سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن ویراست جدید می‌شود
کد خبر: 4127897
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷

سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن ویراست جدید می‌شود

جلسه کمیسیون پژوهش آموزش عالی قرآنی امروز دوشنبه، ۲۲ اسفند‌ماه برگزار شد که طی آن اعضا با بازنگری مجدد و ویراست سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن کشور موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه کمیسیون پژوهش عالی قرآنی امروز دوشنبه، ۲۲ اسفند‌ماه با حضور محمدجواد هراتی، نایب رئیس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش‌های قرآنی کشور، رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدحسین حسنی، رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و جمعی دیگر از اعضای کمیسیون پژوهش عالی قرآنی در محل شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

دستورات این جلسه بررسی و تصویب برنامه‌های پیشنهادی ۱۴۰۲، سیاستگذاری توسعه تحصیلات تکمیلی رشته‌های قرآنی، طرح بازنگری سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن کشور و ارائه گزارش از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بود.

طی این جلسه طرح بازنگری سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن کشور مطرح شد و بر اساس آن رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تاکید کرد: نگارش این سند پنج سال طول کشیده است و بازنگری مجدد آن ما را در ورطه تکرار و عدم تحقق و اجرایی شدن سند قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه نباید خود را در دام بازنگری این سند بیندازیم، گفت: بازنگری مجدد این سند فرصت‌ها را از ما می‌گیرد و ما را در جریانی قرار می‌دهد که سال‌ها وقت و زمان برده است. امروز سند توسعه پژوهش‌های آموزش عالی قرآن هنوز اجرایی نشده است و ما هنوز نتوانسته‌ایم یکی از بند‌های آن را عملیاتی کنیم.

معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: در حالی که هنوز این سند عملیاتی نشده بود، مدیران وقت دولت قبل نامه‌ای را به ریاست جمهور مبنی بر عملیاتی شدن و پایان این سند نوشته بودند. آن هم سندی که هنوز گام نخست آن اجرایی نشده است؛ لذا نوع نگاه‌ها به این سند متفاوت است.

محمدجواد هراتی، نایب رئیس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش‌های قرآنی کشور در ادامه این نشست با بیان اینکه این سند مقتضیاتی را در نظر نگرفته است و ضروری است که اصلاحاتی در آن انجام شود، گفت: این سند در طول پنج سال گذشته با مقتضیات آموزش عالی نوشته نشده است و ما هنوز متوجه نمی‌شویم که این سند را چگونه باید پیاده کنیم.

وی گفت: وقتی ما نمی‌دانیم امکانات این سند چیست و چگونه باید اجرایی و پیاده‌سازی شود، ضروری است که اصلاحاتی در آن صورت گیرد؛ لذا ضروری است که یک بازنگری در آن انجام شود، البته بازنگری نه به معنای تغییر کلی این سند بلکه به معنی اصلاح آن.

قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی تصریح کرد: در صورتی که اصلاحات این سند به سود فعالیت‌های قرآنی بود، تایید و عملیاتی می‌شود. در این بازنگری اگر سند اشتباهی داشته باشد، کنار گذاشته می‌شود و اگر نیاز به اصلاح داشت، آن را اصلاح می‌کنیم. در اصلاح این سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی برای ما ملاک است و متن سند باید یکجا و یکدست شود؛ لذا ما به دنبال ویراست جدید این سند هستیم نه بازنگری کامل آن.

در ادامه این نشست اکثریت اعضا با بازنگری مجدد و ویراست سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن کشور موافقت کردند.

انتهای پیام
captcha