حفظ مقدمه محافظت از قرآن است
کد خبر: 4163719
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
حجت‌الاسلام مرادعلی طالبی:

حفظ مقدمه محافظت از قرآن است

مسئول امور‌ روحانیون سپاه تهران بزرگ در مراسم افتتاحیه مسابقات قرآن نیروهای پایور و ظیفه سپاه گفت: حفظ قرآن باید مقدمه محافظت از قرآن باشد. حفظ خوب است اما مهم این است که این حافظ، محافظ قرآن کریم هم باشد. مهم‌تر از همه اینها این است که آیات قرآن در زندگی فرد قرآنی و حافظ قرآن ساری و جاری شود و این آیات به صورت عملی در زندگی او پیاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادعلی طالبی، مسئول امور‌ روحانیون سپاه تهران بزرگ

به‌ گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن‌ کارکنان پایور و وظیفه سپاه ‌محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ صبح امروز ۲۹ مردادماه با حضور مسئولان سپاه تهران در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) برگزار شد.

در ابتدای این‌‌ مراسم و‌ پس از تلاوت آیاتی از کلام وحی، از سوی رامین بهرامی، قاری ممتاز سپاه، کلیپی از سخنان مقام معظم رهبری در مورد فهم‌ و تدبر در قرآن‌ کریم‌ پخش شد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مرادعلی طالبی، مسئول امور‌ روحانیون سپاه تهران بزرگ به بیان نکاتی پرداخت. وی در ابتدای صحبت‌های خود به حدیث شریف ثقلین اشاره و اظهار کرد: روایت «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اَللَّهِ وَ سنتی وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ، مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا ابدا» را زیاد شنیده‌اید، روایاتی با این مضمون هم وارد شده است. در این روایت فرموده است «کتاب‌الله و سنتی» اما در روایت‌های دیگر به «کتاب‌الله و عترتی» اشاره شده است. پیامبر اکرم این حدیث را 99 بار با «کتاب‌الله و عترتی» و یک بار با «کتاب‌الله و سنتی» فرموده است.  

وی در ادامه با طرح این سؤال که سنت پیغمبر(ص) چیست؟ افزود: خود پیامبر(ص) می‌فرمایند سنت یعنی اینکه حرف‌های من را بپذیرند، به حرف‌های من عمل کنند و کارهایی که من انجام می‌دهم را به عنوان الگوی خود بپذیرند. مگر پیامبر قرآن را بهترین الگو برای ما نمی‌دانند؟ این همان سنت پیامبر(ص) است. این روایت جزء روایات متواتر است، یعنی به حدی نقل شده و دست به دست گفته شده که هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست. کسی نمی‌تواند در رابطه با این روایات حرفی بزند. حتی بزرگان اهل تسنن مانند سُنَن‌ابن ماجد، صحیح مسلم، ابن جوزی، امام احمد حنبل و ... بارها و بارها این روایت را ذکر کرده‌اند.

طالبی در ادامه به برخی تأکید‌ها که در این روایت صورت گرفته اشاره و بیان کرد: وقتی پیامبر فرموده‌اند «إِنَّهُمَا»، کلمه «إِنَّ» تأکید بر این است که غیر از آن چیزی که گفته می‌شود نیست. بعد فرموده‌اند «لَنْ يَفْتَرِقَا» لن در اینجا نفی ابد است و معنای هرگز می‌دهد. بعد می‌فرمایند «لَنْ تَضِلُّوا ابدا»،‌ یعنی اگر کسانی این دو را همراه با هم بکار بگیرند در زندگی خود هرگز گمراه نمی‌شود. کسی مانند شیطان قسم خورده است که انسان را گمراه کند و لذا اگر کسی می‌خواهد به این گمراهی نرسد باید به این دو تمسک کند.

حفظ قرآن مقدمه محافظت از قرآن + عکس

مسئول امور‌ روحانیون سپاه تهران تصریح کرد: در رابطه با اهمیت قرآن همین که پیامبر بسیار بر آن تأکید کرده و خود قرآن هم در آیات کریمه الهی خودش را تقویت کرده است، کفایت می‌کند اما یک نکته دیگر هم اضافه کنم، گفته شده است اهمیت ماه رمضان به لیالی قدر و عظمت و اهمیت لیالی قدر به نزول قرآن است. «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» چرا خداوند متعال در این آیه «انا» را به کار برده است؟ چرا «انی» به کار نبرده است؟ با توجه به اینکه خدا قرآن را نازل کرده باید «انی» به کار برده می‌شد به این معنا که «به درستی من نازل کردم» اما گفته است «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ»؛‌ علما می‌گویند زمانی «انا» بکار می‌رود که موضوع با عظمتی نقل شود. پس معلوم است اهمیت قرآن اهمیت بسیار بالایی است.

وی با اشاره به اینکه قرآن درمان همه دردهاست، افزود: هر دردی که سراغ داشته باشیم به واسطه قرآن شفا پیدا می‌کند. «وَنُنَزِّلُ مِنَ ٱلۡقُرۡءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٞ وَرَحۡمَةٞ لِّلۡمُؤۡمِنِينَ»، دردهای جسمی، روحی، گرفتاری‌ها و مشکلات به واسطه قرآن التیام پیدا می‌کند. اگر ما امروز مشکلاتی را در جامعه می‌بینیم به خاطر این است که دست ما از قرآن کوتاه است. ما قرآن را صرفاً به خاطر ثواب آن تلاوت می‌کنیم در صورتی که نباید اینگونه باشد. 

طالبی در ادامه به بحث قرآن سوزی در ایام اخیر اشاره و بیان کرد: امروز افرادی پیدا می‌شوند که ضد قرآن هستند، اینها به گمان خود می‌خواهند با قرآن مقابله کنند و آن را نابود کنند در صورتی که خود قرآن جواب همه اینها را داده است. آنجا که فرموده است: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» عده‌ای می‌‌خواهند نور خداوند تبارک و تعالی را کم رنگ کنند. نور الهی نوری است که هرگز خاموش نمی‌شود، آنهایی که دنبال این کار هستند جز کافران چه کسانی می‌توانند باشند. آنها نمی‌توانند نور خدا را با سوزاندن چند برگ از قرآن خاموش کنند. محبوبیت سردار سلیمانی و سیدحسن نصرالله را با سوزاندن عکس نمی‌توانند از دل‌ها خالی کنند. چون این کار خدایی بوده و تا ابد پابرجاست. 

مسئول امور‌ روحانیون سپاه تهران در ادامه به بیان اهمیت انس با قرآن پرداخت و گفت: در روایات آمده فردای قیامت قرآن به صورت یک جوان بسیار زیبا در برابر انسان مجسم می‌شود. این قرآن دو حالت دارد یا انسان را شفاعت می‌کند یا از انسان شکایت می‌کند. آنهایی که با قرآن مأنوس بوده‌اند و آنهایی که حافظ قرآن بوده‌اند مورد شفاعت قرآن قرار می‌گیرند. آنهایی که انس و الفتی با قرآن نداشته‌اند و ارتباطی با قرآن نداشته‌اند افرادی هستند که قرآن از آنها شکایت خواهد کرد. از علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن کریم سؤال شده بود چگونه محبت خدا را جلب کنیم تا هم ما خدا را دوست داشته باشیم و هم خدا ما را دوست داشته باشد. ایشان فرموده بودند وقتی قرآن می‌خوانید آن را با محبت بخوانید. بعد مثال زده بودند. گفته بودند وقتی دوستی به شما نامه‌ای می‌نویسد زمان باز کردن نامه چه حالی دارید، چقدر با ذوق و شوق و لذت این نوشته را مطالعه می‌کنید، قرآن خواندن نیز باید به این شیوه باشد. وقتی قرآن را برای تلاوت باز می‌کنیم، نه به خاطر ثواب آن که به خاطر اینکه این کلمات از سوی خداوند آمده است و برای جلب محبت قرآن کریم باز کنیم و بخوانیم. اگر اینگونه باشیم می‌توانیم بگوئیم ما مأنوس قرآن هستیم. 

حفظ قرآن مقدمه محافظت از قرآن + عکس

وی در پایان به رشد قرائت و حفظ قرآن کریم در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: حفظ قرآن باید مقدمه محافظت از قرآن باشد. حفظ خوب است اما مهم این است که این حافظ، محافظ قرآن کریم هم باشد. مهم‌تر از همه اینها این است که آیات قرآن در زندگی فرد قرآنی و حافظ قرآن ساری و جاری شود و این آیات به صورت عملی در زندگی او پیاده شود. 

بر اساس گزارش ایکنا، در ادامه این مراسم مهدی ابوعلی، از ذاکرین اهل بیت(ع) عصمت و طهارت به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت و پس از آن از نفرات برتر این مسابقات در دوره گذشته(1401) تجلیل به عمل آمد. 

در ادامه، مسابقات قرآن کارکنان پایور و نیروهای وظیفه سپاه تهران بزرگ در رشته‌ها و بخش‌های مختلف و در دو گروه بانوان و آقایان شروع شد. این مسابقات امروز به پایان خواهد رسید و نفرات برتر آن به مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن نیروهای سپاه راه خواهند یافت. 

سمیه عیادی

انتهای پیام
captcha