تیغ شمشیر دختران مسلمان بر کلیشه‌های غلط غربی
کد خبر: 4147709
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴

تیغ شمشیر دختران مسلمان بر کلیشه‌های غلط غربی

زنان و دختران مسلمان ساکن لندن با حضور در کلاس‌های شمشیربازی در جلسات هفتگی خود از هنرهای خلاقانه مانند کلاژ، طراحی، عکاسی و شعر نیز برای تسهیل در بیان معضلات پیش روی خود بهره می‌برند، آنها در این جلسات، مسائلی در مورد نژادپرستی، اسلام‌هراسی و نوع تصویر کشیدن مسلمانان در رسانه‌ها را هم بررسی می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از Londinist، وقتی به شمشیربازی فکر می‌کنید، چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ احتمالاً دختر شمشمیرباز مسلمان نیست.

در سرتاسر لندن، در مراکز اجتماعی و مدارس متوسطه، زنان و دختران مسلمان یک فلوره (از شمشیرهای مورد استفاده در ورزش شمشیربازی) برمی‌دارند و آماده مبارزه می‌شوند. زینب 12 ساله از منطقه ردبریج می‌گوید: ما در حال شکستن کلیشه‌ها هستیم، زیرا شمشیربازی، ورزشی تحت سلطه مردان سفیدپوست است. دختران مسلمان می‌توانند هر کاری که ما می‌خواهیم انجام دهند، ما ورزشکار هستیم، اعتماد به نفس داریم، قوی هستیم و می‌توانیم هر چیزی که می‌خواهیم باشیم.

شمشیربازی دختران مسلمان محصول همکاری بین مؤسسه خیریه مصلحت (Maslaha) با شمشیربازی بریتانیا است؛ مصلحت، رویکردی خلاقانه برای مقابله با مسائل اجتماعی مؤثر بر جوامع مسلمان دارد.

لطیفه، 14 ساله از تاور هملتز می‌گوید: در مدارس و جوامع در سطح مردمی و با هدف تسهیل فضایی برای دختران و زنان تمرکز می‌کنیم تا به صورت کلامی، خلاقانه و فیزیکی مفروضات و روایت‌های مربوط به هویت‌های جنسی، نژادی، مذهبی و سایر هویت‌های خود را به چالش بکشند. شاید فکر کنید که یک شمشیرباز شبیه من نیست، اما من یک شمشیرباز هستم. وقتی شمشیربازی می‌کنم، احساس قدرت و آزادی دارم.

یک ورزش منحصر به فرد سازگار

ابتهاج محمد، شمشیرباز آمریکایی می‌گوید:‌ شمشیربازی نه تنها یک ورزش عالی برای زنان و دختران مسلمان است که به‌طور فیزیکی کلیشه‌ها و روایت‌هایی را که در مورد ضعف و فقدان عاملیت زنان وجود دارد، از بین می‌برد. بلکه این یک ورزش بسیار قابل دسترس برای زنان مسلمان است. ابتهاج، برنده مدال المپیک 2016 ایالات متحده در شمشیربازی می‌گوید با شمشیربازی، توانست لباسی مشابه سایر افراد بپوشد. برای اولین بار واقعاً احساس کرد که بخشی از تیم است.

در شمشیربازی دختران مسلمان، هنگامی که لباس ورزشی خود را پوشیدید، تنها چیزی که اهمیت دارد انرژی و شادی است که به جلسه تمرین می‌آورید. این یک فضای امن برای افراد است که همانطور که هستند بیایند، بدون اینکه نگران پذیرش، تجلیل یا مطابقت با کلیشه یک ورزشکار باشند. شمشیربازی کسانی را جذب می‌کند که معمولاً در ورزش شرکت نمی‌کنند و با تمرکز بر خلاقیت و بحث سیاسی در شمشیربازی دختران مسلمان، جذابیت آن افزایش می‌یابد.

شمشیربازی دختران مسلمان: جنبشی که کلیشه ها را برش می‌دهد

سارا از ردبریج می گوید: جنبه اجتماعی به من کمک کرد تا اعتماد به نفس، عزت نفس و ایجاد روابط دوستانه و حضور در جامعه را افزایش دهم. این برای سلامتی و تندرستی من و همچنین یادگیری یک مهارت جدید با دخترم مفید است. این به ما زمان می‌دهد تا روابط خود را بسازیم و لذت ببریم.

زینب 12 ساله می‌گوید: زنان جوان مسلمان به نظر می‌رسند که هیچ آرزویی ندارند، ما نمی‌توانیم رؤیا داشته باشیم، این وحشتناک است. شمشیربازی به خودی خود یک هنر قدرتمند است. ما از این بهره می‌بریم و بر قدرت تجسم، ایجاد اعتماد به نفس، انعطاف‌پذیری که با برداشتن شمشیر و پرتاب کردن به جلو می‌آید، تمرکز می‌کنیم. من عاشق این هستم که به مردم بگویم یک شمشیرباز هستم، مردم از من انتظار ندارند که این را بگویم چون دختر هستم. وقتی شمشیر را در دست دارم احساس می‌کنم قوی هستم.

شمشیربازی، بهانه‌ای برای طرح معضلات

در کنار شمشیربازی در جلسات هفتگی، از هنرهای خلاقانه مانند کلاژ، طراحی، عکاسی، فعالیت‌های انعکاسی و شعر نیز برای تسهیل در بیان معضلات پیش روی دختران جوان مسلمان استفاده می‌شود، آنها در جلسات خلاقانه خود، مسائلی را در مورد نژادپرستی، تبعیض جنسیتی، اسلام‌هراسی و نوع تصویر کشیدن مسلمانان در رسانه‌ها بررسی می‌کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان گفت: چنین فضایی به ندرت در فضای بحرانی هزینه زندگی، کاهش خدمات اجتماعی، درمانی و جوانان و اسلام‌هراسی در رسانه‌ها و سیاست فراهم می‌شود. علاوه بر این، از چندین دانش‌آموز و دانشجو شنیده‌ایم که می‌گویند عمداً از خدمات بهداشت روان اجتناب می‌کنند، زیرا فکر نمی‌کنند تجارب جوانان مسلمان را درک کنند. فکر می‌کنم اسلام‌هراسی بر سلامت روان جوانان تأثیر گذاشته است؛ این چیزی است که متأسفانه در حال افزایش است، برخی از مردم احساس می‌کنند در امنیت نیستند، به آنها گوش داده نمی‌شود یا درک نمی‌شوند.شمشیربازی دختران مسلمان: جنبشی که کلیشه ها را برش می‌دهد

وی ادامه داد: وقتی سیاستگذاران فقط یک جنبه از هویت افراد را می‌بینند، می‌توانند اشتباهات گسترده‌ای مرتکب شوند که مانع از تحقق اهداف آنها شده و می‌تواند مستقیماً بر رفاه و احساس خود جوانان تأثیر بگذارد. ما اکنون شاهد نسلی از جوانان مسلمان هستیم که از بیان واقعی خود می‌ترسند. به همین دلیل است که شمشیربازی دختران مسلمان بسیار مهم است.

به گفته یکی از مسئولان پروژه شمشیربازی دختران مسلمان، هنگامی که این ابتکار برای اولین بار در شرق لندن آغاز شد، 25 فراگیر یاد گرفتند که چگونه از شمشیر خود برای درس‌های دو ساعته در طول 16 هفته استفاده کنند. اکنون ما جلسات هفتگی مداوم در مراکز اجتماعی و مدارس متوسطه در سراسر بریتانیا در لندن، دانکاستر، برادفورد و بیرمنگام داریم.

وی افزود: پس از 10 هفته جلسات شمشیربازی مدارس، بسیاری از زنان و دختران جوان به شمشیربازی ادامه می‌دهند و به جلسات اجتماعی در شمشیربازی بین نسلی جامعه می‌پیوندند. خیلی‌ها مربی شمشیربازی می‌شوند. ما مربیانی داریم که در حال حاضر در سطح A هستند، مربیانی که شمشیربازان حرفه‌ای بوده، مربیانی که نوه دارند و مربیانی که در جوامع خود فعال و سازمان‌دهنده هستند.

عایشه، 14 ساله از تاور هملتز می‌گوید: پروژه‌های زیادی برای دختران مسلمان وجود ندارد، نه تعداد زیادی به طور خاص برای دختران مسلمان. از اینکه یک دختر مسلمان هستید احساس غرور کنید!

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha