تدوین سند جامع هسته‌ای تحقیق و توسعه برای اولین بار
کد خبر: 4132030
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
اسلامی خبر داد:

تدوین سند جامع هسته‌ای تحقیق و توسعه برای اولین بار

رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران اعلام کرد: برای اولین بار تدوین یک سند جامع هسته‌ای تحقیق و توسعه را که بیش از 200 حوزه فناوری را تحت پوشش قرار می‌دهد در دستور قرار داده‌ایم تا بدین وسیله در لبه دانش حرکت کنیم.

محمد اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور، امروز، 18 فروردین در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه که در دانشگاه تهران برگزار شد، دستیابی به دانش غنی‌سازی اورانیوم را برای جمهوری اسلامی ایران افتخار دانست و گفت: سازمان انرژی اتمی یکی از دستاوردهای پرافتخار انقلاب اسلامی است که توانسته با خودباوری، خداباوری و اهتمام و توکل ویژه به خدای متعال مسیر رشد و پیشرفت را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه حوزه فناوری حوزه سلطه است و حوزه‌ای است که در اختیار ابرقدرت‌ها قرار دارد، افزود: ورود به این حوزه همواره یک جرم محسوب می‌شد و حرکت در این راستا را با مجازات مواجه می‌کردند و به همین دلیل تحریم‌هایی را متوجه ما کرده‌اند. اگر چه نظام سلطه اذعان می‌کند می‌خواهد با ایران توافق کند و دیپلماسی را ادامه دهد و مشکلات هسته‌ای کشورمان را با دیپلماسی حل و فصل کند ولی هرگز به تعهدات خود پایبند نبوده و همانطور که مشاهده کردید سال گذشته سال پرفشاری برای ملت ایران بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دستاوردهای هسته‌ای کشورمان بیان کرد: در سالی که گذشت بیش از 159 فناوری مرتبط با علوم هسته‌ای در کشور ثبت شد؛ دستاوردها و فناوری‌هایی که به دلیل تحریم‌ها در اختیار ما قرار نمی‌گرفتند. همچنین در سال گذشته همکاران ما توانستند دستاوردهای جدیدی را برای کشور به ارمغان آورند تا مردم ایران اسلامی یک حس واقع‌بینانه نسبت به فناوری هسته‌ای داشته باشند.

اسلامی گفت: دشمن درصدد القای این است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است و بیش از 20 سال است که آن را مطرح می‌کند و لی هیچ‌یک از اینها واقعیت نداشته و فقط در راستای فشار برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی به ورود فناوری هسته‌ای به حوزه پزشکی اشاره و تأکید کرد: تولید رادیودارو یکی از نیازهای مبرم کشور است و امروز بیش از یک میلیون بیمارِ درگیر سرطان از این داروها استفاده می‌کنند و این در حالی است که رادیوداروها عمر کوتاهی دارند و باید سریعاً در اختیار بیماران قرار گیرد. امروز موفق به تولید رادیوداروها و رساندن سریع آن به بیماران شده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اگر از قدرت غنی‌سازی برخوردار نبودیم چگونه می‌توانستیم رادیودارو تولید کنیم؟ دشمن به بهانه‌های حقوق بشری اجازه نمی‌دهد به رادیوداروها دسترسی داشته باشیم و این کاملاً ضد حقوق بشر است.

اسلامی با بیان اینکه امروز تلاش ما این است که از فناوری هسته‌ای در بخش کشاورزی نهایت استفاده را ببریم، گفت: از سوی دیگر از آن برای ارتقای سلامت جامعه بهره می بریم و در سال 1401 برای اولین بار سامانه‌های مرتبط با ارتقای سلامت را تولید و بکار گرفتیم و موفق شدیم از این سامانه‌ها در توسعه بهره‌وری و مقابله با آفت‌های کشاورزی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: همچنین انرژی هسته‌ای نقش مهمی در تولید انرژی پاک دارد و لذا در این راستا برای تولید 10 هزار مگاوات برق از فناوری هسته‌ای بهره خواهیم برد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان اعلام کرد: برای اولین بار تدوین یک سند جامع تحقیق و توسعه را که بیش از 200 حوزه فناوری را تحت پوشش قرار می‌دهد در دستور قرار داده‌ایم تا بدین وسیله در لبه دانش حرکت کنیم.

انتهای پیام
captcha