نخستین جشن تکلیف مهاجران افغانستانی در قم برگزار شد
کد خبر: 4151731
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴

نخستین جشن تکلیف مهاجران افغانستانی در قم برگزار شد

نخستین جشن تکلیف پسران مهاجرین افغانستانی ساکن استان قم با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، نخستین دوره جشن تکلیف دانش آموزان پسر مهاجرین افغانستانی با حمایت اداره کل تبلیغات اسلامی قم و همکاری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم و اداره کل آموزش و پرورش استان قم در شبستان حضرت زهرا(س) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.

در این مراسم معنوی و بانشاط که با حضور ۱۰۰ نفر از دانش آموزان پسر مهاجرین افغانستانی برگزار شد، حجت‌الاسلام سید نوراحمد مبارز، مسئول دفتر تبیان مهاجرین افغانستانی استان قم در خصوص اهمیت استفاده از فرصت جوانی برای خودسازی و حرکت در مسیر تعالی به بیان نکاتی پرداخت.

وی برگزاری این جشن تکلیف را مصادف با زمان و مکانی مبارک توصیف کرد و گفت: نوجوانانی که اکنون مراسم تکلیف خود را جشن می‌گیرند به زمان آن یعنی روز عرفه و مکان آن که در حرم مطهر برگزار شده توجه داشته باشند و سعی کنند این نکته را به فال نیک بگیرند.

وی با بیان این که دانش‌آموزان سعی کنند تا آخر عمر خود پاکیزه زندگی کنند، افزود: باید همواره از خداوند متعال دعای عاقبت‌بخیری داشته باشید چرا که دشمنان دین و مکتب همیشه در تلاش هستند تا مسیر مومنان را تغییر بدهند، همانند یاران حضرت مسلم (ع) که در نهایت ایشان را تنها گذاشتند.

معاون ریاست کل مرکز تبیان در امور حوزات علمیه با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان مهاجر به هیچ وجه نباید خود را دست کم بگیرند، گفت: هر یک از شما می‌توانید در آینده به یک شخصیت بزرگ دینی، سیاسی، علمی و فرهنگی برای کشورتان تبدیل شوید.

توصیه‌ی دیگر حجت‌الاسلام مبارز به دانش‌آموزان حاضر در این مراسم جشن تکلیف این بود که کشور خودشان افغانستان را هیچ‌گاه فراموش نکنند، چرا که همه شهروندان کشور چه آن‌ها که در داخل کشور هستند و چه آن‌ها که در عالم مهاجرت زندگی می‌کنند، نسبت به آینده افغانستان و جامعه و مردم آن مسئولیت و وظایفی دارند که بایستی به آن پایبند باشند.

حجت‌الاسلام مبارز ابراز کرد: انجام واجبات نظیر نماز و روزه و ترک محرمات تنها وظایف مسلمانان نیست. هر یک از مسلمانان باید در همه ابعاد به دین و مکتب و مذهب‌شان خدمت کنند و به فکر رشد و تعالی جامعه باشند و از برخی از فساد‌ها و بی بند و باری‌ها در آن بکاهند.

برگزاری کارگاه بیان احکام و مبانی اعتقادی و بینشی در سن تکلیف یکی دیگر از برنامه‌های این مراسم بود که با مدیریت کارشناس حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.

حجت‌الاسلام فتاح، کارشناس بخش نوجوانان فاطمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصوم(س) گفت: عمل به احکام اسلامی نیاز اساسی انسان برای سعادت دنیا و آخرت است.

وی با اشاره به اهمیت فلسفه و چرایی احکام صادره از سوی خداوند متعال و واجب یا حرام یا مستحب یا مکروه بودن یک امر در ذهن نوجوانان امروزی افزود: اصولا برخی از احکام فارغ از اینکه دین در مورد آن حکمی داده باشد، از نگاه عقلی نیز فلسفه آن‌ها را درک می‌کنیم نظیر بد بودن ظلم و تهمت و غیبت.

وی تصریح کرد: دلایل و فلسفه برخی از احکام به مرور زمان برای ما روشن شده است، مانند کراهت ایستاده آب خوردن در شب، برخی از احکام نیز چرایی و فلسفه آن برای ما پوشیده است و ان شا‌ءالله در هنگام ظهور حضرت حجت (عج) بر ما آشکار خواهد شد.

این کارشناس تربیتی در توضیح شرایط وجوب تقلید اشاره کرد: با رسیدن سن انسان به سن بلوغ و یا علایم بدنی آن و همچنین داشتن قوه عاقله و نیز قدرت بر انجام حکم، شخص مکلف می‌شود و باید از یک مرجع دینی تقلید کند. انتخاب مرجع تقلید نیز یک رکن عقلی همانند ضرورت مراجعه به پزشک متخصص برای درمان بیماری است.

فتاح با تاکید بر اینکه بحث تقلید در فروع دین است و در اصول دین باید با تحقیق و استدلال به آن‌ها رسید، گفت: تقلید در اصول دین به هیچ وجه جایز نیست و خود انسان باید به آن‌ها برسد. اصول دین یک بحث معرفتی است و سطح معرفت انسان‌ها نیز متفاوت است بنابراین هر شخص با استدلال متناسب با معرفت خود به اصول دین می‌رسد. البته علمای دینی با تالیف کتب و سخنرانی‌ها و جزوات می‌توانند کمک‌کننده باشند، اما فرد مسلمان با باور قلبی خود باید به اصول دین یقین پیدا کند.

اجرای مسابقه ویژه دهه ولایت و اهدای جوایز نقدی به برترین‌ها و اجرای گروه سرود معراج الهدی از دیگر برنامه‌های جشن تکلیف فرزندان مهاجرین افغانستانی مقیم قم بود.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم دانش آموزان از موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) بازدید کردند و به آنان هدایا و تبرکی آستان مقدس اهدا شد.

انتهای پیام
captcha