موافقت مجلس با بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل 85
کد خبر: 4162106
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

موافقت مجلس با بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل 85

نمایندگان مجلس با بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب طبق اصل 85 قانون اساسی موافقت کردند.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا، در جریان جلسه علنی امروز، یکشنبه 22 مردادماه، مجلس شورای اسلامی، بررسی لایحه یک فوریتی عفاف و حجاب طبق اصل 85 قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت.

پس از صحبت حجت‌الاسلام و المسلمین نیک‌بین، متقاضی اعمال اصل ۸۵ و موافقان و مخالفان، این موضوع به رأی گذاشته شد که از مجموع 238 رأی مأخوذه، با 175 رأی موافق، 49 مخالف و 5 ممتنع به تصویب نمایندگان رسید.

بر این اساس لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی و قضایی مجلس بررسی می‌شود.

در ابتدا حجت‌الاسلام و المسلمین جوادنیک‌بین، متقاضی اعمال اصل ۸۵ برای بررسی لایحه عفاف و حجاب در سخنانی گفت: اگر این لایحه در کمیسیون تخصصی بررسی شود، نخبگان و نمایندگان سایر کمیسیون‌ها می‌توانند در جلسه حضور پیدا کنند و نظرات خود را مطرح کنند اما اگر لایحه در صحن علنی بررسی شود نخبگان اجازه حضور در جلسه را نخواهند داشت. همچنین نمایندگانی که عضو کمیسیون تخصصی بررسی این لایحه نیستند نیز می‌توانند با حضور در این کمیسیون به عنوان موافق و مخالف صحبت کنند.

وی با اشاره به 1600 پیشنهاد بر روی این لایحه و مشکل زمان برای بررسی این پیشنهادها در صورت رسیدگی به این لایحه در صحن علنی گفت: لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب باید با سرعت، دقت و درایت کافی و جامع بررسی شود ولذا در کمیسیون این فرصت وجود دارد که نخبگان و صاحب‌نظران حضور پیدا کرده و اظهارنظر کنند.

نیک‌بین اظهار کرد: این لایحه 70 ماده دارد و لازم است در عرصه عفاف و حجاب یک قانون مترقی برای اجرای درست آن تصویب کنیم و این مسئله نباید کتاب چندجلدی و آیین‌نامه‌های متنوع داشته باشد ولذا در کمیسیون بهتر می‌توانیم چکش‌کاری کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز کرد: بعضا گفته می‌شود قرار است که این لایحه در اتاق‌های بسته بررسی و تصویب شود که این مطلب درستی نیست. لایحه اشکالات متعددی دارد و باید با نقد جامع و کامل آنها را برطرف کنیم اما قرار نیست چون اشکالاتی دارد مجلس درباره موضوع عفاف و حجاب سکوت کند.

وی افزود: اگر این لایحه در کمیسیون به صورت اصل 85 بررسی شود، در نهایت قانونی در حوزه حجاب داریم که به نحو آزمایشی اجرا می‌شود و فرصت تصحیح و تنقیح مجدد آن وجود دارد اما اگر در صحن بررسی شود امکان اصلاح وجود ندارد.

نیک‌بین با تأکید بر موافقت مجلس با مسئله حجاب و مخالفت با هر نوع بی‌بند و باری و تأکید بر ایستادگی در مقابل متعرضان به زنان باحجاب، گفت: در کمیسیون می‌توان تمام پیشنهادات را جمع‌بندی و اعمال کرد. خواهشمندم کسی نگوید که ما به دنبال پنهان‌کاری و بررسی موضوع پشت در‌های بسته هستیم زیرا کمیسیون همه پیشنهاداتی راکه در سامانه ثبت شده، جمع‌بندی می‌کند و حتی نمایندگانی که عضو کمیسیون نیستند نیز می‌توانند در نشست‌ها حضور پیدا کرده و اظهارنظر کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان مخالف بررسی لایحه طبق اصل 85 که این به دلیل عدم آگاهی آنها از ماهیت این اصل قانون اساسی است. قرار نیست یک عده خاص موضوع را در کمیسیون بررسی کنند بلکه این فرصت برای اظهارنظر همه نمایندگان در کمیسیون فراهم است و مردم و نخبگان نیز به دعوت نمایندگان می‌توانند در کمیسیون حاضر شوند و اظهار نظر کنند.  

در ادامه مخالفان و موافقان به بیان نظرات خود پرداختند.

ضروری نبودن بررسی این موضوع طبق اصل 85، رسیدگی پنهانی و در پستو، اشکالات زیاد لایحه به لحاظ فقهی، شرعی و حقوقی، عدم رعایت اصل شخصی بودن جرم و نتیجه عکس با برخورد چکشی با موضوع حجاب از جمله دلایل مخالفان بود. 

موافقان نیز به اتفاق نظر قوای‌ سه‌گانه برای بررسی موضوع عفاف و حجاب، عدم بررسی پنهانی مسئله، استفاده از نظرات تمامی نخبگان و حضور آنها در کمیسیون مشترک، حداقلی شدن دخالت فیزیکی پلیس، کافی نبودن قوانین قبلی و در نظر گرفتن مجازات‌های سخت برای جریان‌های سازمان‌یافته، مدیران و سلبریتی‌ها به عنوان مهمترین دلایل موافقت خود اشاره کردند.    

انتهای پیام
captcha