اهدای 20 هزار جهیزیه به خانواده‌های نیازمند
کد خبر: 4150464
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
همزمان با عید قربان انجام می‌شود

اهدای 20 هزار جهیزیه به خانواده‌های نیازمند

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه امسال برنامه داریم تا ۱۰۰ هزار قلم جهیزیه ارائه کنیم، گفت:‌ تا کنون ۲۰ هزار جهیزیه تهیه شده که در ایام عید قربان طی مراسمی به نیازمندان هدیه خواهد شد.

کمیته امدادبه گزارش خبرنگار ایکنا،  نشست خبری حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) امروز پنجم تیرماه در سالن جلسات ساختمان کمیته امداد امام خمینی‌(ره) برگزار شد.

حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) طی سخنانی در این نشست بیان کرد: آخرین آمار خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) دو میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۲۸ خانوار  هستند. ۵۳ درصد از این آمار در روستاها و ۴۷ درصد در شهرها ساکن هستند. 

وی ادامه داد: ۵۲ درصد مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) سرپرست خانم و ۴۸ درصد سرپرست مرد هستند‌. ویژگی‌های احراز این افراد براساس فوت همسر، زنان مطلقه، ایتام، سالمندان نیازمند، خانواده‌هایی که سرپرست آنها زندانی است و سایر خانواده‌هایی که براساس شناسایی ما در دهک یک تا سه قرار می‌گیرند با پرداخت مستمری حمایت می‌شوند. سایر افراد با توجه به نیازمندی‌های آنها از خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) استفاده می‌کنند. 

خدرویسی افزود: برای بیش از پنج میلیون نفر خدمات متنوعی در قالب ۱۲۰ خدمت در سراسر کشور ارائه می‌کنیم. طبق اصل کلی کمیته امداد امام خمینی(ره) مددجویان دو دسته هستند؛ افرادی که حمایتی محسوب می‌شوند یعنی مستعد شغل نیستند خدمات حمایتی برای آنها عملیاتی و اجرایی می‌شود. دسته دوم از مددجویان مستعد توانمند شدن و شغل هستند که مورد حمایت توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات قرار می‌گیرند. 

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: در سال گذشته علاوه بر فعالیت‌های جاری و ساری برای مددجویان، موضوع مردمی سازی امداد و استفاده از ظرفیت مراکز خیریه و نیکوکاری مطرح و بیش از هشت هزار پرونده برون‌سپاری شده است. 

وی با اشاره به سامانه «سها» کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان کرد: این سامانه سبب سرعت، دقت و حفظ کرامت و شأن مددجویان شده است و شناسایی مددجویان و نیازمندان به سرعت از این طریق درحال انجام است. امکان اینکه هر کسی در کمیته امداد امام خمینی(ره) حضور پیدا کند و مستمری برای او ایجاد شود وجود ندارد؛ وضعیت افراد و خانواده‌اش بررسی و متناسب با وضعیت هر فرد حمایت می‌شود.

تأمین مسکن

خدرویسی با بیان اینکه فعالیت در حوزه تأمین مسکن یکی از فعالیت‌های ارزشمند ماست بیان کرد: اعطای وام بلاعوض با اولویت‌بندی و امتیازبندی از جمله این کمک‌هاست. همچنین در حوزه اشتغال نیز فعالیت داریم و در سال گذشته و امسال با توجه به اقداماتی که انجام گرفته پنجاه درصد شغل کشور برای افراد نیازمند در اولویت قرار گرفته است. در سال جاری به پنج دهک اول کشور وام اشتغال داده می‌شود و برای دهک شش و هفت چنانچه شرایط آنها تأیید شود به آنها تسهیلات اشتغال پرداخت می‌شود. 

وی تصریح کرد: در حوزه شناسایی فقیر چون به درگاه الکترونیک کشور متصل هستیم خانوارهای دهک یک تا سه که شناسایی می‌شوند، پس از شناسایی به سراغ این افراد می‌رویم و از آنها درخواست می‌کنیم در کمیته حضور پیدا کنند تا از حمایت‌های موجود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یکی از اقشاری که در حوزه درمان معافیت بیشتری دارند مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند افزود: هزینه درمان در مراکز دولتی برای مددجویان رایگان است‌ و مددجویان ما در انجام خدمات سرپایی هم معافیت دارند و فقط ۱۵ درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. همچنین کمیته امداد امام خمینی(ره) با ارائه بیمه تکمیلی به بیماران صعب‌العلاج با ارائه مدارک، هزینه‌های درمان این افراد را پرداخت می‌کند. 

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) اضافه کرد: ما در حوزه ازدواج پیشرو هستیم و مددجویان علاوه بر اینکه از تسهیلات دولت استفاده می‌کنند در کمیته امداد امام خمینی(ره) برای دختران و بانوانی که مجدد ازدواج می‌کنند، پنج قلم لوازم ضروری تهیه می‌شود. ۸۲ هزار سری جهیزیه پنج قلمی در سال گذشته به نیازمندان تحویل داده شده و امسال برنامه داریم تا ۱۰۰ هزار قلم جهیزیه ارائه کنیم. تا کنون ۲۰ هزار جهیزیه تهیه شده که در ایام عید قربان طی مراسمی به نیازمندان هدیه خواهد شد. 

وی اظهار کرد: در ساختار کمیته امداد امام خمینی(ره) مرکز خدمات مددکاری برای نیازمندان کشور و افرادی که به تهران مراجعه و به دلایلی مشکل پیدا می‌کنند خدمات ارژانسی و فوری ارائه می‌دهد. همچنین نامه‌هایی که نمایندگان مجلس و رئیس جمهور در سفرهای استانی به نیازمندان می‌دهند و یا از طریق دفتر مقام معظم رهبری ارائه می‌شود در این مرکز به قید فوریت انجام می‌شود.

مبلغ یارانه مددجویان

خدرویسی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مددجویان ما بین دهک یک تا سه هستند افزود: پرداخت مستمری نقدی یکی از فعالیت ما از ۱۲۰ خدمتی است که انجام می‌شود. مبلغی که به خانواده یک نفره ارائه می‌شود ۶۶۰ هزار تومان، خانواده دو نفره ۹۳۶ هزار تومان، خانواده سه نفره یک میلیون و ۳۰۸ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و خانواده پنج نفر و بیشتر دو میلیون و ۶۵ هزار تومان است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگار مبنی بر تعداد مددجویان اتباع که مورد حمایت از کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند گفت: اتباعی که مدارک کامل هویتی دارند و نیازمند کمک هستند مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار می‌گیرند اما اکنون آمار دقیقی از تعداد این افراد در دست ندارم.

خدرویسی در رابطه با قانون جوانی جمعیت گفت: خدمات حمایتی که طی تسهیلات دولت برای همگان در نظر گرفته، برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی‌‌(ره) نیز برقرار است؛ ما در حوزه درمان ناباروری فعالیت می‌کنیم و وام و کمک بلاعوض ارائه می‌دهیم. همچنین بسته رفع سوء تغذیه برای مادران و کودکان ارائه می‌شود.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) در رابطه با حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان بیان کرد: یک‌ میلیون نفر دانشجو و دانش‌آموز مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و از خدمات کمک آموزشی استفاده می‌کنند. کمیته امداد در این حوزه به طور ویژه سرمایه‌گذاری کرده است و در بخش فعالیت‌های آموزشی از جمله دستگاه‌های موفق هستیم. دانشجویان و دانش‌آموزان به صورت مستمر مورد بررسی قرار می‌گیرند و پایش می‌شوند.

انتهای پیام
captcha