روایت پژوهشگر آمریکایی از پیشنهاد سینمایی سردار سلیمانی + صوت
کد خبر: 4142766
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
در نشست تخصصی «بررسی نقش صهیونیست‌ها در سینمای جهان» مطرح شد

روایت پژوهشگر آمریکایی از پیشنهاد سینمایی سردار سلیمانی + صوت

جان یوبل، محقق و پژوهشگر آمریکایی در نشست تخصصی بررسی نقش صهیونیست‌ها در سینمای جهان گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی به دلیل دوستی با کشورهای غربی یا سلطه‌ای که صهیونیست‌ها روی آنها دارند، هیچ‌گاه به سمت فعالیت‌های مشترک نمی‌روند، در حالی که شنیده‌ام حاج قاسم پیشنهاد تشکیل اتحادیه سینمای جهان اسلام را به فیلمسازانی چون حاتمی‌کیا و مجیدی داده بود.

نشست تخصصی «بررسی نقش صهیونیست‌ها در سینمای جهان»

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصی «بررسی نقش صهیونیست‌ها در سینمای جهان» عصر دوشنبه اول خرداد با حضور جان جیمز یوبل، محقق و پژوهشگر آمریکایی؛ حمید العامری، فیلمساز اردنی و محمد ابوالجدایل، فیلمساز و فعال رسانه‌ای، در سومین روز از جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» در پردیس سینمایی مهر کوه‌سنگی مشهد برگزار شد.

در ابتدای جلسه بویل در سخانی بیان کرد: سپتامبر سال گذشته نقطه آغازی بر تحولات جدید در آمریکا بود. در آن تاریخ «کانی وست»، موسیقیدان آمریکایی، شروع به فعالیت‌ ضدصهیونیستی کرد. وی با حرف‌ها و سخنان خود به نقش صهیونیست‌ها در جریان‌های مخرب جهان می‌پرداخت. افشاگری او باعث عصبانیت صهیونیست‌ها شد و با روش‌های مختلف شروع به آزار او کردند.

نفوذ صهیونیست‌ها در آمریکا

این پژوهشگر آمریکایی ادامه داد: نفوذ صهیونیست‌ها در آمریکا تنها به هنر به ویژه سینما خلاصه نمی‌شود، بلکه تمامی عرصه‌ها را در بر می‌گیرد، زیرا در ورزش، سیاست و اقتصاد هم صهیونیست‌ها حضور بسیار جدی دارند. این امر باعث شده است که جامعه آمریکایی بسیار تحت تأثیر صهیونیست‌ها باشد و کوچک‌ترین حرکت اعتراضی نسبت به آنها با برخورد شدید دولت مواجه شود. در سینما نیز بسیاری از آثاری که ساخته می‌شود با نظارت صهیونیست‌ها به نمایش در می‌آید، لذا هیچ اثری که به نوعی صهیونیست‌ها را زیر سؤال برد در آمریکا تولید نمی‌شود. در چنین فضایی اگر هنرمندی بخواهد علیه صهیونیست‌ها اثری را تولید کند، با حمله همه‌جانبه آنها مواجه شود و کارش به خطر می‌افتد یا مجبور به مهاجرت از آمریکا می‌شود.

وی بیان کرد: برخی تندروی‌ها باعث شده‌اند که کارهای خوبی در کشورهای اسلامی تولید نشود و تنها ایران بار سینمای جهان اسلام را بر دوش بکشد. برای نمونه فیلمسازی مثل مجیدی با ساخت «محمد رسول‌الله» خلأ یک اثر اسلامی درباره پیامبر(ص) را جبران کرد. مشترکات بسیاری در جهان اسلام وجود دارد که اگر می‌شد آنها را مد نظر قرار داد مطمئن باشید که اتفاقات بسیار خوبی در سینما رخ می‌داد، اما متأسفانه بسیاری از کشورهای اسلامی به دلیل دوستی با کشورهای غربی یا سلطه‌ای که صهیونیست‌ها روی آنها دارند، هیچ‌گاه به سمت فعالیت‌های مشترک نمی‌روند. شنیده‌ام که حاج قاسم پیشنهاد تشکیل اتحادیه سینمای جهان اسلام را به فیلمسازانی چون حاتمی‌کیا و مجیدی داده بود. این امر نشان می‌دهد این سردار تنها نابغه نظامی نبود، بلکه در حوزه‌هایی چون فرهنگ و هنر نیز صاحب‌نظر بود.

یوبل تأکید کرد: سال‌هاست ایران با تولید آثار دینی و انقلابی جهان اسلام را مخاطب خود قرار داده است. برای نمونه سریال یوسف پیامبر(ع) با استقبال خیره‌کننده مردم مواجه شد، به‌ نحوی‌ که در زمان پخش آن در بسیاری کشورهای مسلمان، خیابان‌ها خالی از مردم می‌شد. ایران نقش مهمی در جهان اسلام دارد، چون کارهای سینمایی این کشور نمود بارز اخلاقیات و مفاهیم دینی و قرآنی است و امیدوارم جشنواره‌هایی نظیر فیلم «ایثار» بیشتر برگزار شود تا به واسطه آن استعداد‌های جوان شناسایی و با حمایت از آنها آثار خوبی تولید شود.

بنابر این گزارش العامری، فیلمساز اردنی، نیز در این نشست تأکید کرد: همزمان با ظهور سینما در غرب، کشورهای اسلامی نیز تحت تأثیر این هنر قرار گرفتند، اما متأسفانه هیچ‌گاه حکومت‌های اسلامی نتوانستند از این ابزار برای اشاعه فرهنگ اسلامی و انقلابی بهره ببرند، چون کشورهای استعماری به ویژه صهیونیست‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دادند.

ضرورت اصلاح نحوه پخش بین‌المللی آثار سینمای ایران

وی ادامه داد: در چنین شرایطی تنها ایران بود که  در این حوزه قد علم کرد. البته منظورم ایران بعد از انقلاب است، چون سینمای پیش از انقلاب در خدمت فرهنگ غرب بود. بعد از انقلاب اسلامی پیام‌های ضد استعماری در بسیاری از فیلم‌های ایرانی دیده شد. باید نحوه پخش بین‌المللی آثار ایرانی اصلاح شود تا مردم سراسر جهان با آثار سینمای ایران آشنا شوند.

محمد ابوالجدایل، فیلمساز و فعال رسانه‌ای، نیز گفت: اشتباه محض است که فکر کنیم تنها فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی جزو فیلم دینی و اسلامی هستند، چون باید با ساخت آثار معاصر و انقلابی به نقش صهیونیست‌ها در جهان اشاره کرد. البته آنها مشکلاتی را پیش می‌آورند، اما اگر کشورهای مسلمان به وحدت و اتحاد قلبی برسند، آنان همانند سدّی در مقابل تولیدات اسلامی نخواهند بود. جشنواره ایثار یکی از اقدامات مؤثر در این راستاست.

یادآور می‌شود نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» از ۲۹ اردیبهشت الی ۳ خرداد به همت معاونت فرهنگی و آموزشی اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در پردیس سینمایی مهر کوه‌سنگی مشهد با حضور هنرمندان سینما و تلویزیون در حال برگزاری است.

محمد حاتمی

انتهای پیام
captcha