روزه‌ شک آخر ماه رمضان یا اول شوال
کد خبر: 4134562
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
۳۰ روز،۳۰ نکته / 29

روزه‌ شک آخر ماه رمضان یا اول شوال

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده که از جمله موضوعات آن بحث راه‌های ثابت شدن اول ماه شوال و آخر ماه رمضان و حکم روزه آن است.

روزه‌ روزی که شک داریم آخر ماه رمضان است یا اول شوال!

«روزه از مهم‌ترین برنامه‌های خودسازی در ادیان آسمانی است و بر امت‌های پیشین نیز واجب بوده است. از دستاوردهای آن، پیدایش حالت‌های معنوی و صفای باطن، چشیدن طعم گرسنگی و تشنگی، بیداری حس همدردی با محرومان، تقویت اراده و خویشتن‌داری در برابر خواسته‌های نفس و یادآوری عطش و گرسنگی قیامت است.

نقش روزه در سلامتی و تنظیم سوخت‌وساز دستگاه‌های بدن نیز ثابت شده است. حدیث نبوی «صُومُوا تَصِحُّوا» به همین تاثیر اشاره دارد و علاوه بر این موارد، خداوند اجر عظیمی به روزه‌داران خواهد داد. از طرف دیگر تاثیر روزه بر کاهش فشار غریزه جنسی، همچنین ورزیدگی و تمرین برای تحمل شرایط دشوار و محدودیت‌های غذایی و تربیت‌ انسان‌های بااراده، خودساخته، مقاوم و قانع از برکات دیگر این عبادت به شمار می‌رود که در ماه مبارک رمضان انجام می‌گیرد.»

این‌ عبارات بخشی از مقدمه«رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در بخش «روزه» است. ایکنا به انگیزه آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان محترم روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

ثابت شدن اول ماه از جمله موارد مهمی است که همواره در اول و آخر ماه رمضان مورد توجه و تاکید بوده و بحث و نظر فراوانی پیرامون آن شکل می‌گیرد.

در مسئله 961  «رساله نماز و روزه» می‌خوانیم:

«اول ماه از پنج راه ثابت می‌شود:

  1. دیدن ماه توسط شخص مکلّف؛
  2. شهادت دو فرد عادل، در صورتی که جمع زیادی رویت هلال را انکار نکنند و گمان اشتباه در آن دو عادل تقویت نشود؛
  3. شهرتی که موجب علم یا اطمینان باشد؛
  4. گذشت ۳۰ روز از اول ماه قبل؛
  5. حکم حاکم شرع»

در مسئله 972  هم تاکید شده است :

« اگر اول ماه شوال از طریق رؤیت هلال حتی در افق شهرهای مجاور و هم‌افق یا از طریق شهادت دو فرد عادل و یا از طریق حکم حاکم ثابت نشود، باید آن روز را روزه گرفت.»

در مسئله 973 هم تاکید شده است:

«روزی را که انسان شک دارد آخر رمضان است یا اول شوال، باید روزه بگیرد؛ اما اگر در اثنای روز ثابت شود که اول شوال است، باید افطار کند، هرچند نزدیک مغرب باشد.»

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

همچنین، علاقه‌مندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانیkhameneibook.ir مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha