درک فلسفه مهدویت، منتظران را در مکتب حسینی استوارتر می‌کند
کد خبر: 4155923
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کارگردان نمایش «عشق به افق خورشید»:

درک فلسفه مهدویت، منتظران را در مکتب حسینی استوارتر می‌کند

زهرا جَربان با بیان آنکه مردم بهترین منتقدان آثار هنری هستند تاکید کرد: تکیه بر فلسفه مهدویت همه منتظران را در مسیر لبیک به ندای «هل من ناصر ینصرنی» مکتب حسینی، از جان و دل و روح استوارتر می‌کند.

زهرا جَربان کارگردان نمایش «عشق به افق خورشید» به قلم سیدمهدی شجاعی در گفت‌وگو با ایکنا درباره روند شکل‌گیری این اثر با بیان آنکه باید گفت تمام اعضای گروه نمایشی بر این مساله اتفاق نظر دارند که در عصر و زمانه حاضر این ما هستیم که نقاب غیبت بر صورت خود کشیده‌ایم و حضرت حجت(عج) همواره میان ما حاضر و ناظر تمام فعالیت‌های ما هستند خاطرنشان کرد: برای روایت درک همراهی و رسیدن به وصل یار غایب با زبان هنر بر آن شدیم تا با محوریت قرار دادن موضوع مهدویت و فلسفه انتظار به تولید این اثر اقدام کنیم.

سرپرست گروه نمایشی «دُر و شفا» درباره خط داستانی نمایش «عشق به افق خورشید» گفت: در بطن این نمایش راوی دو داستان موازی و مکمل یکدیگر از مهر و دل‌دادگی عشق زمینی و رسیدن به عشق آسمانی در سایه الوهیت پروردگار و توسل به حضرت قائم(عج) هستیم. در بخش نخست قصه‌ دختری که در مسیر عاطفی زندگی خود در چالشی سخت گرفته و برای حل آن به دنبال منجی و نجات‌دهنده‌ای است و برای تحقق این مهم، مرد جوان داستان توسل به اهل‌بیت(ع) و خداوند برای رفع این چالش و رسیدن به محبوب مسیر زندگی خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به آنکه داستان دوم این نمایش، راویت زندگی شیخی است که به دیدار حضرت نائل می‌شود خاطرنشان کرد: این دو داستان در امتداد و مکمل هم هستند و درنهایت هدف ما آن بود که باورمندی مسلمانان به حضور منجی را با زبان هنر روایت کنیم و بر این مهم تاکید داشته باشیم که در این مسیر خودمان باید زمینه‌ساز این اتفاق باشیم. در حقیقت باید منتظرانی باشیم که علاوه‌بر عشق و دل‌دادگی مسیر رسیدن به حضرت قائم را نیز هموار کنیم.

تولید آثار در حوزه هنر مهدی نیازمند تقویت و حمایت

جربان با تاکید برآنکه تولید چنین دست از آثاری در حوزه ادبیات داستانی و ادبیات دراماتیک بسیار محدود است گفت: امیدوارم که هنرمندان تولید آثار با مضامین مهدوی را با قدرت بیشتری ادامه دهند، چرا که جامعه امروز بیش از پیش به این مقوله نیازمند است.

کارگردان نمایش «عشق به افق خورشید» با اشاره به آنکه در آستانه ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) احساس می‌کنم که عنایت خود آقا در عصر انتظار برای تولید این اثر و دیگر آثار مهدوی باید همراه هنرمندان باشد گفت: تکیه بر فلسفه مهدویت همه منتظران را در مسیر لبیک به ندای «هل من ناصر ینصرنی» مکتب حسینی، از جان و دل و روح استوارتر می‌کند. ما نیز در این نمایش تلاش کردیم تا عشق به اهل‌بیت(ع) را در این اثر جاری و ساری کنیم و امید در سایه عنایت حضرت توانسته باشیبم در مسیر خدمتگزاری توفیقی داشته باشیم.

درک فلسفه مهدویت، منتظران را برای لبیک به ندای «هل من ناصر ینصرنی» استوارتر می‌کند

مردم بهترین منتقدان آثار هنری هستند

جربان در پاسخ به این پرسش که واکنش مخاطبان و میزان اقبال آن‌ها از این اثر چگونه بود، با تاکید بر این مهم که مردم همواره بهترین منتقدان در مواجهه با محصولات و تولیدی هنری هستند یادآور شد: در حوزه هنرهای نمایشی و دیگر حوزه‌های هنری، تمامی تولیداتی که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم مؤلفه‌های دینی را مدنظر قرار می‌دهند، چه در حوزه ارتباط‌گیری و چه در مقوله استقبال از سوی مخاطبان با بیشترین اقبال مواجه هستند.

وی ادامه داد: اما دراین‌میان نیازمند همراهی و همدلی هرچه بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای متولی هنر از یکسو و از سویی دیگر رسانه‌ها در تمامی بخش‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری هستیم تا در راستای معرفی این دست از آثار برای عموم جامعه به‌ویژه نسل جوان‌مان با همت و قدرت بیشتری وارد میدان شوند تا ضمن معرفی تولیدات هنرمندان متعهد کشور در حوزه آثار و محصولات منبعث از مفاهیم دینی بتوانیم تمامی گروه‌های مخاطب کشورمان از بزرگسال تا جوان و نوجوان را به سمت تولیدات هنر دینی جذب کنیم.

تولید بعدی گروه «دُر و شفا» در حوزه نمایش عاشورایی است

جربان درباره تولیدات جدید گروه نمایشی «دُر و شفا» خاطرنشان کرد: اثر دیگری که برای تولید مدنظر داریم اقتباسی است از نوشته‌ها، روایت‌ها و آثار مکتوب جناب محمدرضا سنگری در حوزه هنر عاشورایی و تلاش می‌کنیم تا «منظومه روایت‌های عاشورایی» او را در قالب روایت نمایشی برای معرفی و شناسایی هرچه بیشتر به مخاطبان تولید کنیم.  

انتهای پیام
captcha