خدمت به نونهالان و نوجوانان، هدیه‌ای الهی که نصیب هر فردی نمی‌شود + صوت
کد خبر: 4140863
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

خدمت به نونهالان و نوجوانان، هدیه‌ای الهی که نصیب هر فردی نمی‌شود + صوت

طاهره روشنیان، مدیر واحد خردسالان جامعة‌القرآن و اهل‌البیت (ع) همدان گفت: حدود شانزده سال آموزش آموزه‌های قرآنی به خردسالان و نوجوان را نعمتی از طرف خداوند می‌دانم که نصیب هر فردی نمی‌شود و این انگیزه‌ای است تا در انجام هرچه بهتر و با نشاط‌تر این امر بکوشم.

طاهره روشنیان، ‌مدیر واحد خردسالان جامعة‌القرآن‌ و اهل‌‌البیت(ع) همدانطاهره روشنیان، ‌مدیر واحد خردسالان جامعة‌القرآن‌ و اهل‌‌البیت(ع) همدان است. او در آخرین ترم تحصیل در رشته علوم تربیتی با مؤسسه جامعة‌القرآن آشنا، سپس در طرح آزمایشی حفظ یک‌ساله قرآن حضور پیدا می‌کند و از بین 100 شرکت‌کننده جزو 18 نفرِ موفق به حضور در دوره اصلی می‌شود.

همین موضوع موجب می‌شود تا انگیزه‌اش برای حفظ، سرعت گیرد و حفظ قرآن جزو اولویت‌های زندگی‌اش می‌شود، پس از رسیدن به درجه حفظ کل، گویا گنجی را دریافت کرده که می‌خواهد سایرین را از آن بهره‌مند کند و عطش دیگران را با نوشاندن جرعه‌های گوارا از این دریایی بیکران، برطرف کند و همین جرقه حضورش در امر تدریس قرآن می‌شود.

عضویت در مجمع اساتید حافظان و قاریان همدان، عضویت در شورای قرآنی تبلیغات اسلامی همدان، عضویت در انجمن بانوان فرهیخته استان، عضو و نایب رئیس انجمن مدرسان قرآن همدان از جمله مواردیست که در کارنامه فعالیت وی درج شده است.  در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با مدیر واحد خردسالان جامعةالقرآن همدان را می‌خوانید؛


بیشتر بخوانید؛


ایکنا ـ تعامل شما با جامعةالقرآن از کجا آغاز شد؟

پس از حفظ کل قرآن علاقه‌مند شدم تا دیگران را نیز از برکات آن منتفع کنم یا حداقل در آگاه کردن سایرین به این موضوع، قدم‌هایی بردارم، چرا که معتقدم هنگامی که قرآن را در سینه حفظ دارید گویا قدرت ماورایی با انسان است و از هیچ چیز واهمه ندارید، بنابر این کم کم کلاس‌هایی را طی تعامل با مسجد محله تشکیل دادم تا اینکه پیشنهاد همکاری با جامعةالقرآن در سال 1383 به عنوان مربی، مطرح شد. به اندازه‌ای از این موضوع خوشحال شدم که برایم تفاوت نداشت کلاس‌هایم در مرکز شهر یا در منطقه‌ای دور باشد.

همچنین طی آن سال‌ها از سوی یکی از مراکز قرآنی برای امر تدریس به مدت یکسال به شهر مریانج رفت و آمد داشتم تا به خانمی که علاقه‌مند به حفظ کل بود، آموزش دهم.

ایکنا ـ از چه سالی به عنوان مدیر واحد خردسالان همدان معرفی شدید؟

از سال 1386 به عنوان مدیر این واحد فعالیتم را آغاز کردم. چند سالی نیز به عنوان مربی تخصصی حفظ در واحد بانوان مشغول بودم، اما باید بگویم از هنگامی که در واحد خردسالان مشغول شدم، متوجه شدم، زمینه مساعد‌تری میان نونهالان و خردسالان برای فراگیری آموزه‌های قرآنی است. معتقدم همراهی با خردسالان و نوجوانان، هدیه‌ و هبه‌ای است که نصیب هر فردی نمی‌شود.

کد

ایکنا ـ این واحد از جامعةالقرآن دارای شعب در سطح همدان است؟

بله، پیش از کرونا 30 شعبه در شهر همدان و روستاهای اطراف داشتیم. در دوران کرونا فعالیت غیرحضوری نیز به مؤسسه اضافه شد و حتی قرآن‌آموزانی از کانادا جذب شدند، اما به تدریج تعداد شرکت‌کنندگان حضوری دوره‌ها کم شد و هزینه‌ اجاره‌بها نیز بالا رفت و در حال حاضر دارای 22 شعبه و تقریباً 250 قرآن‌آموز هستیم و در دوره‌های غیر حضوری نیز از 15 استان قرآن‌آموز داریم.

در کنار این فعالیت، مجموعه دارالحفاظ کودک و نوجوان را با هدف تربیت مبلّغان بین‌المللی راه‌اندازی کردیم. انجام فعالیت‌های تخصصی علوم قرآنی، آموزش مفردات قرآنی و راهنمایی حافظان بسیار مسلط بر محفوظاتشان از جمله محوریت‌های دارالحفاظ کودک و نوجوان است.

ایکنا ـ پذیرش قرآن‌آموز در واحد خردسالان از چه سنی است و درباره نحوه فعالیت‌های آموزشی آن بگویید.

قرآ‌ن‌آموزان را از حدود چهار سال به بالا تا نوجوانی پذیرش می‌کنیم به عبارت دیگر اگر هنگام ثبت‌نام، قرآن‌آموز گزینه بزرگسال را انتخاب نکند، به مجموعه‌های بزرگسال جامعةالقرآن هدایت نمی‌شود.

در مؤسسه بر روی حفظ موضوعی قرآن، تجوید، روخوانی و روانخوانی، حفظ جزء ۳۰ و نیز حفظ کل قرآن متمرکز هستیم. البته بیشتر افراد، جامعةالقرآن را با آموزش حفظ به روش اشاره می‌شناسند که این دوره‌ای کوتاه (حدود چهار تا پنح ماه) ویژه چهارساله‌هاست و از پنج سالگی، آموزش حروف را به قرآن‌آموزان آغاز می‌کنیم و سپس براساس توانایی و استعداد طرح‌های مختلف حفظ موضوعی، ترتیبی و جزء سی‌ و ... کار می‌شود.

طاهره روشنیان، ‌مدیر واحد خردسالان جامعة‌القرآن‌ و اهل‌‌البیت(ع) همدان

ایکنا ـ آیا قرآن‌‌آموزان مؤسسه طی این سال‌ها حائز رتبه نیز شده‌اند؟

بله، مؤسسه سال گذشته، ۱۳ نخبه رتبه برتر کشوری از حافظان قرآن داشت. همچنین در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در همایشی با عنوان نخستین مراسم تکریم پرچم‌داران خدمت به قرآن کریم در مناطق محروم، فعالیت ما معرفی و تجلیل شد.

ایکنا ـ به نظر شما بهترین سن برای آغاز حفظ قرآن، چه سنی است؟

معتقدم فرزندان تا پایه ششم ابتدایی اگر بتوانند به درجه حفظ کل برسند، مهم است چون پس از آن فشارهای درسی زیاد است و اینکه حفظ هم حفظ تخصصی یک ساله نباشد، مگر اینکه والدین خود حافظ قرآن باشند یا با استاد تخصصی در ارتباط باشند تا با بازی و ترفندهای تربیتی این امر را انجام دهند تا زمینه دل‌زدگی فرزندان را فراهم نکند.

ایکناـ بیشتر والدین به دنبال حفظ ترتیبی فرزندان هستند، شاید به این دلیل که از اهمیت و جایگاه حفظ موضوعی مطلع نیستند، آیا شما هم معتقدید، فقط حفظ ترتیبی؟

قطعاً حفظ ترتیبی مفیدتر است چون فردی که حافظ کل قرآن باشد، حفظ موضوعی برای او آسان است، اما نباید به فرزندان فشار بیاورند با وجود اینکه معتقدم بچه‌ها قرآن را دوست دارند چون فطرتا خداجو هستند. باید استعدادیابی و براساس آن بدون فشار و زور و راهنمایی شوند. بنابراین استعدادیابی مهم است.

ایکنا ـ درباره مهمترین دغدغه‌ای که طی این سال‌ها فعالیت در بخش مردمی داشتید، بگویید.

عمده‌ترین دغدغه این روزها مربوط به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. سامانه‌ای با عنوان حمد طراحی شده است که تمام موارد بیمه و اعطا و تمدید مجوز و... منوط به این سامانه و بارگذاری مدارک در این سامانه است، موضوعی که زمان‌بر است. مؤسسه‌ای که در روستایی به دور از امکانات دیجیتالی و اینترنت فعالیت می‌کند، چگونه می‌تواند با بارگذاری مدارک از مزایایی که براساس آن برای مؤسسات در نظر می‌گیرند، بهره‌مند شود.

دستگاه‌های متولی امور قرآنی آمدند تا کمک‌کننده بخش مردمی باشند و نه بار اضافی به آنها تحمیل کنند. بنابراین درخواستم از مسئولان این است که در صورت امکان شرایطی فراهم شود تا حداقل شعب پرجمعیت را ارزیابی کنند تا از این موضوع معاف باشند.

انتهای پیام
captcha