واکاوی جایگاه زن از دیدگاه اسلام در سریلانکا
کد خبر: 4128379
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸

واکاوی جایگاه زن از دیدگاه اسلام در سریلانکا

جایگاه زن از دیدگاه اسلام طی سمیناری با عنوان «حقوق و ارزش‌های زنان در غرب و شرق (اسلام)» در سریلانکا بررسی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمینار «حقوق و ارزش‌های زنان در غرب و شرق (اسلام)» از سوی انجمن رسانه مسلمانان سریلانکا و با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان و اداره ارتباطات فرهنگی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مؤسسه «لاکشمن» کلمبو برگزار شد.

خانم فرقان بی افتخار، رئیس انجمن رسانه‌های مسلمانان سریلانکا در این سمینار گفت: ما تصمیم گرفتیم به جای برگزاری جلسات بزرگداشت و تعریف از جایگاه و حقوق زنان، سمینار علمی با ارائه دیدگاه‌های مختلف برگزار کنیم.

وی افزود: هدف ما شناخت واقعی حقوق و جایگاه زنان است. علیرغم همه شعارهایی که داده می‌شود حقوق و جایگاه زنان در بیشتر جوامع رعایت نمی‌شود. سریلانکا این افتخار را دارد که نخستین رئیس جمهور زن در جهان را داشته است ولی امروز شاهدیم که در جوامع بین‌المللی از وضعیت حقوق زنان در این کشور ایراد گرفته می‌شود.

رئیس انجمن رسانه‌های مسلمانان سریلانکا اظهار کرد: در اسلام جایگاه ویژه‌ای برای زن ترسیم شده است تا جایی که گفته شده بهشت زیر پای ماردان است. امید است نشست‌های تخصصی از این دست بتوانند به راهکارهای عملی برای حل این مشکلات دست یابند.

سخنران دوم این سمینار، نصیحه عامر با موضوع «زن از دیدگاه اسلام» بود که گفت: همه پیامبران به مردم آموختند که «الله یگانه است و ظلم باید از بین برود و عدالت برقرار شود» و هیچ فرقی بین زن و مرد در این زمینه‌ها نیست، عدالت برای همه یکسان است.

همچنین «زاهره میر جعفری» از ایران سخنران بعدی سمینار گفت: برای مسلمانان جهان مناسب است که روز تولد حضرت فاطمه(س) دختر پیامبر مکرم اسلام به عنوان روز زن انتخاب شود. در دیدگاه اسلام برای ایجاد وحدت و صمیمیت واقعی بین زن و شوهر، به تفاوت‌های فطری و واقعی آنها توجه می‌شود و براساس همین تفاوت‌ها، حقوقی برای هر یک از آنها تعیین می‌شود. اما در فرهنگ غرب این تفاوت‌ها نادیده گرفته می‌شود و در ظاهر، زنان از حقوقی برابر با مردان برخوردار می‌شوند.

در ادامه، حاضرین به طرح سؤالاتی در خصوص جایگاه و حقوق زن در ایران، نظر اسلام در خصوص همجنسگرای و دگرباشان جنسی، حقوق زن در اسلام، تعریف آزادی و آزادی زنان پرداختند که موجب مشارکت دیگر سخنرانان در بحث و گفت‌وگو شد.

واکاوی جایگاه زن از دیدگاه اسلام در سریلانکا

خانم سواستیکا آرولینگام (Swasthika Arulingam)، وکیل دادگستری گفت: من همه ادیان را یک دین می‌بینم که فرهنگ خوب را آموزش می‌دهد. هر دین ممکن است عقاید  و ایده‌های متفاوتی داشته باشد، فراموش نکنید که آن ایده ها راه را برای پیشرفت جامعه ما هموار می‌کند. بنابراین، کسانی که اسلام را خوب مطالعه می‌کنند، می‌دانند که «اسلام دین همه مردم است».

نصیحه عامر (Nazeeha Ameer)، رئیس جامعه پزشکان زنان مسلمان سریلانکا نیز اظهار کرد: خداوند جهان و هر آنچه را در آن است، خلق کرده است. همه انبیاء، مردان و زنان را به زندگی متعهد به فضیلت، پاکی، عدالت و صلح دعوت کردند. پس مسلمان‌بودن زن یا مرد به معنای تسلیم در برابر خدا و پیروی از پیامبرش برای زندگی صالحانه است.

رئیس جامعه پزشکان زنان مسلمان سریلانکا اظهار کرد: یکی از زمینه‌های مهم آزادی زنان در اعلام حقوق مالی و حق ارث آنها بود. در اسلام زن به عنوان دختر، همسر، مادر یا خواهر مستحق مال و ارث خویشاوندی است و سهمی از ارث متوفی به او داده می‌شود.

وی تأکید کرد که اسلام دینی با دستورات و رهنمودهای روشن برای همه جنبه‌های زندگی انسان، اعم از جنبه‌های فردی، اجتماعی، سیاسی و مالی است و زنان در اسلام از حقوق و حمایت‌های فراوانی برخور دارند.

انتهای پیام
captcha