن «ترنج» بندرانزلی به همت خیرین و حضور فعالان قرآنی تا به امروز توانسته مأمنی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی باشد.

خانه قرآن ترنج بندر انزلی

در یک کلمه اگر بخواهیم بگوییم «خانه» محل آرامش است و «قرآن» مرجع مودت؛ بیراه نیست اگر خانه‌های قرآن را محلی برای آرامشی از جنس صمیمیت در سایه تعالیم دینی عنوان کنیم. خانه قرآن «ترنج» بندرانزلی یکی از همین مأمن‌هاست که اگر یک بار گذرمان به آنجا افتاد شاید پای ثابت جلسات هفتگی آن شویم.

به دعوت یکی از دوستان برای شرکت در محفل قرآنی به این خانه قرآن رفتم و چیزی که در نگاه اول حس می‌شد برخورد صمیمانه و محترمانه و روی گشاده اعضا و حاضران بود. نماز جماعت و قرائت آیات قرآن مجید و بعد هم طعامی ساده اما دلچسب که به همت بانی و خیر قرآنی برای حاضرین در مجلس تدارک دیده شده بود.

حسین رضوانی، مدیر خانه قرآن شهری ترنج بندرانزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص فعالیت‌های این خانه قرآن اظهار کرد: فعالیت‌های این خانه قرآن از سال ۷۶ آغاز شد و در ابتدا در قالب برگزاری محافل خانگی بود که هر هفته و به‌صورت چرخشی در منزل یکی از بانیان قرآنی تشکیل می‌شد.

وی افزود: در ادامه مسیر فعالیت و با توجه به استقبال علاقه‌مندان و حضور تعدادی از فعالان قرآنی، محافل خانگی گسترش پیدا کرد و سال ۹۲ با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی تبدیل به خانه قرآن شد.

رضوانی در خصوص انتخاب نام ترنج برای این خانه قرآن گفت: در واقع ترنج مخفف «تربیت نیروی جوان» و الهام گرفته از سایت مقام معظم رهبری است و امیدواریم با توفیق الهی بتوانیم سهمی در تربیت نیروهای قرآنی و اشاعه فرهنگ دینی داشته باشیم.

مدیر خانه قرآن ترنج تصریح کرد: هم‌اکنون علاوه‌ بر کلاس‌های قرآنی، ویژه برنامه‌های مذهبی و فرهنگی نیز، در مناسبت‌های مختلف، اعیاد و ولادت و نیز سوگواری شهادت ائمه معصومین(ع) برگزار می‌شود.

رضوانی با اشاره به اینکه هر هفته دوشنبه شب‌ها، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا کلاس قرآن برای استفاده عموم، به نیابت از یکی از شهدای والامقام، در این خانه قرآن برگزار می‌شود، گفت: تلاش شده تا این جلسات به‌صورت خانوادگی باشد زیرا خانواده بنیان‌گذار اصلی در تربیت و پیشبرد فعالیت‌های قرآنی محسوب می‌شود.

وی افزود: در این جلسه علاوه‌ بر آموزش قرآن ویژه آقایان، موضوعات قرآنی، احادیث و احکام نیز برای استفاده عموم بیان می‌شود، همخوانی قرآن توسط آقایان و بانوان، همچنین دعوت و بهره‌مندی از سخنران در صورت تقارن با مناسبت‌های دینی و مذهبی انجام می‌شود.

خانواده بنیان‌گذار اصلی در پیشبرد فعالیت‌های قرآنی

رضوانی گفت: کلاس آموزش قرآن ویژه بانوان با مربی‌گری خانم دولتی که نفر اول مسابقات خانواده‌های نداجا را در کارنامه کاری خود دارد در رشته روانخوانی و تجوید، روزهای یکشنبه و همچنین کلاس آموزش نقاشی و طراحی برای جوانان و نوجوانان نیز توسط ایشان در محل این خانه قرآن برگزار می‌شود.

رضوانی تأکید کرد: همچنین کلاس حفظ قرآن ویژه کودکان ۷ تا ۱۴ سال در حال برگزاری است که امیدواریم بتوانیم به خوبی این اقدام را پیش برده و پرورش حافظان نوجوان و تربیت دینی جوانان را به معنای واقعی کلمه اجرا کنیم.

مدیر خانه قرآن ترنج با بیان اینکه علاوه‌ بر فعالیت‌های قرآنی، انجام فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی نیز مورد توجه است، افزود: از سال ۹۷ گروه تواشیح و همخوانی «تسنیم» با حضور تعدادی از فعالان این خانه قرآن تشکیل شده که تاکنون موفق به اجرای برنامه‌های خوب، در محافل و مجالس و یادواره شهدا و... بوده که اجراهای این گروه در مناسبت‌های مختلف در رسانه‌های استانی و ملی پخش شده است.

رضوانی با اشاره به نقش مهم خیرین در اجرا و پیشبرد برنامه‌های قرآنی تأکید کرد: ساختمان خانه قرآن ترنج، در غازیان، بعد از نخجوان، کوچه شهید فرخ‌نیا، «خیمه‌گاه زینبیه»  قرار دارد که این مکان را، حاج حسین دریابخش، وقف فعالیت‌های قرآنی کرده و تاکنون همه برنامه‌های این خانه قرآن به‌صورت مشارکتی با حضور خیرین قرآنی صورت گرفته است. با توجه به استمرار و حضور قرآن‌آموزان جدید قدم موفقی در اجرای برنامه‌های قرآنی و فرهنگی برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌ها برای ترویج و اشاعه فرهنگ قرآنی و تربیت دینی بهره برد، گفت: در همین رابطه، کانال خانه قرآن ترنج به آدرس torraanj@ در پیام‌رسان ایتا و سروش طراحی و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد و هر روز موضوعات مرتبط با آیات و روایات، همچنین فرهنگ ناب اسلامی در خصوص مسائل مختلف از جمله خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، همسرداری، تربیت فرزند و ... به‌صورت منظم انتشار می‌یابد.

انتهای پیام
captcha