تصویری از اتفاقات پایان جهان در سوره واقعه + تلاوت
کد خبر: 4153360
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۱
سوره‌های قرآن/ 56

تصویری از اتفاقات پایان جهان در سوره واقعه + تلاوت

در مورد آخرالزمان و پایان جهان نظریه‌های مختلفی وجود دارد، اما بیشتر نظریه‌ها بر این باور هستند که اتفاقات شگفت‌آور و سختی جهان را فرامی‌گیرد. سوره واقعه تصویرگر این وضعیت است.

سوره واقعهبه گزارش ایکنا، پنجاه و ششمین سوره قرآن کریم «واقعه» نام دارد. این سوره با 96 آیه در جزء 27 قرآن کریم قرار گرفته است. این سوره که مکی است، در ترتیب نزول، چهل و چهارمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.

«واقعه» به معناى پيشامد و حادثه، يکى از نام‌هاى روز قیامت است؛ این سوره را به این دلیل واقعه‌ نامیده‌اند که این واژه در اولین آیه به کار برده شده است.

سوره واقعه درباره روز قیامت و اتفاقات آن سخن می‌گوید؛ روزی که در آن، مردم دوباره زنده می‌شوند و به اعمال دنیایی آنها رسیدگی می‌شود. ابتدا برخی از حوادث آن مانند تغییر وضعیت زمین، وقوع زلزله در آن و متلاشی‌شدن کوه‌ها را بیان می‌کند؛ سپس مردم را به سه دسته تقسيم می‌کند و عاقبت هر گروه را بيان مى‌كند:

  • گروه سبقت گیرندگان
  •  گروه راست
  • گروه چپ 

پس از آن در پاسخ به گروه چپ كه به تکذیب پروردگاری خدا و روز قیامت و قرآن‌ مشغول بوده‌اند، دلایلی ذکر می‌‌کند و انسان را به توحید و ایمان به روز قیامت دعوت مى‌کند.

در مورد محتواى سوره واقعه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

آغاز ظهور قيامت و حوادث سخت و وحشتناک آن؛ گروه‌بندى انسان‌ها در آن روز به سه دسته، براساس کارهایی که در دنیا انجام داده‌اند؛ بحث در مورد جایگاه انسان‌های نزدیک به خداوند و انواع پاداش‌هاى آنها در بهشت؛ بحث درباره گروه دوم يعنى گروه راست و انواع نعمت‌های الهی به آنها؛ بحث درباره گروه چپ و مجازات‌هاى دردناک آنها در جهنم؛ بیان دلایلی برای اثبات معاد از طريق بيان قدرت خداوند و خلقت انسان از نطفه بی‌ارزش، و وجود زندگی در گياهان، و بارش باران و نور آتش كه نشانه‌هايى از خداوند هستند.

به تصویر کشیدن حالت مرگ انسان و انتقال او از اين جهان به جهان ديگر و پاداش مؤمنان و مجازات كافران از دیگر موضوعاتی است که در سوره واقعه به آن پرداخته شده است.

گروه راست، بهشتیان و گروه چپ، جهنمیان هستند. اما در مورد گروه «سبقت‌گیرندگان» که در آیه 10 سوره واقعه آمده و می‌فرماید «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ: و سبقت‌گيرندگان مقدمند»، مفسران نظرات مختلفی دارند. سیدمحمدحسین طباطبایی از آیات دیگر قرآن، نتیجه می‌گیرد منظور از «سابقون» نخست، سبقت‌گیرندگان در کارهای خیر و منظور از «سابقون» دوم، سبقت‌گیرندگان در رسیدن به بخشش و رحمت خداوند است؛ چرا که سبقت در انجام کار خیر، پیشی‌گرفتن انسان در رسیدن به بخشش خداوند را به همراه دارد.

 تلاوت سوره کامل واقعه توسط استاد عبدالباسط 

انتهای پیام
captcha