ابتکار دختر نیجریه‌ای در طراحی عروسک باربی محجبه
کد خبر: 4160601
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

ابتکار دختر نیجریه‌ای در طراحی عروسک باربی محجبه

یک دختر هنرمند نیجریه‌ای با طراحی عروسک باربی محجبه توجه زیادی را از سراسر جهان به خود جلب کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین، با ادامه روند نمایش فیلم هالیوودی باربی که موفقیت بزرگی در گیشه به دست آورده است، اکنون عروسکی ساخته شده تا کلیشه‌های بیشتری را بشکند و فقط نوع خاصی از زیبایی را تبلیغ نکند. حنیفه آدام، هنرمند نیجریه‌ای، باربی را بازطراحی کرده و آن را هیجاربی (hijarbie) نامیده است زیرا موهایش را با روسری پوشانده است و لباس‌های پوشیده به تن دارد. 

این هنرمند اولین بار این عروسک باربی را در سال 2015 طراحی کرد. سپس تصمیم گرفت خودش آن را بسازد و دست به کار شد تا برای باربی خود پوشش بدوزد.
 
حنیفه تاکنون حدود 70 لباس محجبه طراحی کرده است؛ علاقه دوباره به باربی و پیام‌های فمینیستی پیرامون فیلم جدید باربی، حنیفه را بر آن داشت تا با هیجاربی بازگردد. 
 
حنیفه از زمان ایجاد حساب کاربری خود با واکنش‌های مثبت زیادی از سوی مردم در سراسر جهان مواجه شده است. در سال 2017، ماتل (شرکت سازنده باربی) اولین عروسک باربی را با حجاب عرضه کرد.
 
آثار هنری آدام از تجربیات او از یادگیری قرآن و شنیدن تلاوت آیات این کتاب آسمانی، زمانی که در ایلورین، یک شهر دانشگاهی در غرب نیجریه بزرگ شده، نشأت می‌گیرد؛ آدام که اکنون 32 سال دارد و در لاگوس زندگی می‌کند، در حال آماده شدن برای افزایش فعالیت خود در @hijarbie است و قصد دارد الگوهای اسلامی بیشتری را به نمایش گذارد. او این ماه وب‌سایتی را راه‌اندازی می‌کند تا لباس‌های ساده دست ساز خود را برای عروسک‌ها به بازار عرضه کند.
 
آدام می‌گوید: من تاجر نیستم، اما دوستانم مرا تشویق کردند. همه آنها خواهان لباس‌هایی بودند که دخترانشان از آن لذت ببرند. وی افزود: باربی‌های من متنوع هستند. من عروسک‌های آسیایی، سفید و سیاه با حجاب دارم و قصد دارم از همه فرهنگ‌ها استفاده کنم. 
انتهای پیام
captcha