آشنایی با تلاوت و درک معنای قرآن؛ شرط جذب معلم
کد خبر: 4148286
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸
میکائیل باقری بیان کرد:

آشنایی با تلاوت و درک معنای قرآن؛ شرط جذب معلم

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال برای جذب آموزگاران، تلاوت قرآن کریم و درک معنا را به مراحل مصاحبه با آنها اضافه کرده‌ و به‌نوعی سعی کرده‌ایم که این موضوع را امتیازی برای معلمان در نظر بگیریم.

میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورشمیکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در حال پیگیری دو مقوله در رابطه با معلمان هستیم، اول اینکه در دانشگاه فرهنگیان رویکردهایی تغییر کرده که براساس این تغییرات، بناست ورودی‌های 1399 به بعد دانشجومعلمان در حوزه روانخوانی قرآنی تسلط پیدا کنند و سپس فارغ‌التحصیل شوند. موضوع دوم این است که امسال در جذب آموزگاران، تلاوت قرآن کریم و درک معنا را به مراحل مصاحبه با آنها اضافه کرده‌ و به‌نوعی سعی کرده‌ایم که این موضوع را امتیازی برای معلمان در نظر بگیریم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون نیز در حال اجرای طرح اتقان هستیم که براساس آن بناست تمام معلمانی که در دبستان‌ها اعم از آموزگاران، مدیران، معاونان و حتی مربیان پرورشی مشغول فعالیت هستند و تعدادشان بالغ بر 370 هزار نفر است در یک بازه زمانی سه ساله و یا به‌عبارتی یک دوره 60 ساعته را که شامل 24 ساعت روانخوانی قرآن، 20 ساعت تسلط بر مفاهیم سوره‌های جزء 30، حفظ اجمالی تعدادی از سوره‌های جزء 30 و درک معنا است را بگذرانند.

باقری تصریح کرد: این طرح بدین جهت برای معلمان دبستان در نظر گرفته شده است که آنها به‌نوعی مسئول ارائه تمام دروس هستند و ممکن است تخصص و مهارت آنچنانی در حوزه قرآن و مفاهیم آن نداشته باشند و از طریق این طرح بتوانند به یک سطح مورد نظر در این حوزه برسند و در این صورت بتوانند در انتقال مفاهیم قرآنی به دانش‌آموزان موفق‌تر عمل کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که به هر حال در دوره متوسطه اول و دوم معلمان در رشته‌های تخصصی خود مشغول تدریس هستند و طبیعتاً معلمانی که قرآن را تدریس می‌کنند دارای حداقل مهارت معارف قرآنی هستند و دیگر ضرورتی ندارد که این طرح برای آنها اجرایی شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چگونگی انتقال مفاهیم قرآنی از طریق معلم به دانش‌آموزان گفت: برای این موضوع ابزارهایی مانند کتاب‌ها و برنامه‌های درسی را در دسترس داریم که محتوای دروس توسط معلم به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و معلم با استفاده از محتوای درسی، دانش و مهارت لازم را به دانش‌آموزان منتقل می‌کند که این روش بخشی از این مورد را حل می‌کند.

باقری افزود: بخش دیگری از این موضوع که به‌عبارتی فوق‌برنامه هستند و به همکاران در وزارتخانه و اداره‌های آموزش و پرورش باز می‌گردد شامل برگزاری مسابقات قرآن، فعالیت‌های تخصصی دارالقرآن‌ها، کانون‌های فرهنگی تربیتی، انجمن‌های قرآن و عترت و... است که این موارد هم می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

استفاده از آیات و روایات برای درک مطالب کتب دینی 

وی بیان کرد: علاوه بر این موارد نیز براساس اهداف 9 گانه آموزش امور قرآن کریم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، چند سالی می‌شود که سعی شده در تألیف کتب درسی نیز توجه و نظارت لازم صورت گیرد. برای نمونه در کتاب‌های عربی قدیمی برای آموزش ترجمه و درک مطلب از قصه‌های مختلفی استفاده می‌شد، اما چند سالی است که سعی شده برای آموزش ترجمه، تجزیه و تحلیل مطالب در کتاب‌های عربی و دینی از آیات و روایات استفاده می‌شود که این مهم به‌تازگی محقق شده و در حال پیگیری هستیم تا برای سایر دروس هم این موضوع محقق شود.

باقری در پایان گفت: همواره تلاش ما بر این است معلمانی را جذب آموزش و پرورش کنیم که خودشان متخلق به اخلاق قرآنی باشند و در حال حاضر نیز برای تحقق این مهم برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که یکی از این برنامه‌ها راه‌اندازی سامانه نورینو است که به‌نوعی یک کارنامه تربیتی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود و در حقیقت این سامانه کمک می‌کند که در آینده دانشگاه فرهنگیان براساس این کارنامه تربیتی، دانشجومعلمان را جذب کند.

انتهای پیام
captcha