کتاب «رساله‌الطیر» شخصی‌ترین بیان فلسفه ابن سینا است
کد خبر: 4164605
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴

کتاب «رساله‌الطیر» شخصی‌ترین بیان فلسفه ابن سینا است

استاد فلسفه و عضو شورای بنیاد علمی و فرهنگی ابن سینا با تأکيد بر اینکه رساله‌الطیر یک مضمون قرآنی دارد، گفت: ابن سینا در این رساله به زیبایی توانسته است اصل اندیشه فلسفی خود را بیان کند و یا به قولی این رساله شخصی‌ترین بیان فلسفه ابن سینا است.

بوعلی سینابه گزارش ایکنا از همدان، غیاث‌الدین طه محمدی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی ابن‌سینا، امروز اول شهریور ماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا در همایش حکیم هزاره‌ها، اظهار کرد: هرکس در هر شغل و سمتی که هست باید کار را بی‌عیب، بی‌نقص و استاندارد انجام دهد و برگزاری چنین همایش‌هایی در جایی قرار بگیرد که اکثریت بیشتری از مهمانان بهره بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه یونسکو چندسال قبل سال را به نام میرسید علی همدانی نام‌گذاری کرد، تصریح کرد: یکی از افتخارات شهر همدان که گمنام مانده است عارف کم نظیر سیدعلی همدانی است که آرامگاه وی در تاجیکستان است اما همدانی‌ها از وجود این شخصیت بی خبر هستند.

رئیس بنیاد بوعلی ادامه داد: انسان کامل کسی است که به معرفتی برسد که قبل از قیامت خدا را ببیند؛ قهرمان میدان حقیقت امام حسین(ع) با وجود داغ ۷۲ شهید و صدها زخم در گودال قتلگاه با خدای خود نجوا می‌کند «محبوب من تمام هستی را در راه عشق تو طلاق دادم و اهل بیت خود را یتیم گذاشتم که به دیدن تو بیایم؛ معشوق من اگر من حسین را در راه تو ذره ذره  کنند یک لحظه دلم از تو غافل نمی‌شود» بنابراین دل خود را به مجاز خوش نکنیم سعی کنیم به سرچشمه حقیقت وصل شویم.

 انشاءالله رحمتی، استاد فلسفه و عضو شورای بنیاد علمی و فرهنگی ابن سینا در این همایش‌ها با اشاره به تأملی در رساله‌الطیر بوعلی سینا، اظهار کرد: این رساله در عین اینکه بیان روشن و شیوایی دارد عمیق‌ترین اندیشه ابن سینا در آن بیان شده است به تعبیری حکما بیان سهل ممتنع دارد. 

وی افزود: ابن سینا در این رساله به زیبایی توانسته است اصل اندیشه فلسفی خود را بیان کند و یا به قولی این رساله شخصی‌ترین بیان فلسفه ابن سینا است و آنقدر اهمیت دارد که فیلسوف بزرگی همچون سهروردی این کتاب را به فارسی ترجمه کرده‌است.

این استاد فلسفه با تأکيد بر اینکه رساله‌الطیر یک مضمون قرآنی دارد، بیان کرد: خداوند وقتی می‌خواهد فرشتگان را توصیف کند آنها را بالدار توصیف می‌کند؛  به تعبیر مفسران حکیم و فیلسوفان این را معنای رمزی در نظر می‌گیرند رمز به این معنا که وقتی می‌خواهیم به نحوی از زمین کنده شویم اولین رمز که به ذهن ما می‌آید پرو بال است بنابراین ابن سینا وقتی می‌خواهد پرواز را به ما بیاموزد رمز طیر را عنوان می‌کند و کار خود را رساله الطیر می‌نامد.

وی با اشاره به اینکه ابن سینا فقط یک فیلسوف نیست او یک عارف است، گفت: دغدغه فیلسوف این نیست که آخرت ما را بسازد ابن سینا به ما می‌آموزد که فلسفه برای این است که راه‌های خروج را پیدا کنیم فلسفه یک دانش نظری خنثی نیست و از نظر این دانشمند مرگ به تنهایی ما را از این عالم خارج نمی‌کند، مرگ یک خسران است کسی که بهشت را در دنیا تجربه نکرده باشد پس از مرگ هم تجربه نخواهد کرد و راهش این است که حقیقت طیران را در دنیا تجربه کنند و این طیران برای این است که از راه‌های پر پیچ و خم دنیا عبور کنند اما این راه‌های پر پیچ و خم را باید شناخت.

انتهای پیام
captcha