کمال و قرب الهی محصول تربیت اسلامی است
کد خبر: 4161251
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
امام جمعه بندرانزلی:

کمال و قرب الهی محصول تربیت اسلامی است

حجت‌الاسلام سید عبدالجواد شمس‌الدین با تأکید بر اینکه محصول تربیت در اسلام دستیابی به کمال و قرب الهی است، گفت: لازمه ورود در مقام تربیت، خودسازی است در غیر این‌صورت عالم بدون عمل می‌شود و ثمری ندارد.

حجت الاسلام شمس الدین امام جمعه بندر انزلی

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام سید عبدالجواد شمس‌الدین، امام جمعه بندرانزلی در نشست تخصصی آینده‌اندیشی آموزشی و تربیتی شورای معاونین اداره‌کل، رؤسا، معاونین و حراست‌های آموزش‌و‌پرورش سراسر استان گیلان که عصر، ۱۷ مردادماه، در سالن همایش‌های دهکده ساحلی انزلی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام محرم، اظهار کرد: در زمینه تربیت هر کدام از مخاطبین ویژگی‌هایی دارند و اصلاح، هدایت، رشد و پرورش آنها روشی دارد و یک نسخه سراسری عام وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امر تربیت بسیار مهم، ضروری و پرفضیلت و در عین حال بسیار سخت است، افزود: مخصوصاً در شرایطی که ما در آن زندگی می‌کنیم و هرچه پیش می‌رویم پیچیدگی‌ها و موانع و آسیب‌های بیشتری انسانیت را تهدید می‌کند.

امام جمعه بندرانزلی گفت: نکته‌ای که باید چاره‌اندیشی شود و مسئولان از صدر وزارتخانه و دولت باید تلاش کنند تا آسیب‌های وارده چند دهه گذشته در این دوره اصلاح و جبران شود این است که اگر احیاناً در کانون خانواده تربیت و رشد صحیح استعداد‌های فرزندان‌مان در مسیر دین و دیانت و انسانیت و خدمت به بشریت تحت لوای اسلام و ولایت پدید نیامد، باید در مجموعه آموزش‌وپرورش جبران شود نه اینکه اینجا کسانی باشند که خودشان منشأ انحراف باشند.

شمس‌الدین با تأکید بر اینکه دشمن با تمام توان برای به انحراف کشیدن جوانان و نوجوانان ما تلاش می‌کند، تصریح کرد: در بیانات معصومین(ع) و شرع مقدس اسلام بر اهمیت آموزش‌وپرورش بسیار تأکید شده و دشمن هم واقف بر این مسئله است، لذا می‌خواهد از همینجا به ما ضربه بزند و این مسئولیت شما را سنگین‌تر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه دشمن به این نقطه رسیده که باید از اینجا آغاز کند خصوصاً در قشر دختران ما و اینجا میدان نبرد حق و باطل، اسلام و کفر است، اظهار کرد: امروز دشمن همه داشته‌های خود را در این نقطه حساس اثرگذار تربیتی جامعه ما آورده و اینجا اگر کسی در مقابل دشمن صادقانه، شجاعانه و عالمانه بایستد مقابله حق و باطل، اسلام و کفر است.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اينکه در معارف دینی، بحث تعلیم و تربیت بسیار برجسته و مورد اهتمام است، افزود: این یک مجموعه‌ای است که باید انسان روی آن تسلط داشته باشد و بتواند آن‌ را درست اجرا کند و از آن محصولی بدست بیاورد.

وی با اشاره به آیه دوم از سوره مبارکه جمعه تصریح کرد: با توجه به این آیه شریفه «وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» پرورش و تربیت فراتر و والاتر از بحث تزکیه و تعلیم است که این ویژگی از ذات مقدس پروردگار متعال انشقاق پیدا کرده زیرا خداوند متعال رب‌العالمین و پرورش‌دهنده همه موجودات است و بر همین اساس با توجه به اینکه مسئولیت تربیت مرتبط با ذات پروردگار متعال بوده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شمس‌الدین با تأکید بر اینکه انتهای مقام عبودیت برای هر انسانی این است که به یک چنین جایگاه پرورشی و تربیتی و ربوبیت دست پیدا کند، تصریح کرد: محصول تربیت در اسلام دستیابی به کمال و قرب الهی بوده و راه تشخیص مؤثر بودن کار تربیتی این است که ببینیم کسی که برای او کار تربیتی انجام دادیم به این هدف نزدیک شده یا نشده است.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) «مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فليَبدأ بتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ»، اظهار کرد: لازمه ورود در مقام تربیت، خودسازی است در غیر این‌صورت عالم بدون عمل می‌شود و ثمری ندارد.

انتهای پیام
captcha