مجمع انجمن فعالان زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآور قرآنی برگزار شد + عکس
کد خبر: 4163497
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
به میزبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

مجمع انجمن فعالان زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآور قرآنی برگزار شد + عکس

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش از ظهر امروز میزبان برگزاری مجمع انجمن فعالان زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآور قرآنی بود که با حضور نمایندگان 10 شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده محصولات قرآنی برگزار شد.

مجمع انجمن فعالان زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآور قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مجمع عمومی مؤسسین انجمن فعالان زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآور قرآنی پیش از ظهر امروز شنبه ۲۸ مرداد در ساختمان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با حضور نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه محصولات قرآنی غالباً با ماهیت تجاری و بازرگانی فعالیت دارند، برگزار شد.

در ابتدای جلسه این مجمع، بهروز آهنگربیک؛ معاون دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه در دوره جدید این معاونت به ریاست روح‌اله دهقانی فیروزآبادی، موضوع زیست‌بوم به عنوان یک اصل در منظومه فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: معاونت علمی و فناوری در سه سطح به ایفای نقش پرداخته و رسالت خود را به انجام می‌رساند.

وی ادامه داد: یکی از این سه سطح، فعالیت استارتاپی با مشارکت مردمی و با حضور ایفاگرانی است که خارج از بدنه و ساختار دولتی، تجارب ارزنده‌ای در همه حوزه‌ها داشته و در بستر فراهم شده با عنوان زیست‌بوم، این سوابق و تجارب را به اشتراک گذاشته و امور را تخصصی به پیش می‌برند.

آهنگربیک در ادامه گفت: در تقسیم‌بندی حوزه‌های مورد نظر در ساختار زیست‌بوم این معاونت، مباحث دانش‌بنیانی در حوزه مؤسسات و شرکت‌های قرآنی که با نگاه ارزشی به تولید محصولات قرآنی می‌پردازند اما به جهت نبود زیرساخت لازم، فعالیت آنها پراکنده بوده و یک راستا متمرکز و هدفمند ندارند، مطرح است که این معاونت به دنبال ایجاد بستر لازم و فراهم آمدن ابزارهای فرهنگی مورد نظر است.

شرکت‌های فناور نوپا خلأهای موجود را پُر کنند

معاون دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: در دوره تازه مدیریت این معاونت، اعتقاد بر این است که با حضور نقش‌آفرینان بزرگ و شرکت‌های فناور نوپا می‌توان خلأهای موجود پُر شده و  در همین راستا با تشکیل انجمنی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان قرآنی، بین مفهوم دانش‌بنیان و مفهوم قرآنی ارتباط مؤثری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه قرآن روح حاکم بر همه مناسبات بشری در زندگی است، تصریح کرد: در راستای ایجاد این انجمن، اسناد ملی و بالادستی فرهنگی مورد مطالعه قرار گرفت تا به پشتوانه آن به ایجاد تشکلی برسیم که موجب رشد زیس‌ بوم در این حوزه مغفول مانده  شود که این امر بالغ بر یک سال و نیم زمان برای نشست‌های مشورتی و دیدار و گفت‌و‌گوی چهره به چهره با فعالان این عرصه را به دنبال داشت.

ایده ایجاد انجمن اردیبهشت سال جاری نهایی شد

آهنگربیک افزود: فروردین امسال و در جریان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ایده ایجاد این انجمن نهایی شد که اردیبهشت‌ماه، تشکیل زودهنگام آن هم مورد تأکید قرار گرفت و شاهد ایجاد هسته اولیه آن بودیم که بالغ بر دو ماه هفت روز هفته، هر روز یک ساعت به شکل آنلاین و حضوری جلسه برگزار می‌کردیم.

وی با تأکید بر اینکه قرآن سخن برتر و روشنگر و نسخه شفابخش انسان در فضای غبارآلود جبهه باطل است، گفت: این انجمن یک زیست‌بوم دانش‌بنیان با حضور برترین فعالانی است که با بهره‌مندی از خلاقیت، تجارب عملی خود را در راستای تولیداتی نوعاً فرهنگی به منظور فرهنگسازی جامعه در همه اقشار در سایه معارف قرآن به کار می‌گیرند.

معاون دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود به اساسنامه تدوین شده برای این انجمن اشاره کرد و گفت: این اساسنامه که قصد داریم در ادامه این مجمع آن را به تصویب برسانیم، براساس الگوی اساسنامه‌های موجود در اتاق بازرگانی به نگارش درآمده است که پس از قرائت در مورد بندهای آن، رأی‌گیری خواهد شد.

وی نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این مجمع که تعداد آنها 10 نفر است را صرفاً فعال در حوزه‌های فرهنگی ندانست و گفت: برخی از آنها تجاری و تضامنی هستند و محصولات تجاری در حوزه قرآن تولید می‌کنند که علاوه بر محتوای فرهنگی از جذابیت‌های بازرگانی و تجاری‌سازی برخوردار است.

این گزارش حاکی است در ادامه این مجمع، نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه تولید محصولات قرآنی فعال هستند ضمن معرفی خود و برخی محصولات شرکت متبوعشان، تمایل و یا عدم تمایل خود برای عضویت در حوزه‌هایی مثل هیئت مدیره، منشی و بازرش مجمع را اعلام کردند.

اسامی نمایندگان حاضر در این مجمع عبارت بودند از : مهدی پیوندزنی؛ مدیرعامل شرکت «رصدگر عمق آسمان»، حمید  افسری؛ مدیرعامل شرکت «مهاد رسانه»، حجت‌الاسلام والمسلمین اسلام نطاق؛ مدیرعامل شرکت «میعاد سفیر نور»، افروز باوفا؛ نماینده شرکت «هنرهای خلاق صور»، حمیدرضا  ایزدی قدوسی؛ مدیر عامل شرکت «یار رضوان توس»، محمدکاظم رحیمی؛  مدیرعامل شرکت «دبستانی ها»، علیرضا جوادی؛ مدیر عامل شرکت  «بوی مسیر بهشت»، مهدی شریفی؛  مدیرعامل شرکت «خانواده عتیق»، جواد گودرزی؛ مدیرعامل شرکت «اندیش سرای تزکیه و تعلیم»، محمدرضا شهبازی؛ نماینده مؤسسه «نورالمجتبی».

ضمناً فتح‌الله فرح‌وند؛ مدیرعامل مؤسسه «دین و  هنر رسانه پویا» و  رضا یاوری؛  مدیرعامل شرکت «تسنیم لنجان» غایبان این مجمع بودند.

در ادامه نیز متن پیش‌نویس اساسنامه مجمع اعم از کلیات، اهداف و موضوع، نام و اینکه آیا مجمع باید غیرانتفاعی باشد یا وابسته به بودجه‌های دولتی، مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و اعلام شد که این انجمن با نظارت دبیرخانه رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت دارالقرآن الکریم، فعالیت خود را براساس مفاد اساسنامه نهایی، پی خواهد گرفت.


 
   
 

انتهای پیام
captcha