برگزاری مراسم نکوداشت زنده‌یاد استاد حاج انور اردبیلی
کد خبر: 4162869
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

برگزاری مراسم نکوداشت زنده‌یاد استاد حاج انور اردبیلی

جلسه هماهنگی ستاد نکوداشت زنده یاد استاد حاج انور اردبیل، شاعر پرآوازه و توانمند عاشورایی اردبیل برگزار شد.

استاد حاج انور اردبیل، شاعر توانمند عاشورایی اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، جلسه هماهنگی ستاد نکوداشت زنده یاد استاد حاج انور اردبیل، شاعر توانمند عاشورایی اردبیل 24 مرداد ماه با حضور مدیر کل و معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین شاعران پیشکسوت برگزار شد.

مراسم نکوداشت زنده یاد استاد حاج انور اردبیلی هم‌زمان با دهه اول فاطمیه در پاییز سال جاری برگزار خواهد شد.

مرحوم استاد حاج قدیر جلیل‌زادگان، فرزند حاج یوسف متولد سال ۱۳۱۰ در اردبیل است. او ملقب به انور اردبیلی و یکی از شاعران خوش قریحه عاشورایی است که در دوره تحصیل از شاگردان ممتاز بوده، با داشتن استعداد درخشان، به تشویق پدر خویش به شغل آزاد روی آورد، ولی از مطالعه در زمینه مسائل مذهبی، اخلاقی و متون کلاسیک ادبیات فارسی و ترکی غفلت نورزید.

انور اردبیلی از ۱۵ سالگی به شعر و شاعری دل بست و در میان شیوه‌های مختلف سخن‌وری، مرثیه‌سرایی و سوگنامه‌پردازی را برگزید و این امر در افزایش ملاحت بیان، بلاغت کلام و فصاحت پیام‌های شاعرانه‌اش، تاثیر گذاشت. وی از جمله انسان‌های وارسته و خودساخته‌ای است که در عرصه اجتماعی بدون ادعا پیشگام در امور خیریه بود.

مرحوم حاج رحیم حیدری، مداح نام آشنای اردبیلی و از دوستان نزدیک انور در خاطرات خود ناگفته‌هایی از ابعاد حیات انور اردبیلی را بیان می‌کند: «حوالی سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ بود که به واسطه اشعارش با مرحوم انور آشنا شدم و بعد‌ها نیز در هیأت حسینی(ع) میزبان آن مرحوم بودیم، او دنیایی از خلوص و اعتقاد پاک بود، مردی نیک‌نفس و سخاوتمند که در کرامت و گشاده‌دستی شهرت داشت و عایدات حاصله از تجارت فرش را در امور عام‌المنفعه و رفع نیاز‌های خانواده‌های کم درآمد مصرف می‌کرد و در این زمینه شهره عام و خاص بود».

انور اردبیلی یکی از چهره‌های تأثیرگذار و بزرگ مرثیه معاصر اردبیل است. روانی طبع انور بر همه اهل ادب مبرهن است و نیز توجه شایان او به همه ابعاد و اتفاقات جریان قیام عاشورا از دلائل تفاوت و برتری انور به شمار می‌رود. شعر انور در قیاس با استحکام کلام مضامین حماسی و رزمی تاج الشعرا، لطیف‌تر و سوز و گداز فراوان دارد که بسیار مورد توجه است.

وی شور و عشق فراوانی به اهل‌بیت(ع) و به‌ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) داشت و اوقات فراغتش به سرودن شعر می‌گذشت به طوری که در زمان حیات خود ۱۰ جلد کتاب حاوی اشعار فارسی و ترکی آذربایجانی به چاپ رسانید که عبارتند از: جلوه عاشورا، انقلاب کربلا، مردان جاوید(چهارده معصوم)، یادگار انور، پیام عزا، قیام زینب، حماسه شهدا، افق شهادت، فریاد خون، سیمای عاشورا و همچنین کتب آخرین یادگار انور، فاطمیه انور و آخرین یادگار جلوه عاشورا نیز بعد از رحلت این شاعر بزرگ به چاپ رسیدند.

از وی اشعار ادبی، اجتماعی و مذهبی فراوانی در قالب‌های غزل، قصیده، مثنوی و انواع دیگر شعر باقی مانده که این اشعار و آثار، فرزندان معنوی و ثمره عمر وی تلقی می‌شوند.

استاد انور از بنیان‌گذاران انجمن ادبی شعرای آل محمد(ص)، انجمن ادبی حافظ و انجمن شعر و ادب وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل بود.

انتهای پیام
captcha