تحلیل‌های قوی‌تر باعث بررسی جامع‌تری در حوزه جمعیت می‌شود
کد خبر: 4141532
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷

تحلیل‌های قوی‌تر باعث بررسی جامع‌تری در حوزه جمعیت می‌شود

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد گفت: موارد علمی و تحقیقاتی باعث ارائه تحلیل‌های قوی‌تری می‌شود تا بتوانیم بررسی جامع‌تری در حوزه جمعیت در سطح جامعه داشته باشیم.

فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد، امروز 27 اردیبهشت‌ماه، در نشست تخصصی «بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسئله جمعیت» که در سالن همایش کاظمی آشتیانی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: واقعیت مطلب در چند موضوع از سوی پژوهشگران مطرح شده که در حوزه جمعیت در چشم‌انداز به ما کمک‌ می‌کند، چرا که بدون فرزندآوری نمی‌توانیم ایرانی قوی داشته باشیم و از طرفی در این خصوص زمان کافی هم نداریم و وقت ما محدود است.

وی ادامه داد: موارد علمی و تحقیقاتی باعث ارائه تحلیل‌های قوی‌تری می‌شود تا بتوانیم بررسی جامع‌تری در حوزه جمعیت در سطح جامعه داشته باشیم. از آنجا که مسئله بانوان و خانواده مغفول مانده، لذا برای اولین‌بار کمیسیون بانوان و خانواده تشکیل شد و اکنون یک‌ساله شده است و در حوزه ساختاری در چهار سطح فعالیت داریم که شامل سطح محلی، استانی، شورای شهر در سطح کشور و در سطح بین‌المللی بوده که حوزه اثرگذاری زنان در سطح بین‌الملل است.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد گفت: علاوه بر نگاه ساختاری، نگاه بودجه‌ای هم داریم و در شهرداری تاکنون اقدامی در حوزه جمعیت و خانواده که منسجم باشد انجام نشده است و در برنامه 1401 و 1405 برای اولین‌بار برش ویژه‌ای دیده شد تا این نکات و مسائل به عنوان سیاست‌های تکمیلی در مجموعه شهرداری اضافه و بررسی شود.

وی اضافه کرد: این سیاست در دو بخش کارکنان مجموعه شهرداری که حدود 70 هزار جمعیت مشهد را که  اثرگذار است دربردارد و پس از آن برای سه میلیون جمعیت شهر و سپس برای سی میلیون زائر برنامه‌ریزی شده است.

سلیمی اظهار کرد: بر این اساس بودجه بانوان در شهرداری برای اولین‌بار انجام شد که بودجه پارسال هشتاد میلیارد تومان بود، اما با این اتفاق امسال 340 میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است. در حوزه زنان، خانواده و جمعیت اختلال گفتاری نداریم، اما اختلال شنیداری در بخش مدیریتی داریم و لذا در این خصوص سطح نگاه باید هم‌ارز ما شود و باید آقایان مسئول و افراد تأثیرگذار در این حوزه پاسخگو باشند و همچنین دغدغه پیدا کنند.

وی تصریح کرد: گفتمان جدیدی را در حوزه  بانوان و خانواده به‌عنوان تعالی زیست‌پذیری شهری در حوزه بانوان مطرح کرده‌ایم با این هدف که این شهر چگونه باید برای حوزه زن و خانواده آماده باشد.

طرحی برای مادر و کودک در مبلمان شهری اعمال شود

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد  اظهار کرد: ما در حوزه زن و جمعیت فقط نگاه فرهنگی نداریم، بلکه نگاه شهرسازی، نگاه عمران و حمل و نقل هم داریم، به عنوان مثال در شورای شهر مشهد مصوب شد تا برای راحتی بانوان به جای ون از مینی باس دو در استفاده شود.

وی بیان کرد: علاوه بر حوزه ساختاری و برنامه‌ و بودجه، اداره کل بانوان در شهرهای بزرگتر و مدیریت بانوان در شهرهای کوچکتر ایجاد شود تا مسائل این حوزه در اینجا تجمیع شود. ما کار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید انجام دهیم،  لذا در مدیریت شهری باید این امر مورد توجه قرار گیرد و در حوزه سخت‌افزار طراحی متفاوت برای مادر و کودک در سطح شهر صورت گیرد.

سلیمی ادامه داد: مدیریت شهری باید در این حوزه دغدغه‌مند باشد، اما توسعه پارک‌های بانوان نیز از دیگر موارد است. در واقع در خصوص توسعه پارک بانوان ما قصد جداسازی نداریم، بلکه می‌خواهیم نیازهای بانوان با هر عقیده بر اساس علایقشان در محیط امن برطرف شود، چرا که بیشترین افراد که از خدمات شهری استفاده می‌کنند بانوان هستند.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد گفت: لذا باید شهرداری به این قضیه فکر کند و علاوه بر اینکه در حوزه سخت‌افزار ورود کرده‌ایم و باید اقداماتی داشته باشیم، همچنین در حوزه نرم‌افزاری نیز در بخش تشکل‌های بانوان با توجه به اینکه به موارد اداری واقف نیستند برای اولین‌بار تشکل‌های بانوان را شناسایی کردیم که تاکنون چهارصد تشکل شناسایی شده که گروه‌بندی می‌شوند و برای اولین‌بار ردیف بودجه جداگانه در شهرداری برای آن در نظر گرفته شد و 30 درصد از بودجه برای تشکل‌ها بود و بخشی در اختیار تشکل بانوان قرار گرفته است تا در حوزه‌های خانواده و جمعیت فعالیت کنند.

دریافت مجوز برای راه‌اندازی 13 مرکز مشاوره در مناطق مشهد

سلیمی افزود: سه درخواست بانوان از شهرداری در حوزه‌های مشاوره خانواده، سلامت  خانواده و اشتغال و کارآفرینی است و بر این  اساس برای راه‌اندازی 13 مرکز مشاوره خانواده در فرهنگسراهای 13 گانه مشهد مجوز گرفته‌ایم  و تا یک ماه آینده این اتفاق رقم خواهد خورد.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر مشهد با اشاره به اقدامات شهرداری ویژه کارکنان این مجموعه در راستای جمعیت و فرزندآوری بیان کرد: در جامعه 70 هزار نفره شهرداری تقبل هزینه‌های درمان در زمینه سقط جنین و درمان ناباروری در نظر گرفته شده است، همچنین 10 میلیارد تومان با جهاددانشگاهی در حوزه ناباروری قرارداد بسته‌ایم.

وی گفت: علاوه بر حوزه ناباروری در خصوص برگزاری دوره‌های تربیت فرزند و ... فعالیت‌هایی انجام شده، ضمن اینکه نتایج سلامت بانوان در حوزه غربالگری سرطان‌ها آمار بالایی است و در زنان کارمند بیشتر شده است، لذا اگر زود تشخیص داده شود نیاز به شیمی درمانی هم ندارد و با دارو درمان خواهد شد. غربالگری‌های رایگان در حاشیه شهر و فرهنگسراهای شهرداری از دیگر خدمات بوده است و علاوه بر این هدایای فرزندآوری برای کارکنان شهرداری افزایش یافته است.

انتهای پیام
captcha