استقبال 400 خانواده‌ ایرانی از فرزندخواندگی کودکان نیازمند پیگیری درمان
کد خبر: 4155169
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
علی‌محمد قادری اعلام کرد؛

استقبال 400 خانواده‌ ایرانی از فرزندخواندگی کودکان نیازمند پیگیری درمان

رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: ۴۰۰ خانواده در کشور فرزندخواندگی کودکان نیازمند پیگیری درمان را بر عهده گرفته‌اند.

استقبال خانواده های ایرانی از فرزندخواندگی کودکان نیازمند پیگیری درمانبه گزارش خبرنگار ایکنا، در آستانه روز بهزیستی و تأمین اجتماعی، علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور طی نشستی خبری به تشریح اقدامات سازمان بهزیستی پرداخت و گفت: بهزیستی توانسته به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خدمت ارائه دهد و در ۱۶۱ مأموریت کاری فعالیت کند.

در این نشست با توجه به اینکه فردا مراسم در آغوش سیمرغ، تقدیر از خانواده‌هایی که فرزند نیازمند پیگیری درمان را به سرپرستی پذیرفته‌اند برگزار می‌شود، تعدادی از خانواده‌هایی که فرزند نیازمند پیگیری درمان را به سرپرستی پذیرفته‌اند در این خصوص صحبت کردند و تجارب زیسته خود در این خصوص را بیان کردند.

یکی از والدین این کودکان با اشاره به اینکه ما باید توانمندی خود برای پدر و مادر خوب بودن را به بهزیستی اثبات کنیم و حدود دو سال باید منتظر بمانیم تا استعلام‌ها و بررسی سوء پیشینه‌ها نتیجه دهد و صاحب فرزند شویم، خواستار تسریع در این روند و کمک بهزیستی برای درمان این کودکان شد.

یکی دیگر از مادران فرزندپذیر، با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده‌های متقاضی کودک نیازمند پیگیری درمان از طولانی بودن روند اعطای فرزند گلایه دارند، گفت: همه این کودکان فرزندان بهزیستی هستند و مقررات برای پذیرش این کودکان باید انجام شود. باید فضای فرهنگی جامعه به شکلی باشد که به راحتی بتوان اعلام کرد که ما فرزندی را به اعضای خانواده خود اضافه کرده‌ایم. این اقدام حتی برای انجام یک کار خیر هم مدنظر ما نیست و ما فرزندان زیستی و فرزندان خوانده خود را به یک اندازه دوست داریم و فقط با این کار فرزندآوری کرده‌ایم و فرزندخواندگی هم باید به عنوان فرزندآوری در جامعه جا بیفتد.

در ادامه علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص برنامه «در آغوش سیمرغ» گفت: ۴۰۰ خانواده از اقصی نقاط کشور در طرح فرزندخواندگی کودکان نیازمند پیگیری درمان مشارکت کرده‌اند و ما اداره کل کودکان و نوجوانان بهزیستی را توسعه می‌دهیم و طرح‌هایی برای پسا ترخیص کودکان بهزیستی داریم. امیدوارم با فرهنگ‌سازی این اقدام، سایر مردم نیز برای مشارکت در این طرح مشارکت کنند.

 کودکان کار و خیابان

قادری در خصوص فعالیت شهرداری تهران در حوزه کودکان کار و خیابانی و اعتیاد گفت: از جهت حقیقی یا حقوقی شهردار تهران اگر قرار است مسئولیتی داشته باشد باید در هیئت دولت مطرح شود و من اطلاعی در این خصوص ندارم. تا خبر رسمی در دایره مصوبات هیئت دولت نباشد نمی‌توان به این مسئله واکنش نشان داد. ۱۵ دستگاه در این زمینه مسئول هستند و ما استقبال می‌کنیم هر نهادی وظایف خود را انجام دهد. اما اینکه از بهزیستی مسئولیتی سلب شود، در اختیار شخص نیست و ما وظایف قانونی در حوزه اعتیاد و کودکان کار داریم.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: دو میلون و ۹۰۰ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند. به برخی مستمری، به برخی هزینه نگهداری از معلولان، حق پرستاری و ... پرداخت می شود.

وی در خصوص تخلفات در مراکز نگهداری بهزیستی گفت: در همه مراکز ما مسئول فنی برای نظارت بر اجرای قانون وجود دارد. ۶۵ هزار تماس نیز طی ۲۲ ماه اخیر، از سوی مردم با بهزیستی گرفته شده که ۴۸ ساعته موضوع‌ها بررسی شده است. سامانه ۲۴۸۲ نیز مردم را با بهزیستی مرتبط می‌کند و آماده شنیدن گزارش‌های مردمی هستیم. لایحه پلیس اطفال در کمیسیون قضایی مجلس در حال پیگیری است و به نظر می‌رسد در مدت کوتاهی به تصویب برسد.

وضعیت مسکن معلولان

وی در خصوص مسکن معلولان نیز گفت: ۱۴۰ هزار خانواده در سامانه ثبت نام کرده‌اند. ۳۲ هزار واحد مسکونی در این دوره تحویل داده شده است. در مورد اشتغال معلولان نیز وظیفه ما تسهیلگری است که سامانه رصد در این خصوص فعال است. تکلیف قانونی ما ایجاد ۶۵ هزار شغل بود که البته توانستیم ۸۵ هزار شغل ایجاد کنیم. به کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را استخدام کنند نیز تسهیلاتی ارائه می‌شود.

قادری در خصوص سالمندی و تهیه زیرساخت‌های لازم برای کمک به سالمندان گفت: سازمان بهزیستی به مؤسسات فرزانگی خدمات می‌دهد اما در سایر کشورها این سازمان‌های مردمی هستند که به سالمندان کمک می‌کنند. شهرداری‌ها باید مناسب‌سازی ایجاد کنند و زیرساخت‌های لازم در این خصوص فراهم شود. ۳۰۰ مرکز نگهداری از سالمندان را داریم و البته تشویق می‌کنیم سالمندان در خانه بمانند و خدمات روزانه دریافت کنند.

وی در خصوص پشت نوبتی‌های سازمان، گفت: یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۸۸۰ خانوار را تحت پوشش آوردیم و تا پایان ۱۴۰۱ هیچ پشت نوبتی در بهزیستی نداریم. تا پایان سال آزمون استخدامی مستقل برگزار و سه هزار و ۸۰۰ نفر از معلولان براساس کد محل و کد رشته جذب می‌شوند. در کمتر از یک سال گذشته نیز با پیگیری‌های صورت گرفته منابع صندوق اعتباری حمایت از فرصت‌های شغلی از ۲۰ به هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ۱۰ هزار واحد مسکن در مناطق محروم مناسب‌سازی می‌شود و موضوع مناسب‌سازی در سازمان بهزیستی با جدیت در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به خدمات پیشگیری بهزیستی، گفت: بهزیستی سالیانه هزاران نفر را از نظر بینایی، شنوایی و ژنتیک غربالگری می‌کند. اما حوادث انسان‌ساز مثل حوادث جاده‌ای موجب معلولیت می‌شود.

قادری تصریح کرد: بهزیستی قائل به این امر است که در رفتار سازمانی خود تحول داشته باشد، در همین راستا رصدها و پژوهش‌ها را انجام می‌دهد و پیشگیری رکن اساسی اقدات ماست. مردمی‌سازی در این دوره از فعالیت سازمان در حال انجام است. دو میلیون و ۸۰۰ هزار کودک در حوزه شنوایی و ۹ میلیون نفر در حوزه بینایی غربال شدند. میلیون‌ها نفر در کارزار آگاهی والدین در مورد اعتیاد شرکت کرده‌اند.

قادری با اعلام ساختار جدید بهزیستی بعد از ۱۲ سال اظهار کرد: حدود پنج هزار پرسنل در اورژانس اجتماعی فداکارانه در حال فعالیت هستند و امیدواریم بتوانیم نوسازی ناوگان اورژانس اجتماعی را داشته باشیم. ۱۰۰ نقطه کشور در مناطق کم‌برخوردار نیز مشخص شده تا طی هفته بهزیستی مسئولان به این مراکز سفر کنند و در جریان امور قرار گیرند.

یادآوری می‌شود، در پایان این نشست از پوستر ویژه برنامه در آغوش سیمرغ و پوستر هفته بهزیستی رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha